11.6.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Porsche 944 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche juhlii merkkipaalua, joten myös käytetty erikoisuus on tällä viikolla valittu sen mukaisesti. Porsche 944 S on valmistajan nykyhistorian puolivälin tienoilta. Viime viikolla Porsche juhlisti merkkipaalua, sillä 8.6.1948 ensimmäinen Porschen henkilöauto sai yksittäishyväksynnän tieliikenteeseen. Porsche 356 ”Nr. 1” Roadster oli keskimoottorinen, joten takamoottorisuus ei suinkaan ole niin selkeä Porschen tunnusmerkki kuin usein luullaan. Etumoottorinen Porsche 944 S sen sijaan on mielenkiintoinen ja varsin harvinainen malli Porschen 70 vuoden matkan puolivälin tienoilta.Kuvan luukkulamppumalli, Porschen tähänastisen historian puolivälin tienoilta, kantaa merkintää 944 S.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche 944Vuonna 1976 autokauppoihin ja asiakkaille saatiin Porsche 924, joka oli merkin ensimmäinen etumoottorinen urheiluauto. Vaihteisto oli sijoitettu taka-akselin yhteyteen paremman painojakauman perässä ja ajettavuus keräsikin valtavasti kehuja. Moottoria kuitenkin parjattiin hieman tehottomaksi ja karkeaksi, vaikka Porsche oli tehnyt runsaasti muutoksia historialtaan aina Mercedes-Benziin asti kytkeytyvään voimanlähteeseen.Matkustusmukavuus on kohdallaan 944:n ohjaamossa, joskin kaikkein pidemmille kuljettajille ratti saattaa jäädä hieman kauas.Vuonna 1981 ilmestynyt uusi malli Porsche 944 korjasi edellisen puutteet. Tällä kertaa moottori oli Porschen omaa perua alusta loppuun asti. Rajusti yksinkertaistaen 2,5-litrainen nelisylinterinen alumiinilohko oli Porsche 928 V8-moottorin puolikas. Tehoa saatiin perusmallissa 163 hevosvoimaa ja tehokkain oli 250 hevosvoimainen 944 turbo mallipäivityksensä jälkeen.Mittaristo 944 S -mallissa on tuoreempi, 944 -malleihin vuoden 85 uudistuksen myötä saapunut, versio.Tehtaalta valmistui sivistynyt ja arkikäyttöinen urheiluauto, joka tarjosi runsaasti gt-auton ominaisuuksia. Viime viikon käytetyt erikoisuudet -juttusarjan Maserati lienee jonkinlainen hengenheimolainen tässä suhteessa. Nepa yhdisti edeltäjänsä tasapainoisen ajokäytöksen ennennäkemättömään sivistyneisyyteen sekä yllättävään polttoainetaloudellisuuteen.Moottori on S-mallissa nelisylinterinen ja kuusitoistaventtiilinen. Teho jää 2,5 litran tilavuudesta huolimatta hieman alle 200 hevosvoiman.Myöhemmin 944 sai mallivalikoimaansa tehokkaammat S, S2 ja turbo -mallit. Turboversioissakin nähtiin hetken ajan S-kirjain liitteenä. Tällä kertaa mielenkiinto kohdistuu kuitenkin 2,5-litraisen moottorin kuusitoistaventtiiliseen versioon, jonka sisältävä Porsche kantaa mallinimeä 944 S.Porsche 944 SLöysimme myynnistä vuonna 1989 ensirekisteröidyn Porsche 944 S -mallin. Auton tekee erityiseksi juuri tuo yksinäinen S-kirjain mallimerkinnän perässä. Se ei suinkaan ole nepamalliston tehokkain, mutta eräs vähiten valmistetuista.Ilahduttavasti myynti-ilmoitukseen on liitetty kuva pohjan kunnosta. Vain pientä pintaruostetta on näkyvissä eikä mitään ole ainakaan yritetty peitellä massalla.Moottori ei edelleenkään ole äärimmäisen kireä, sillä 2,5 litran tilavuudesta on irrotettu neliventtiilitekniikalla 188 hevosvoimaa. Lisäteho on tarjolla lähinnä yläkierroksilla, joten ero perusmalliin ei ole kovin tuntuva keskialueen vääntöä hyödynnettäessä. Manuaalivaihteiston kepillä löytyy peruutusvaihde sekä viisi vaihdetta eteenpäin.Istuimien keskiosan kankaan toistuvana teemana on Porsche-teksti.Punainen väri on varsin suosittu 944-mallistossa ja se kantoi englanniksi nimiä guards red sekä india red. Vanteet eivät ole alkuperäiset, vaan Compomotiven valmistamat 16-tuumaiset. Ratti sekä vaihdekepinnuppi ovat nahkaa ja istuinten verhoilu on kaksiosainen. Istuinten keskiosassa on kankaaseen kuvioitu Porsche-teksti ja reunat saattavat olla nahkaa tai keinonahkaa ostajan valinnasta riippuen.Edustava Porsche 944 S on ajaton klassikko, joka tulee varmasti ainakin säilyttämään arvonsa myös tulevaisuudessa.Auto on katsastettu ja laitettu myyntiin Tori.fi –palveluun juurikin Porschen juhlapäivänä 8. kesäkuuta. Tämä nepa on jo taittanut oman osansa juhlavuosista, joten seuraavan omistajan vastuulla on tarjota sille runsaasti lisää juhlan aihetta. Hyväkuntoinen Porsche 944 S oikeuttaa täyteen ylpeyteen merkin hienosta historiasta.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous