Käytetyt erikoisuudet: Opel GT – Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka

Kuva Tori Autot

Aurinko paistaa ja alkaa tehdä mieli avoautoa kesäksi. Opel GT on vaihtoehto sieltä harvinaisemmasta päästä, ja lisäksi tehokas ja takavetoinen.

Kaksi- vai nelipaikkainen? Etu- vai takavetoinen? Paljonko mittarissa saa olla ajettuja kilometrejä? Kangas- vai kovakatto, sähkötoimisena vai manuaalikäyttöisenä? Paljonko kesäautolta vaaditaan tehoa? Avoautoa ostava joutuu tekemään ison joukon päätöksiä valitessaan kirjavasta tarjonnasta juuri mieleisensä vaihtoehdon. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monenkirjava valikoima tarjolla

Lähdimme hakemaan avoautoa Tori Auton 63 500 henkilöauton valikoimasta. Kun haku rajataan avoautoihin, jää jäljelle 523 myytävää kohdetta. Annoimme hinnan ylärajaksi 20 000 euroa, halusimme että auto on vuosimallia 2000 tai uudempi ja ajokilometrejä sillä sai olla takanaan korkeintaan 100 000. Näillä kriteereillä tarjolla oli enää 41 avoautoa. Niiden joukossa oli mm. Opel Astra TwinTop, Smart Fortwo, Chrysler Sebring, Mini Cooper S ja Renault Megane. Ihan OK autoja, mutta nyt halusimme jotain vähän urheilullisempaa. Siihen kategoriaan kuuluivat mm. Mazda MX-5, Mercedes SLK 200, BMW Z4 ja Toyota MR2. Päädyimme saksalaisvaihtoehtoon, joka ei kuitenkaan ollut Z4 eikä SLK 200, vaan Opel GT. Etumoottori, takaveto, manuaalitoiminen kangaskatto ja 264 hevosvoimaa. 

Ensimmäinen GT-prototyyppi jo vuonna 1963

GT on Opelin mallistossa kaksijakoinen mallinimi. GT:n prototyyppi esiteltiin alunperin vuonna 1963, ja se sai lempinimet ”Eurovette” ja ”Pikku-Corvette”. Eikä syyttä, sillä GT:n suunnittelijat siirtyivät suunnittelemaan seuraavaksi toisen sukupolven Corvettea, ja niissä onkin ulkonäöllisesti nähtävissä selvä sukulaisuussuhde. Opel kuitenkin aikaili sarjatuotannon alkamisen kanssa ja siksi toisen sukupolven Corvette ehti markkinoille ensin. GT:tä valmistettiin vuosina 1968-1973 noin 103 000 kappaletta. Urheilullisinta siinä oli ulkonäkö, sillä moottorivaihtoehtoina olivat 1,1-litrainen 60-hevosvoimainen ja 1,9-litrainen 90-hevosvoimainen voimanlähde. 

GT palaa mallistoon yli 30 vuoden tauon jälkeen

Mallinimen GT Opel otti uudelleen käyttöön vuonna 2006 esitellessään uuden mallin, joka ehti tuotantoon seuraavana vuonna. Kun vanha GT valmistettiin Saksassa ja jopa kaksi autoa kolmesta vietiin Amerikan markkinoille, niin nyt suunta oli toinen. Uusi GT valmistettiin Wilmingtonissa Yhdysvalloissa, ja ne tuotiin Eurooppaan. Samalla tuotantolinjalla valmistettiin myös sisarmallit Pontiac Solsticen ja Saturn Sky, jotka oli suunnattu amerikkalaismarkkinoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pontiac, Saturn ja Opel - lähes sama auto

Pontiac ja Saturn olivat tarjolla sekä 2,4-litraisella vaparilla että 2,0-litraisella turbomoottorilla, mutta GT:n ainoa voimanlähde oli jälkimmäinen. Kaksilitraisen moottorin teho oli 264 hevosvoimaa ja vääntö 343 newtonmetriä. Niiden turvin 1400-kiloinen auto kiihtyi paikaltaan satasen nopeuteen 5,7 sekunnissa ja saavutti 229 kilometrin huippunopeuden. Nykymittapuulla polttoaineen kulutusta voidaan pitää korkeahkona, keskimäärin 9,2 litraa sadalla, joskaan se ei kesä- tai harrasteautossa ole tärkein valintakriteeri. Katto ylhäällä tavaratilaa on 157 litraa, mutta katto alhaalla vain 66 litraa, joten muuttokuormien kuljettamisesta ei kannata haaveilla. 

Myynnissä olevassa Victory Red -punaisessa Opel GT:ssä on puna-musta nahkaverhoilu, täydellinen huoltokirja, se on kuntotarkastettu ja myyjän mukaan se on alkuperäinen Suomi-auto. Matkamittarissa kilometrejä on 87 000 ja ilmoitustekstistä poiketen GT:t ovat takavetoisia. HIntapyyntö 19 900 euroa. Kuvien perusteella auto näyttää siistiltä, joten siitä saa hyvällä huolenpidolla kesäauton vielä pitkäksi aikaa. 

Luetuimmat