24.9.2019 Ajoneuvot Alle 22000 eurolla katumaasturikisaan: SsangYong Korando iskee hinnalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden neljännen sukupolven SsangYong Korandon kuljettajaksi pääsee parhaimmillaan 21 990 eurolla. 2021 mallisto täydentyy hybridillä ja täyssähköversiolla. Korealaisvalmistaja SsangYongin uusi Korando oli ensi kertaa esillä ja samalla lyhyesti koeajettavissa Suomen kamaralla. Tutustumme autoon piakkoin tarkemmin varsinaisen koeajon muodossa.Neljännen sukupolven uutuus on uusiutunut monin tavoin edukseen esimerkiksi muotoilun puolesta. Katumaasturi näyttää nyt kilpailukykyisen modernilta, jos kohta ei autoluokassaan erottuvan persoonalliselta.Keulailme on jyhkeä, sivulinja virtaviivainen – kiitos laskevan kattolinjan. Entistä pidempi ja leveämpi, mutta matalampi. Akselivälikin on kasvanut. Takana ilmettä luovat kookkaat sivuille kaartuvat takavalot. Maavaraa on 18 senttiä ja vetokykyä on dieselautomaattina parhaimmillaan 2 000 kiloa. Tavaroille on tilaa 551 litran verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi voimanlähdettäKorandon voimalinjan voi valita kahdesta. Ne ovat SsangYongin omaa tuotantoa. Se ei sinänsä yllätä, onhan autonvalmistaja on Korean vanhin, kokemusta on siis 65 vuoden ajalta.Bensiinimoottori on ahdettu nelisylinterinen ja 1,5-litrainen, joka tarjoaa käyttöön tehoa 163 hevosvoimaa. Vääntö on 280 Nm.Aluksi Suomessa tulee tarjolle 1,6-litrainen nelisylinterinen dieselmylly, jossa on tehoa 136 hevosvoimaa ja vääntöä 324 Nm. Dieselmoottorisena WLTP-kulutus on 6,5 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt 171 grammaa kilometrillä.Tulevaisuus ei ole ihan vielä täällä: valmistajan lupauksen mukaisesti Korandon hybridit ja täyssähköiset versiot tulevat tarjolle vuoden 2021 aikana.Manuaalina tai automaattinaKorandon saa manuaalivaihteisena tai automaattivaihteisena, jolloin tarjolla on kolme ajoasetusta.Hinnat alkavat etuvetoisesta manuaalivaihteisesta bensaversiosta ja 21 990 eurosta. Hinnaston tyyreintä päätä edustaa nelivetoinen dieselautomaatti, josta saa maksaa 31 990 euroa.Maahantuojan odotukset myynnin suhteen ovat korkealla, edustaahan 4,45-metrinen Korando Suomen automarkkinoiden kiinnostavinta SUV-autojen luokkaa. Se toki myös tarkoittaa kovaa kilpailua ja monia vaihtoehtoja.Korandon takuu on viisi vuotta tai 100 000 km.Varusteita ja viisi tähteäTurvavarustelu ja passiivinen turvallisuus ovat kunnossa, onhan auto saavuttanut törmäystesteissä vastikään viisi Euro NCAP -tähteä. Korandon korissa on 74 prosenttia eriasteisia suurlujuusteräksiä.Korandoon tulee tarjolle kaksi varustetasoa. Vakiona on muun muassa mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin, peruutuskamera, keskuslukitus, nahkainen ohjauspyörä sekä kahdeksantuumainen kosketusnäyttö.Tyyriimmältä varustetasolta tulee mukaan muun muassa automaatti-ilmastointi.Lisävarusteena saa esimerkiksi ledajovalot hitusen alle 700 eurolla. Näkymiltään muokattava digitaalimittaristo maksaa autoversiosta riippuen noin kuutisensataa euroa. Isomman näytön ja sähköisen takaluukunkin saa lisärahalla.Ensituntuman perusteella aiempaa paremmin muotoillut istuimet ajavat asiansa hyvin.Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle