18.11.2019

Käytetyt erikoisuudet – Peugeot 306 S16 ralliauto

Tori.fi - Peugeot 306 S16 ralliauto

Peugeot 306 S16 ralliauto alleviivaa merkin menestystä rallipoluilla, mutta monelle tavallisellekin ihmiselle sopivassa hintaluokassa.

Peugeot 306 S16 ralliauto on monella tapaa kyseiselle automallille ominainen käyttötarkoitus. Erityisesti Euroopan eteläisemmissä osissa ajetaan paljon rallia esimerkiksi 106 ja 306 mallisarjojen autoilla. Peugeotilla on pitkä ja menestyksekäs historia rallipoluilla.

Citroën ZX:n kanssa samalle perusrakenteelle pohjautunut Peugeot 306 esiteltiin vuonna 1993 korvaamaan 309. Alemman keskiluokan automalli sai hienot lähtökohdat, sillä ranskalaismerkki eli menestyksekästä jaksoa. Kansan keskuudessa kunnioitettiin yhä 205:n ja 405:n saavuttamaa menestystä erilaisissa moottoriurheilutapahtumissa.

Peugeot 306 sai lähes välittömästi julkaisunsa jälkeen kaipaamansa todellisen sporttiversion. Mallivalikoima vaihteli hieman markkina-alueesta riippuen, mutta suurimmassa osassa Eurooppaa Peugeot 306 S16 toimi myyntinimenä. Mallimerkintä oli ranskalainen tapa kertoa 16 venttiilistä, jota moni muu autonvalmistaja merkitsi tarkenteella 16v.

Peugeot 306 GTi-6
Peugeot 306 GTi-6 oli mallisarjansa lippulaiva tehokkaan nelisylinterisen moottorin, tarkaksi säädetyn alustan ja kuusipykäläisen vaihteistonsa voimin.

Vuoden 1996 tienoilla Peugeot päivitti moottorin ja rakennutti moottoriurheiluosastollaan uuden kuusipykäläisen käsivalintaisen vaihteiston. Näin tehoversion mallimerkintä muuttui muotoon GTi-6 ainakin suurimmalla osalla markkinoista. Tämän lisäksi Iso-Britannia sai nauttia rajoitetusta 500 auton erästä 306 Rallyeta, joka oli käytännössä varusteiltaan karsittu GTi-6 toisenlaisin tarroin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Peugeot 306 S16 ralliauto

Kempele tarjoaa tämänkertaisen juttuaiheen, joka on Peugeot 306 S16 ralliauto. Se on rakennettu uutena vastaamaan N-ryhmän, eli kansainvälisen autourheiluliiton (FIA) tuotantoautoluokan, sääntöjä. Tällä hetkellä tämä soveltuu kansalliseen F-ryhmään, joka on tarkoitettu A- ja N-ryhmän autoille, joiden FIA:n luokitus on päättynyt.

Tämä Peugeot 306 S16 ralliauto on vuosimallia 1998. Kilpailuvalmis auto ei omaa perinteisiä rekisterikilpiä, joten niitä on turha tiedustella ja sama on määräaikaiskatsastuksen laita. Sen sijaan kuntokatsastus saatetaan toki tehdä ralliautollekin, mutta se on toinen asia.

Tori.fi - Peugeot 306 S16 ralliauto edestä
Valkoinen Peugeot 306 S16 ralliauto erottuu valopatteristonsa ja takasiipensä voimin katuautoista vaikka ilmankin sponsoritarroja.

Kaksilitraisen nelisylinterisen moottorin tehoksi on ilmoitettu 204 hevosvoimaa ja väännöksi 210 newtonmetriä. Näillä avuin, teknisten tietojen perusteella, tonnin painava etuvetoinen auto liikkuu jo varsin ripeästi. Tätä auttaa sopivasti välitetty kuusivaihteinen vaihteisto.

Lisäksi myynti-ilmoituksessa mainitaan ohjelmoitava boksi sekä, takana lisäsäiliöillä varustettu, proflex-alusta. Esimerkiksi rallia varten tarvittavat trippimittarit kuuluvat varusteluun ja siltäkin osin auton pitäisi olla valmis kilpakäyttöön. Oston yhteydessä on mahdollista tehdä kauppaa myös esimerkiksi piikkirenkaista tarpeen mukaan.

Kuvissa näkyvä valkoinen väri on sopiva kanvaasi tarvittaville sponsoriteippauksille. Keulan valtava valopatteristo saa tasapainoa takasiivestä. Yksityiskohtiin on haettu piristystä punaisesta, mutta seuraava omistaja voi vaihtaa väritystä oman mielensä mukaan.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, Valmistaja

Luetuimmat