11.10.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – NSU Typ 110 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohdettu saksalaisvalmistaja ansaitsee enemmän huomiota. NSU Typ 110 kurotteli korkeammalle juuri ennen valmistajan teknistä vallankumousta. Jo vuonna 1905 autonvalmistajana aloittanut NSU omaa tärkeän paikan saksalaisen autoilun kehityshistoriassa. Euroopassa vuoden autoksi valittu Ro80 on kiistatta kehityksen komein tulos, mutta esimerkiksi hieman aiemmin esitelty NSU Typ 110 selittää mistä merkki oli muotoutunut. Toisen maailmansodan jälkeen NSU kasvoi maailman suurimmaksi moottoripyörävalmistajaksi. Vuonna 1957 esitelty pikkuinen Prinz palautti Neckarsulmin ylpeyden autojen pariin ja tätä nähtiin pian peräti neljän version verran. Frankfurtin autonäyttelyssä 1965 esitelty NSU Typ 110 tavoitteli aiempaa korkeampia autoluokkia.NSU kurkotteli kuitenkin korkeammalle ja halusi eroon maineestaan pikkuautojen valmistajana. Prinz 1000 -mallin pohjalle perustunut, suuremmalla akselivälillä ja reilummalla etuylityksellä varustettu, NSU Typ 110 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1965 tasan neljän metrin mittaisena.Uutuus kohotti NSU:n tuon ajan keskiluokan autojen apajille. Samalla nimestä jätettiin pois Prinz, jotta mielleyhtymät pieniin autoihin saataisin kadotettua. Tuore takamoottorinen Typ 110 tarjosi tavaratilaa pelkästään keulakontissa 490 litraa ja takaistuimien takaa löytyi vielä 60 litraa lisää. Auton moottori oli asennettu poikittain taakse. Näin suuri tavaratila löytyikin auton etuosasta.Takaa löytynyt voimanlähde oli pieni nelisylinterinen yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu ilmajäähdytteinen moottori. Se oli asennettu tilansäästämiseksi poikittain. Noin litraisesta moottorista saatiin yli 50 hevosvoimaa huipputehoa. Taka-akselilta löytyi erillisjousitus. Etu-akselilla oli uusi päällekkäisin kolmiotukivarsin toteutettu pyöräntuenta. Myöhemmin Typ 110 sai nimekseen 1200 uuden moottorin myötä, mutta itse auto pysyi pääpiirteittäin samana.Jo kaksi vuotta tämän esittelyn jälkeen NSU laittoi koko mallipaletin uusiksi – ja julkaisi vallankumouksellisen Ro80 -mallin. Typ 110 sai vaihtaa nimekseen NSU 1200 ja samalla moottorin tilavuus kasvoi edellä mainittuun lukemaan. Uuutusmallin sai halutessaan myös Ro80-mallin kolmipykäläisellä automaattivaihteistolla. NSU Typ 110 ja NSU 1200 olivat pitkälti sama auto ja tuotanto jatkui aina vuoteen 1973 asti. Jo vuonna 1969 NSU oli kuitenkin päätynyt Volkswagenin omistukseen, jonka seurauksena se yhdistettiin Audiin jälkimmäisen nimen säilyessä. Ehkä se edustaa nuorehkossa rinkulamerkissä sitä teknistä edistyksellisyyttä, jolla Audi on sittemmin kehuskellut.Pienehköllä mittarilukemalla varustettu NSU Typ 110 on kirjoitushetkellä kaupan hintapyynnillä 3 950 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – NSU Typ 110Viikon Käytetty erikoisuus vuosimallin 1967 NSU Typ 110 ilmoittaa sijainnikseen Jämsä. Se edustaa siten samaan aikaan Typ-malliston loppua juuri ennen uuden NSU 1200 -mallin alkua. Käyttöönoton on merkitty tapahtuneen huhtikuussa 1967.Ilmajäähdytteisen nelisylinterisen moottorin teho on noin 50 hevosvoimaa.Auton ilmajäähdytteisen moottorin iskutilavuudeksi on ilmoitettu auton tietoihin 1130 kuutiosenttimetriä. Tiettävästi alkupään Typ 110 -moottorin tilavuus olisi 1085 kuutiosenttimetriä ja sitä vastaava huipputeho 39 kilowattia (53hv). Vuodesta 1966 eteenpäin saataville tuli myös Typ 110 S ja Typ 110 SC hieman suuremmalla (1177 kuutiosenttimetriä) ja tehokkaammalla (44 kW/60 hv) moottorilla. Joka tapauksessa kyseessä on manuaalivaihteinen versio. Synkronoitu nelipykäläinen vaihteisto välittää voiman takapyörille. Auton omamassa on muuten hyvin alhainen 730 kilogrammaa. Mielenkiintoinen mittaristo tuo fonteillaan ja väreillään mieleen pelkistetyn Bauhaus tyylisuunnan.Kirkkaansininen auto kantaa yhä selvästi samoja perusmuotoja kuin Prinz, vaikka pienestä prinssistä on selvästi kasvanut aikuinen ja ilme on vakavoitunut. Kromia on varsin runsaasti.Sisätilat yhdistelevät kermaa ja hailakkaa harmaansinistä. Kojelaudan halki kulkee puulta näyttävä lista. Mittaristossa voi nähdä jopa Bauhausin vaikutteita. NSU:n Typ 110 on käynyt harvinaiseksi, joten hyviä ehdokkaita ei ole tarjolla turhan usein.Tarjolla on mielenkiintoinen, ja kieltämättä tässä kohdin jo varsin harvinainen, museoauto. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 91 000 kilometriä ja viimeisin katsastus on suoritettu heinäkuussa 2021. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa