11.6.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Porsche 944 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche juhlii merkkipaalua, joten myös käytetty erikoisuus on tällä viikolla valittu sen mukaisesti. Porsche 944 S on valmistajan nykyhistorian puolivälin tienoilta. Viime viikolla Porsche juhlisti merkkipaalua, sillä 8.6.1948 ensimmäinen Porschen henkilöauto sai yksittäishyväksynnän tieliikenteeseen. Porsche 356 ”Nr. 1” Roadster oli keskimoottorinen, joten takamoottorisuus ei suinkaan ole niin selkeä Porschen tunnusmerkki kuin usein luullaan. Etumoottorinen Porsche 944 S sen sijaan on mielenkiintoinen ja varsin harvinainen malli Porschen 70 vuoden matkan puolivälin tienoilta. Kuvan luukkulamppumalli, Porschen tähänastisen historian puolivälin tienoilta, kantaa merkintää 944 S. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche 944 Vuonna 1976 autokauppoihin ja asiakkaille saatiin Porsche 924, joka oli merkin ensimmäinen etumoottorinen urheiluauto. Vaihteisto oli sijoitettu taka-akselin yhteyteen paremman painojakauman perässä ja ajettavuus keräsikin valtavasti kehuja. Moottoria kuitenkin parjattiin hieman tehottomaksi ja karkeaksi, vaikka Porsche oli tehnyt runsaasti muutoksia historialtaan aina Mercedes-Benziin asti kytkeytyvään voimanlähteeseen. Matkustusmukavuus on kohdallaan 944:n ohjaamossa, joskin kaikkein pidemmille kuljettajille ratti saattaa jäädä hieman kauas. Vuonna 1981 ilmestynyt uusi malli Porsche 944 korjasi edellisen puutteet. Tällä kertaa moottori oli Porschen omaa perua alusta loppuun asti. Rajusti yksinkertaistaen 2,5-litrainen nelisylinterinen alumiinilohko oli Porsche 928 V8-moottorin puolikas. Tehoa saatiin perusmallissa 163 hevosvoimaa ja tehokkain oli 250 hevosvoimainen 944 turbo mallipäivityksensä jälkeen. Mittaristo 944 S -mallissa on tuoreempi, 944 -malleihin vuoden 85 uudistuksen myötä saapunut, versio. Tehtaalta valmistui sivistynyt ja arkikäyttöinen urheiluauto, joka tarjosi runsaasti gt-auton ominaisuuksia. Viime viikon käytetyt erikoisuudet -juttusarjan Maserati lienee jonkinlainen hengenheimolainen tässä suhteessa. Nepa yhdisti edeltäjänsä tasapainoisen ajokäytöksen ennennäkemättömään sivistyneisyyteen sekä yllättävään polttoainetaloudellisuuteen. Moottori on S-mallissa nelisylinterinen ja kuusitoistaventtiilinen. Teho jää 2,5 litran tilavuudesta huolimatta hieman alle 200 hevosvoiman. Myöhemmin 944 sai mallivalikoimaansa tehokkaammat S, S2 ja turbo -mallit. Turboversioissakin nähtiin hetken ajan S-kirjain liitteenä. Tällä kertaa mielenkiinto kohdistuu kuitenkin 2,5-litraisen moottorin kuusitoistaventtiiliseen versioon, jonka sisältävä Porsche kantaa mallinimeä 944 S. Porsche 944 S Löysimme myynnistä vuonna 1989 ensirekisteröidyn Porsche 944 S -mallin. Auton tekee erityiseksi juuri tuo yksinäinen S-kirjain mallimerkinnän perässä. Se ei suinkaan ole nepamalliston tehokkain, mutta eräs vähiten valmistetuista. Ilahduttavasti myynti-ilmoitukseen on liitetty kuva pohjan kunnosta. Vain pientä pintaruostetta on näkyvissä eikä mitään ole ainakaan yritetty peitellä massalla. Moottori ei edelleenkään ole äärimmäisen kireä, sillä 2,5 litran tilavuudesta on irrotettu neliventtiilitekniikalla 188 hevosvoimaa. Lisäteho on tarjolla lähinnä yläkierroksilla, joten ero perusmalliin ei ole kovin tuntuva keskialueen vääntöä hyödynnettäessä. Manuaalivaihteiston kepillä löytyy peruutusvaihde sekä viisi vaihdetta eteenpäin. Istuimien keskiosan kankaan toistuvana teemana on Porsche-teksti. Punainen väri on varsin suosittu 944-mallistossa ja se kantoi englanniksi nimiä guards red sekä india red. Vanteet eivät ole alkuperäiset, vaan Compomotiven valmistamat 16-tuumaiset. Ratti sekä vaihdekepinnuppi ovat nahkaa ja istuinten verhoilu on kaksiosainen. Istuinten keskiosassa on kankaaseen kuvioitu Porsche-teksti ja reunat saattavat olla nahkaa tai keinonahkaa ostajan valinnasta riippuen. Edustava Porsche 944 S on ajaton klassikko, joka tulee varmasti ainakin säilyttämään arvonsa myös tulevaisuudessa. Auto on katsastettu ja laitettu myyntiin Tori.fi –palveluun juurikin Porschen juhlapäivänä 8. kesäkuuta. Tämä nepa on jo taittanut oman osansa juhlavuosista, joten seuraavan omistajan vastuulla on tarjota sille runsaasti lisää juhlan aihetta. Hyväkuntoinen Porsche 944 S oikeuttaa täyteen ylpeyteen merkin hienosta historiasta. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT – Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt