30.3.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Mercedes-Benz Unimog Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Unimog menee myynti-ilmoituksen mukaan vaikka puuhun. Tällä kertaa ei ehkä päde: "ken kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa". Mercedes-Benz Unimog on työkalu, jota usean maan asevoimatkin ovat hyödyntäneet. Sen historia juontaa juurensa aina vuoteen 1945 ja matkan aikana vain muutamaan otteeseen uudistettu tuote on yhä edelleen uutena kaupasta ostettavissa. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja keskittyy nimensä mukaisesti kuitenkin käyttöönotettuihin laitteisiin eikä tällä kertaa tehdä poikkeusta.Unimog on ennen kaikkea työkalu, joka on kehittynyt vuosien varrella ja sen uusin painos on ostettavissa tänäkin päivänä.Palataan kuitenkin hetkeksi Unimogin tarinaan. Kehitysvaiheessa asetetut vaatimukset olivat melkoisia, mutta käytössä oleva insinöörikatras oli työnsä tasalla. Lopputuloksen haluttiin muistuttavan kaksiakselista, neljällä yhtä suurella pyörällä varustettua, traktoria, jonka vaatimuksiin lisättiin myös myös tikapuurunko, nelivetojärjestelmä tasauspyörästön lukoilla, kierrejousin varustetut portaaliakselit, koteloidut vetoakselit sekä rumpujarrut kaikilla pyörillä.Lisäksi haluttiin muun muassa 1,5 neliömetrin lava ja säältä suojattu kaksipaikkainen ohjaamo. Moottorilta vaadittiin 25 hevosvoimaa, jotta 50 kilometrin tuntinopeus oli saavutettavissa. Näitä vaatimuksia vastannut Unimog saatiin markkinoille vuonna 1949.Mercedes-Benz Unimog, tässä mallisarja U 404, on saanut nimensä sanoista Universal Motor Gerät.Siinä ei kuitenkaan ollut edes Mercedes-Benzin merkkiä ja Boehringer valmisti ne pitkälti käsityönä. Hyvin pian kysyntä kuitenkin ylitti tuotannon kyvyt ja Boehringer luopui Unimogista. Vuonna 1951 tuotanto jatkui Mercedes-Benzin Gaggenaun tehtaalla. Vuonna 1953 Unimog, mallisarja U 401, sai johtotähden keulamaskiinsa.Nimi Unimog on itse asiassa lyhenne sanoista Universal Motor Gerät eli karkeasti käännettynä yleispätevä moottoroitu laite. Kerrottakoon tässä välissä saksaa heikommin tunteville, että lopun kirjainyhdistelmä ”Gerät” on uskomattoman monipuolinen sana kuvaamaan käytännössä mitä tahansa kuviteltavissa olevaa laitetta, konetta tai työkalua ja siten kuvaa erinomaisesti Unimogin luonnetta.Myynti-ilmoituksien seasta löytyi käyttökunnostettu oranssi Mercedes-Benz Unimog.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Mercedes-Benz UnimogKyseessä oleva Mercedes-Benz Unimog -yksilö on ilmeisesti vuosimallia 1965 ja vastaisi ainakin keulailmeeltään U 404 -mallisarjaa. Rekisterikilpiä tässä työkalussa ei näy eikä rekisteröintitietoja ole ilmoitettu, joka hankaloittaa Saarijärvellä sijaitsevan työkalun tietojen kalastelua. Myöskään mittarilukemaa ei ole myynti-ilmoituksessa, mutta tokkopa sillä olisi juuri merkitystäkään.Puinen lava vaikuttaa muun Unimogin tavoin siistikuntoiselta, joten sekin saattaa olla ainakin osin uusittu kunnostuksen yhteydessä.Haluamme lainata myynti-ilmoitusta, jossa luvataan sanatarkasti: ”tällä pääsee vaikka puuhun”. Vastaavaa kuvausta emme olekaan nelipyöräisestä laitteesta hetkeen lukeneet. Emme välttämättä ottaisi lupausta aivan kirjaimellisesti, mutta kyllähän se kieltämättä kuvaa Unimogin ulottuvuuksia.Myynti-ilmoituksen mukaan tässä on 2,4-litrainen dieselmoottori, mutta käsittääksemme U 404 oli tarjolla tuohon aikaan noin 2,2-litraisella vesijäähdytteisellä kuusisylinterisellä rivimoottorilla. Tämän yksilön moottori on saatettu vaihtaa jossakin vaiheessa, mutta mitään tarkempia tietoja aiheesta ei ole – saatamme myös olla pahasti väärässä tuohon aikaan tarjolla olleista moottoreista. Käsivalinteinen vaihteisto on kuusipykäläinen ja sisältää kaksi peruutusvaihdetta. Oranssi Mercedes-Benz Unimog kerrotaan käyttökunnostetun ja liitetyissä kuvissa näkyy kattavasti siistejä osia. Myös suuri puinen lava vaikuttaa hyväkuntoiselta ja keulalta löytyy vinssi. Työkonemaiset sisätilat ovat tuoreesti läpikäydyn oloiset ja vaikuttavat viihtyisiltä. Vain todellinen ostaja osaa todeta tämän työkalun toimivuuden ja kunnon omaa käyttötarkoitustaan varten, joten jätämme ne hommat hänelle.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla