10.6.2018

70-vuotiaan synttärilahja itselleen: Porsche 911 Speedster Concept

Porsche 911 Speedster Concept

Ensimmäisestä tyyppihyväksymisestä on ollut pitkä matka nykyisiin Porscheihin, mutta 911 Speedster Concept on hyvä tapa juhlistaa värikästä historiaa.

Ensimmäinen Porsche 356 tyyppihyväksyttiin 8.6.1948, joten saksalaismerkki päätti juhlistaa urheiluautojensa tasavuotissynttäreitä tuomalla itse oman lahjansa Stuttgartin Zuffenhausenissa järjestettyihin juhliin. Porsche 911 Speedster Concept yhdistää ensimmäisten Porschejen perinteet ja nykyaikaisen tekniikan Porschen GT-malleista. Samalla se lienee myös jäähyväinen nykyiselle 911-mallipolvelle (991), seuraavan malliversion lupaillessa muun muassa hybriditekniikkaa.

Porsche 911 Speedster Concept

Speedster-mallien historia juontaa Yhdysvaltoihin, ensimmäisen yksilön saapuessa mallistoon 1952. Viitteitä mallista löytyy kuitenkin jo aiemmasta 356 1500 America Roadsterista, joka oli 60 kilogrammaa coupé-mallia kevyempi. Malli oli varustettu taittuvalla sadekuomulla ja keveillä kuppi-istuimilla. Monet 356 1500 America Roadsterin muotoilupiirteet muodostuivat sittemmin osaksi Speedstereiden mallikieltä. Porsche palasi Speedster-teemaan muun muassa vuoden 1988 911 Speedsterillä ja vuoden 2010 911 (997) Speedsterillä, jonka valmistusmäärä jäi 356 kappaleeseen esikuvansa kunniaksi.

Porsche 911 Speedster Concept

911 Speedster Conceptin kaksivärisen korin ikkunalinja on lyhyempi, joten autolla on lihaksikkaampi ulkoasu kiitos jyrkemmässä kulmassa olevan tuulilasin. Takaistuinten takana oleva turvakaari on peitetty hiilikuituisella kansipalalla, joka antaa autolle Speedstereiden perinteisen tuplakupla-muodon. Erityinen yksityiskohta on pleksilasista valmistettu ilmanohjain, jossa on "70 years of Porsche" -logo. Auton perässä ja B-pilareissa on kullattu Speedster-mallimerkintä.

Porsche 911 Speedster Concept

Leveä peruskori on lainattu 911 Carrera 4 Cabrioletista, mutta pyöränkotelot sekä etu- ja takakansi on korvattu hiilikuituisilla versioilla. Tarkasti valittu värimaailma muistuttaa Porschen varhaisista kilpa-autoista, joiden kunniaksi esimerkiksi polttoainesäiliön korkki on sijoitettu keskelle etukantta ja sivupeilit ovat Talbot-tyyppiset. Kilpateemaa on haettu myös ajovalojen pintakuvioinnilla, joka muistuttaa X-teipatuista kilpavaloista menneiltä vuosilta.

Porsche 911 Speedster Concept

Sateen sattuessa 911 Speedsterin voi suojata esikuviensa tavoin keveällä tonneau-kuomulla, joka kiinnitettään neljällä Tenax-kiinnikkeellä. Tuolloin sade muodostaa ajamiseen valitettavasti tauon. Keveää ja yksinkertaista tunnelmaa on haettu jättämällä pois navigointi-, äänentoisto- ja ilmastointijärjestelmät. Täyskuppi-istuimet ovat hiilikuiturakenteiset ja ne on verhoiltu Cognac 356 -nahkaverhoilulla, tuoden mielikuvia klassisista Speedstereistä. 21-tuumaiset Fuchs-vanteet ovat saaneet kontrastikuvioinnin ja ensimmäistä kertaa myös lukkomutterit.

Porsche 911 Speedster Concept

Komean Speedster-kuoren alla asiat ovat lähes suoraan 911 GT3:sta. Bokserikoneen laulua voi kuunnella uuden titaaniputkiston avulla aina 9 000 r/min kierroslukuun saakka ja huipputehoa saadaan "yli 500 hevosvoimaa". Minimalistiseen tyyliin vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali.

Porsche 911 Speedster Concept

Nyt esitelty Porsche 911 Speedster Concept antaa joitain vihjeitä siitä, millainen 2019 loppupuolella mahdollisesti nähtävä sarjatuotantoversio voisi olla. Varsinaista päätöstä mallin tuotannosta ei ole kuitenkaan vielä tehty.

https://youtube.com/watch?v=QrntxEN07cw

Lähde ja kuvat: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat