11.7.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Nissan GT-R – ja tällä kertaa vieläpä tuplana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikä voisi olla parempaa kuin Nissan GT-R? No tietenkin kaksi varsin erilaisella historialla varustettua Nissan GT-R:ää kerralla! Onneksi Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja on nimetty monikon mukaan, sillä se tarjoaa meille tilanteen tullen mahdollisuuden venyttää etikettiä. Tarvittava tilanne syntyi nimittäin nyt.Nissan GT-R on auto, joka ei kaipaa esittelyjä. Tämä kaksiovinen urheiluauto on Nissanin malliston terävin kärki, ja se jatkaa legendaarisen Nissan Skylinen GT-R-mallien perintöä.Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa GT-R ei ole aiemmin esiintynyt, mutta Moottorin koeajon Nissan GT-R on saanut kokea. Löytyypä arkistojen kätköistä myös tarina siitä, kun toimituksemme matkasi ihan oikeasti Nissan GT-R:llä Korvatunturille – mitäpä muutakaan, kuin Joulupukin kirjettä toimittamaan. Olemme toki myös avanneet teille tämän erikoisen reissun taustoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGT-R:n pitkät perinteetNissan GT-R:n perinteet ulottuvat peräti 1960-luvun loppuun asti, jolloin nämä kolme kirjainta eksyivät ensimmäistä kertaa Nissan Skylinen yhteyteen. Vaikka GT-R:n historia tuntuu yllättävän pitkältä, niin Skylinen historia venyy vielä pidemmälle. Ensimmäisen sukupolven Skyline aloitti myynnin jo vuonna 1957.Korkean suorituskyvyn GT-R -mallia saatiin kuitenkin odottaa 12 vuotta, eli vuoteen 1969 saakka. Nimi muodostui sanoista Gran Turismo Racing, ja japanilaisen autovalmistajan päätyminen länsimaalaiseen kirjainyhdistelmään johtui täysin kaupallisista syistä. Tuohon aikaan monet Japanissa valmistetut autot käyttivät länsimaisia lyhenteitä, sillä sen arveltiin lisäävän myyntiä entisestään.Ensimmäiset Skyline GT-R:t valmistettiin vuosina 1969-72, ja näiden vuosien aikana maailmaan syntyi 1945 kappaletta kyseistä ajoneuvoa. Vuonna 1972 julkistettiin Skyline GT-R:n toinen sukupolvi, joka koki monille aikakauden autoille tyypillisen surullisen kohtalon: juuri puhjennut öljykriisi ja polttoaineen nopea maailmanlaajuinen kallistuminen söi markkinat alta monilta autoilta. Näin kävi myös Skyline GT-R:lle, jota myytiin vain mallivuoden 1973 ajan. Vain 197 myydyn yksilön jälkeen GT-R laitettiin jäähylle.Vuonna 1989 aika oli jälleen kypsä GT-R:n paluulle. Tähän aikakauteen osuu monen autofanin lämpimimmät muistot GT-R:stä, eli Skylinen sukupolvet R32 (1989-94), R33 (1995-99) ja R34 (1999-2002). GT-R -mallit tekivät menivät kuin kuumille kiville, sillä R32-sukupolvea tuotettiin 43 937 kappaletta, R33-sukupolvea 16 668 kappaletta ja viimeiseksi jäänyttä R34-sukupolvea 11 578 kappaletta.Kun R34-sukupolven valmistus lakkasi, Nissan päätti tehdä seuraavasta GT-R:stä kokonaan oman mallinsa. Konsepti Nissan GT-R:stä nähtiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 2001, mutta lopullinen tuotanto pääsi alkamaan vasta vuonna 2007. Siitä alkaen Nissan GT-R onkin ollut japanilaisvalmistajan malliston lippulaivamalli.Käytetty erikoisuus: Nissan GT-R kertaa kaksiNissan GT-R on auto, jota ei näe Suomessa ihan joka päivä. Kotimaisen GT-R -kannan pitänee vähäisenä auton hintalappu, joka kipuaa uutena väkisinkin kuusinumeroiseksi, samoin kuin paikalliset sääolosuhteet eivät ole ehkä kaikista ihanteellisimmat tällaiselle urheiluautolle.Nissan GT-R:n bongaaminen on siis Suomessa melko harvinaista herkkua, eli todennäköisyydet auton näkemiselle vaikkapa kauppareissulla ovat varsin ohuet. Vielä huomattavasti epätodennäköisempää on se, että törmäisit matkallasi peräti kahteen eri Nissan GT-R:ään.Tällä kertaa kuitenkin tapahtui jotain, mikä on vastoin kaikkia todennäköisyyksiä. Saman jyväskyläläisen autoliikkeen pihaan on eksynyt peräti kaksin kappalein Nissan GT-R -malleja. Koska molemmilla yksilöillä oli varsin mielenkiintoinen ja toisistaan eroava historia, tähän juttusarjaan oli mahdotonta valita vain toista. Sen vuoksi tämän viikon Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa esittelemme samalta istumalta kaksi ajoneuvoa.Ensimmäinen Suomeen myyty Nissan GT-REnsimmäisenä kaksikosta huomio kiinnittyy selvästi enemmän muutoksia kokeneeseen yksilöön, jonka värinä toimii midnight purple. Väri ei ole alkuperäinen, vaan auto on maalattu matkan varrella. Maalauksen lisäksi auto on saanut alleen 20-tuumaiset Work Emotion T5R-2P -vanteet, joissa edessä leveyttä on 10 tuumaa ja takana 12 tuumaa. Vanteiden päälle on pyöräytetty Toyon R888R-renkaat koossa 285/30R20 ja 315/30R20.Sisustan puolella kuljettajaa tervehtii valkoinen nahkasisusta, jossa kuljettajan istuimella on lisäksi Takatan vihreät nelipistevyöt. Myynti-ilmoituksessa ei ole lueteltu auton alkuperäisiä varusteita, vaan pääpaino on autolle tehdyissä muutoksissa.Tekniikan puolella autosta on kutiteltu lisää tehoja irti. Moottorista löytyy CP-Carillon takomäntiä, 4 tuuman titaaniputkistoa ja flexifuelia, eli tämä auto kehrää myös RE85-polttoaineella. Myynti-ilmoituksessa ei kerrota muutosten tuomia vaikutuksia auton suorituskykyyn, mutta pieni salapoliisityö internetissä kertoi autosta löytyvän noin 700 hevosvoimaa tehoa ja 800 newtonmetriä vääntöä.Hieman yllättäen tämä Nissan GT-R on historialtaan Suomi-auto, eikä edes mikä tahansa yksilö, vaan peräti ensimmäinen Suomeen uutena myyty GT-R. Ehkä juuri tästä syystä autossa onkin erikoiskilvet, joilla viitataan yhtä aikaa niin GT-R -malliin, kuin myös auton edustamaan R35-sukupolveen.Vuosimallin 2009 autossa mittarissa on 173 000 kilometriä ja hintalapussa koreilee summa 105 900 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes ajamaton Nissan GT-RAutoharrastajia voi jakaa monesti karkealla tavalla kahteen koulukuntaan. Toiset tahtovat aina saada autoihinsa omaa kädenjälkeä näkyviin, kun taas toisessa ääripäässä pyritään pitämään ajoneuvo mahdollisimman alkuperäiskuntoisena. Viikon toinen käytetty erikoisuutemme osuu nyt skaalan toiseen ääripäähän.Niin ikään vuosimallin 2009 Nissan GT-R on ehtinyt kerryttää mittariin näiden vuosien aikana ainoastaan 6100 kilometriä. Moottorin saamien tietojen auton omisti vuosina 2010-2021 autokeräilijä, joka säilöi auton kokoelmiinsa ajamatta sillä juuri lainkaan.Vähäiset kilometrit ovat pitäneet auton lähes uudelleenveroisena ja auto onkin poikkeuksellisen alkuperäiskuntoinen. Autossa on alla jopa alkuperäiset renkaat. Ainoa muutos alkuperäisyyteen löytyy alustasta, sillä GT-R on saanut alleen HKS:n alustasarjan.Tässä alkuperäiskuntoisessa autossa tekniikkakin on siinä kunnossa kuin missä se on tehtaalta lähtenyt. Autossa on 3.8-litrainen V6-moottori, joka tarjoilee kuljettajalle 357 kilowatin tehon (486 hevosvoimaa). Nissan GT-R on nelivetoinen ja siinä on automaattivaihteisto. Nollasta sataan auto kiihtyy alle kolmeen sekuntiin ja vuorostaan huippunopeus nousee yli 300 kilometriin tunnissa.Auton varustelistalla on urheiluautoksi varsin mukavasti pituutta. Kaikkien itsestäänselvyyksien ohella auto on varusteltu mm. hopeisella erikoisvärillä, Bosen äänentoistojärjestelmällä ja avaimettomalla järjestelmällä.Alkuperäiskuntoisella Nissan GT-R:llä on hintalapussa 109 000 euroa.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”