10.2.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Lancia Beta Montecarlo ralliauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FIA-passilla varustettu historic-luokan Lancia Beta Montecarlo on keskimoottorinen ralliauto menestyksekkäältä valmistajalta. Voisiko sellaisen saada perheauton hinnalla? Lancia Beta Montecarlo on keskimoottorilla varustettu urheiluauto, jonka suunnittelusta vastasi maineikas Pininfarina. Se julkaistiin aikana, jolloin Lancia hallitsi rallimaailmaa Stratoksen avulla ja myöhemmin julkistettu upea Lancia 037 pohjautuikin löyhästi Montecarloon. Beta Montecarlo oli tuotannossa välillä 1975 – 1981, joista kahtena viimeisenä vuonna tuotetut toisen sukupolven autot tunnettiin lyhyemmin nimellä Lancia Montecarlo. Molemmista sukupolvista tarjottiin kahta koriversiota: kovakattoinen coupé ja käsikäyttöisellä targakatolla varustettu spider. Yhteensä valmistettiin 7798 Montecarloa, joista lähes puolet edusti ensimmäisen sukupolven avattavalla katolla varustettuja versioita. Ensimmäisen sukupolven coupéa myytiin hieman yli 2000 kappaletta. Toisessa sukupolvessa suosio kääntyi päälaelleen, kun tehtaalta valmistui 817 targaa ja 1123 kovakattoista.Sukupolvien tekniset ominaisuudet ovat lähes yhtenevät. Ainoastaan moottori sai muutaman yksikön lisää tehoa ja vääntöä, mutta tätäkään ei tarvinne pitää merkittävänä. Parhaiten toisen malliversion erottaa kaksiosaisesta keulamaskista ja takakulmien paneeleiden muuttamisesta läpinäkyviksi. Lancia havaitsi Beta Montecarlon toimivan herkullisena lähtökohtana kilpa-autolle, vaikka Abarth SE030 ja ennen kaikkea sekä Montecarlo Turbo että Rally 037 olivatkin pitkälle vietyjä toteutuksia. Lancia Beta Montecarlo Rally 2.0 on takuulla Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan huomion arvoinen. Saman juttusarjan edellinen ralliauto oli muuten Peugeot 306 S16.FIA-passilla varustettu Lancia Beta Montecarlo on myynnissä Suomessa valmiina historic-kilpailuja varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Lancia Beta Montecarlo Rally 2.0Myynnistä löytämämme Lancia Beta Montecarlo Rally 2.0 on varustettu FIA-passilla historic-luokkaa varten. Myynti-ilmoituksen mukaan sillä on ajettu vain kaksi kilpailua ja se lienee jopa maamme ainoa rallikäyttöön hyväksytty Beta Montecarlo. Auton mukana luvataan toimittaa myös jonkin verran varaosia. Moottorina on kaksilitrainen nelisylinterinen rivimoottori kahdella sylinterinkannen yläpuolella sijaitsevalla nokka-akselilla. Sen tuottama huipputeho tavallisessa katuversiossa on noin 120 hevosvoimaa kierrosluvulla 6000 kierrosta minuutissa. Tehtaalta tarjoiltu huippuvääntö 165 newtonmetriä on tarjolla moottorin pyöriessä 3500 kierrosta minuutissa, mutta moottorin lukuarvot saattavat toki olla tässä tapauksessa jotain muuta.Moottori sijaitsee auton keskellä vaihteiston välittömässä läheisyydessä. Vaihteenvalinnasta vastaa kuljettaja kepin kautta, joka käskyttää viisilovista vaihteistoa. Lähtökohtana toimivan Lancia Beta Montecarlon omamassa oli 1040 kilogrammaa, mutta tälle ralliautolle on ilmoitettu vastaavaksi luvuksi 900 kilogrammaa.Mustat pyöreät Pirellit on merkitty Lancia Beta Montecarlon Yhdysvaltojen myyntinimellä: Scorpion.Ulkokuoren punainen väri on nykyään lähes ikoninen, josta Lancia 037 kantaa kaiken kunnian. Valkoiset vanteet toistavat Sparcon, ja mustat pyöreät renkaat Pirellin, näkyviä logoja. Hauskana yksityiskohtana renkaiden kyljestä löytyvä ”Scorpion” oli Lancia Beta Montecarlon myyntinimi Yhdysvaltojen markkinoilla.Sisätilat ovat raakaa rallimaailmaa. Apukuljettaja ylettää Sparcon kuppipenkistä helposti vyöleikkuriin, palosammuttimeen, sulakkeisiin ja releisiin. Kuljettajan paikalta tärkeimpänä erottuvat Sabeltin ratin takaa, neliskulmaiseen kojelautaan sijoitetut, valkotaustaiset mittarit. Ylimääräisiä verhoiluja tai somisteita on turha etsiä.Ralliauton sisätilat näyttävät juuri siltä miltä niiden pitääkin. Ylimääräisistä verhoiluista on turha haaveilla.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa