11.10.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – NSU Typ 110 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohdettu saksalaisvalmistaja ansaitsee enemmän huomiota. NSU Typ 110 kurotteli korkeammalle juuri ennen valmistajan teknistä vallankumousta. Jo vuonna 1905 autonvalmistajana aloittanut NSU omaa tärkeän paikan saksalaisen autoilun kehityshistoriassa. Euroopassa vuoden autoksi valittu Ro80 on kiistatta kehityksen komein tulos, mutta esimerkiksi hieman aiemmin esitelty NSU Typ 110 selittää mistä merkki oli muotoutunut. Toisen maailmansodan jälkeen NSU kasvoi maailman suurimmaksi moottoripyörävalmistajaksi. Vuonna 1957 esitelty pikkuinen Prinz palautti Neckarsulmin ylpeyden autojen pariin ja tätä nähtiin pian peräti neljän version verran. Frankfurtin autonäyttelyssä 1965 esitelty NSU Typ 110 tavoitteli aiempaa korkeampia autoluokkia.NSU kurkotteli kuitenkin korkeammalle ja halusi eroon maineestaan pikkuautojen valmistajana. Prinz 1000 -mallin pohjalle perustunut, suuremmalla akselivälillä ja reilummalla etuylityksellä varustettu, NSU Typ 110 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1965 tasan neljän metrin mittaisena.Uutuus kohotti NSU:n tuon ajan keskiluokan autojen apajille. Samalla nimestä jätettiin pois Prinz, jotta mielleyhtymät pieniin autoihin saataisin kadotettua. Tuore takamoottorinen Typ 110 tarjosi tavaratilaa pelkästään keulakontissa 490 litraa ja takaistuimien takaa löytyi vielä 60 litraa lisää. Auton moottori oli asennettu poikittain taakse. Näin suuri tavaratila löytyikin auton etuosasta.Takaa löytynyt voimanlähde oli pieni nelisylinterinen yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu ilmajäähdytteinen moottori. Se oli asennettu tilansäästämiseksi poikittain. Noin litraisesta moottorista saatiin yli 50 hevosvoimaa huipputehoa. Taka-akselilta löytyi erillisjousitus. Etu-akselilla oli uusi päällekkäisin kolmiotukivarsin toteutettu pyöräntuenta. Myöhemmin Typ 110 sai nimekseen 1200 uuden moottorin myötä, mutta itse auto pysyi pääpiirteittäin samana.Jo kaksi vuotta tämän esittelyn jälkeen NSU laittoi koko mallipaletin uusiksi – ja julkaisi vallankumouksellisen Ro80 -mallin. Typ 110 sai vaihtaa nimekseen NSU 1200 ja samalla moottorin tilavuus kasvoi edellä mainittuun lukemaan. Uuutusmallin sai halutessaan myös Ro80-mallin kolmipykäläisellä automaattivaihteistolla. NSU Typ 110 ja NSU 1200 olivat pitkälti sama auto ja tuotanto jatkui aina vuoteen 1973 asti. Jo vuonna 1969 NSU oli kuitenkin päätynyt Volkswagenin omistukseen, jonka seurauksena se yhdistettiin Audiin jälkimmäisen nimen säilyessä. Ehkä se edustaa nuorehkossa rinkulamerkissä sitä teknistä edistyksellisyyttä, jolla Audi on sittemmin kehuskellut.Pienehköllä mittarilukemalla varustettu NSU Typ 110 on kirjoitushetkellä kaupan hintapyynnillä 3 950 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – NSU Typ 110Viikon Käytetty erikoisuus vuosimallin 1967 NSU Typ 110 ilmoittaa sijainnikseen Jämsä. Se edustaa siten samaan aikaan Typ-malliston loppua juuri ennen uuden NSU 1200 -mallin alkua. Käyttöönoton on merkitty tapahtuneen huhtikuussa 1967.Ilmajäähdytteisen nelisylinterisen moottorin teho on noin 50 hevosvoimaa.Auton ilmajäähdytteisen moottorin iskutilavuudeksi on ilmoitettu auton tietoihin 1130 kuutiosenttimetriä. Tiettävästi alkupään Typ 110 -moottorin tilavuus olisi 1085 kuutiosenttimetriä ja sitä vastaava huipputeho 39 kilowattia (53hv). Vuodesta 1966 eteenpäin saataville tuli myös Typ 110 S ja Typ 110 SC hieman suuremmalla (1177 kuutiosenttimetriä) ja tehokkaammalla (44 kW/60 hv) moottorilla. Joka tapauksessa kyseessä on manuaalivaihteinen versio. Synkronoitu nelipykäläinen vaihteisto välittää voiman takapyörille. Auton omamassa on muuten hyvin alhainen 730 kilogrammaa. Mielenkiintoinen mittaristo tuo fonteillaan ja väreillään mieleen pelkistetyn Bauhaus tyylisuunnan.Kirkkaansininen auto kantaa yhä selvästi samoja perusmuotoja kuin Prinz, vaikka pienestä prinssistä on selvästi kasvanut aikuinen ja ilme on vakavoitunut. Kromia on varsin runsaasti.Sisätilat yhdistelevät kermaa ja hailakkaa harmaansinistä. Kojelaudan halki kulkee puulta näyttävä lista. Mittaristossa voi nähdä jopa Bauhausin vaikutteita. NSU:n Typ 110 on käynyt harvinaiseksi, joten hyviä ehdokkaita ei ole tarjolla turhan usein.Tarjolla on mielenkiintoinen, ja kieltämättä tässä kohdin jo varsin harvinainen, museoauto. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 91 000 kilometriä ja viimeisin katsastus on suoritettu heinäkuussa 2021. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta