Tori.fi - Maserati 3200 GT

Ajoneuvot Käytetyt autot Käytetyt erikoisuudet 4.6.2018

Käytetyt erikoisuudet – Maserati 3200 GT

Noin 37 000 euroa maksava Maserati 3200 GT on mukava matkakumppani, mutta pellin alla piilee pumpattu peto.

Keski-Euroopan lomamatka olisi täysin erilainen, jos arjenharmaan käyttöauton saisi vaihtaa tuliseen italiattareen. Saksan rajoittamattomat nopeudet, Italian korkeuseroissa mutkittelevat tiet sekä Ranskan Rivieralle laskeutuminen taittuvat tyylillä vain oikeassa autossa. Maserati 3200 GT löytyy jokseenkin realistisista haaveista.

Maserati 3200 GT

Maserati on syytä nostaa esille kun puhutaan autoilusta ja tyylistä samaan aikaan. Ylhäältä kuvattu 3200 GT paljastaa monta hienovaraista piirrettä.

Pitkälle reissulle nimittäin kaipaa kirjaimia G ja T. Italiankielinen termi gran turismo viittaa ajoneuvoon, joka on tehty pitkän matkan ajamiseen korkealla nopeudella sekä asiallisella matkustusmukavuudella. Autosta pitää voida nauttia urheilematta.

Maserati 3200 GT

3200 GT

Bumerangitakavalot lienevät eräs 3200 GT:n tunnistettavimmista piirteistä.

Maseratin atrain keulalla herättää huomion ja sulava silhuetti kerää katseita. Tunnuksenomaisista muodoista tulee ensimmäisenä mieleen ledeillä toteutetut bumeranginmuotoiset takavalot. Näiden hento yksinkertaisuus tiivistää koko auton muotokielen.

V8-moottori on ilmiselvä valinta tämänkaltaiseen autoon. 3200 GT:n tapauksessa keulalle on asennettu kahdella ahtimella pumpattu alumiininen voimanpesä, jonka tilavuus on 3,2 litraa. Tästä on puristettu noin 370 hevosvoimaa ja lähes 500 newtonmetriä.

Tori.fi - Maserati 3200 GT moottori

V8-moottori on varustettu kahdella turboahtimella ja tuottaa siten noin 370 hevosvoiman huipputehon.

Kilpailijat Porsche 911 Carrera ja Jaguar XKR eivät pystyneet näihin ilmoitettuihin lukemiin aivan vastaamaan. Todellisen elämän suoritusarvojen osalta saattaa olla toki toisinkin. Porsche on luonteeltaan urheilullisempi kun Jaguar kallistuu mukavuuden ja ylellisyyden maailmaan. Maserati 3200 GT hakee kultaista keskitetä.

Kyseinen malli on mielenkiintoinen myös ollessaan ensimmäinen Ferrarin ostettua Maseratin omistus. Markkinoille oli pakko saada vakuuttava tuote merkin uskottavuuden palauttamiseksi. 3200 GT pelasti Maseratin hiipumiselta, joten sen merkitys on osiensa summaa suurempi.

Tori.fi - 3200 GT ohjaamo

Kokomusta nahkaverhoilu sisätiloissa pelaa varman päälle, mutta huomattavasti mielenkiintoisempia yhdistelmiä on tarjolla muissa yksilöissä.

Harvinaista herkkua

Haaveet johdattivat alkupään Maserati 3200 GT -yksilön äärelle. Hopeinen väri on toisinaan jopa lähes tylsä valinta, mutta Maseratin kohdalla se saattaa henkiä hillittyä makua. Kokomusta sisusta ei voi mennä pieleen, joten varman päälle on todellakin pelattu tehdastilauksen yhteydessä vuonna 1999.

Trafin tietojen perusteella tämä yksilö on ensirekisteröity Suomeen vuonna 2016. Auto on varsin tuoreeltaan katsastettu ja matkamittarilukema lähentelee sen perusteella 91 000 kilometriä.

Tori.fi - 3200 GT etuviisto

Esille nostamamme yksilö ei suinkaan ole halvin, mutta sen kilometrilukema ja manuaalivaihteisto tekevät siitä houkuttelevan.

Myynti-ilmoituksesta löytyy positiivisia piirteitä, sillä auton kaikki kolme avainta ovat tallessa ja huoltokirjan lisäksi löytyy muita huolto- ja korjausdokumentteja. Arvokkaita huoltotöitä on myös hoidettu pois alta hiljattain. Samassa yhteydessä kerrotaan myyjän olevan vasta auton toinen omistaja.

Kyseessä ei ole missään nimessä Euroopan halvin yksilö, mutta hinta hyppää haluttavuuden mukana. Alle 100 000 kilometriä ajettu huoltokirjalla varustettu manuaalimalli on monen toiveissa.

Tori.fi - 3200 GT takaviisto

Varsin harvinainen Maserati 3200 GT tarjoaa vaihtoehdon Jaguarille ja Porschelle.

Maserati 3200 GT on jonkinlainen harvinaisuus, sillä kyseistä automallia valmistettiin yhteensä alle 5000 kappaletta. Se tarjoaa osin siksikin mielenkiintoisen vaihtoehdon esimerkiksi Porschelle ja Jaguarille. Keski-Euroopan tiestö tarjoaa alustan unelmille, mutta vasta autolla ne täytetään.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi ja Maserati

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat