10.2.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Lancia Beta Montecarlo ralliauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FIA-passilla varustettu historic-luokan Lancia Beta Montecarlo on keskimoottorinen ralliauto menestyksekkäältä valmistajalta. Voisiko sellaisen saada perheauton hinnalla? Lancia Beta Montecarlo on keskimoottorilla varustettu urheiluauto, jonka suunnittelusta vastasi maineikas Pininfarina. Se julkaistiin aikana, jolloin Lancia hallitsi rallimaailmaa Stratoksen avulla ja myöhemmin julkistettu upea Lancia 037 pohjautuikin löyhästi Montecarloon. Beta Montecarlo oli tuotannossa välillä 1975 – 1981, joista kahtena viimeisenä vuonna tuotetut toisen sukupolven autot tunnettiin lyhyemmin nimellä Lancia Montecarlo. Molemmista sukupolvista tarjottiin kahta koriversiota: kovakattoinen coupé ja käsikäyttöisellä targakatolla varustettu spider. Yhteensä valmistettiin 7798 Montecarloa, joista lähes puolet edusti ensimmäisen sukupolven avattavalla katolla varustettuja versioita. Ensimmäisen sukupolven coupéa myytiin hieman yli 2000 kappaletta. Toisessa sukupolvessa suosio kääntyi päälaelleen, kun tehtaalta valmistui 817 targaa ja 1123 kovakattoista.Sukupolvien tekniset ominaisuudet ovat lähes yhtenevät. Ainoastaan moottori sai muutaman yksikön lisää tehoa ja vääntöä, mutta tätäkään ei tarvinne pitää merkittävänä. Parhaiten toisen malliversion erottaa kaksiosaisesta keulamaskista ja takakulmien paneeleiden muuttamisesta läpinäkyviksi. Lancia havaitsi Beta Montecarlon toimivan herkullisena lähtökohtana kilpa-autolle, vaikka Abarth SE030 ja ennen kaikkea sekä Montecarlo Turbo että Rally 037 olivatkin pitkälle vietyjä toteutuksia. Lancia Beta Montecarlo Rally 2.0 on takuulla Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan huomion arvoinen. Saman juttusarjan edellinen ralliauto oli muuten Peugeot 306 S16.FIA-passilla varustettu Lancia Beta Montecarlo on myynnissä Suomessa valmiina historic-kilpailuja varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Lancia Beta Montecarlo Rally 2.0Myynnistä löytämämme Lancia Beta Montecarlo Rally 2.0 on varustettu FIA-passilla historic-luokkaa varten. Myynti-ilmoituksen mukaan sillä on ajettu vain kaksi kilpailua ja se lienee jopa maamme ainoa rallikäyttöön hyväksytty Beta Montecarlo. Auton mukana luvataan toimittaa myös jonkin verran varaosia. Moottorina on kaksilitrainen nelisylinterinen rivimoottori kahdella sylinterinkannen yläpuolella sijaitsevalla nokka-akselilla. Sen tuottama huipputeho tavallisessa katuversiossa on noin 120 hevosvoimaa kierrosluvulla 6000 kierrosta minuutissa. Tehtaalta tarjoiltu huippuvääntö 165 newtonmetriä on tarjolla moottorin pyöriessä 3500 kierrosta minuutissa, mutta moottorin lukuarvot saattavat toki olla tässä tapauksessa jotain muuta.Moottori sijaitsee auton keskellä vaihteiston välittömässä läheisyydessä. Vaihteenvalinnasta vastaa kuljettaja kepin kautta, joka käskyttää viisilovista vaihteistoa. Lähtökohtana toimivan Lancia Beta Montecarlon omamassa oli 1040 kilogrammaa, mutta tälle ralliautolle on ilmoitettu vastaavaksi luvuksi 900 kilogrammaa.Mustat pyöreät Pirellit on merkitty Lancia Beta Montecarlon Yhdysvaltojen myyntinimellä: Scorpion.Ulkokuoren punainen väri on nykyään lähes ikoninen, josta Lancia 037 kantaa kaiken kunnian. Valkoiset vanteet toistavat Sparcon, ja mustat pyöreät renkaat Pirellin, näkyviä logoja. Hauskana yksityiskohtana renkaiden kyljestä löytyvä ”Scorpion” oli Lancia Beta Montecarlon myyntinimi Yhdysvaltojen markkinoilla.Sisätilat ovat raakaa rallimaailmaa. Apukuljettaja ylettää Sparcon kuppipenkistä helposti vyöleikkuriin, palosammuttimeen, sulakkeisiin ja releisiin. Kuljettajan paikalta tärkeimpänä erottuvat Sabeltin ratin takaa, neliskulmaiseen kojelautaan sijoitetut, valkotaustaiset mittarit. Ylimääräisiä verhoiluja tai somisteita on turha etsiä.Ralliauton sisätilat näyttävät juuri siltä miltä niiden pitääkin. Ylimääräisistä verhoiluista on turha haaveilla.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle