11.6.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Porsche 944 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche juhlii merkkipaalua, joten myös käytetty erikoisuus on tällä viikolla valittu sen mukaisesti. Porsche 944 S on valmistajan nykyhistorian puolivälin tienoilta. Viime viikolla Porsche juhlisti merkkipaalua, sillä 8.6.1948 ensimmäinen Porschen henkilöauto sai yksittäishyväksynnän tieliikenteeseen. Porsche 356 ”Nr. 1” Roadster oli keskimoottorinen, joten takamoottorisuus ei suinkaan ole niin selkeä Porschen tunnusmerkki kuin usein luullaan. Etumoottorinen Porsche 944 S sen sijaan on mielenkiintoinen ja varsin harvinainen malli Porschen 70 vuoden matkan puolivälin tienoilta.Kuvan luukkulamppumalli, Porschen tähänastisen historian puolivälin tienoilta, kantaa merkintää 944 S.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche 944Vuonna 1976 autokauppoihin ja asiakkaille saatiin Porsche 924, joka oli merkin ensimmäinen etumoottorinen urheiluauto. Vaihteisto oli sijoitettu taka-akselin yhteyteen paremman painojakauman perässä ja ajettavuus keräsikin valtavasti kehuja. Moottoria kuitenkin parjattiin hieman tehottomaksi ja karkeaksi, vaikka Porsche oli tehnyt runsaasti muutoksia historialtaan aina Mercedes-Benziin asti kytkeytyvään voimanlähteeseen.Matkustusmukavuus on kohdallaan 944:n ohjaamossa, joskin kaikkein pidemmille kuljettajille ratti saattaa jäädä hieman kauas.Vuonna 1981 ilmestynyt uusi malli Porsche 944 korjasi edellisen puutteet. Tällä kertaa moottori oli Porschen omaa perua alusta loppuun asti. Rajusti yksinkertaistaen 2,5-litrainen nelisylinterinen alumiinilohko oli Porsche 928 V8-moottorin puolikas. Tehoa saatiin perusmallissa 163 hevosvoimaa ja tehokkain oli 250 hevosvoimainen 944 turbo mallipäivityksensä jälkeen.Mittaristo 944 S -mallissa on tuoreempi, 944 -malleihin vuoden 85 uudistuksen myötä saapunut, versio.Tehtaalta valmistui sivistynyt ja arkikäyttöinen urheiluauto, joka tarjosi runsaasti gt-auton ominaisuuksia. Viime viikon käytetyt erikoisuudet -juttusarjan Maserati lienee jonkinlainen hengenheimolainen tässä suhteessa. Nepa yhdisti edeltäjänsä tasapainoisen ajokäytöksen ennennäkemättömään sivistyneisyyteen sekä yllättävään polttoainetaloudellisuuteen.Moottori on S-mallissa nelisylinterinen ja kuusitoistaventtiilinen. Teho jää 2,5 litran tilavuudesta huolimatta hieman alle 200 hevosvoiman.Myöhemmin 944 sai mallivalikoimaansa tehokkaammat S, S2 ja turbo -mallit. Turboversioissakin nähtiin hetken ajan S-kirjain liitteenä. Tällä kertaa mielenkiinto kohdistuu kuitenkin 2,5-litraisen moottorin kuusitoistaventtiiliseen versioon, jonka sisältävä Porsche kantaa mallinimeä 944 S.Porsche 944 SLöysimme myynnistä vuonna 1989 ensirekisteröidyn Porsche 944 S -mallin. Auton tekee erityiseksi juuri tuo yksinäinen S-kirjain mallimerkinnän perässä. Se ei suinkaan ole nepamalliston tehokkain, mutta eräs vähiten valmistetuista.Ilahduttavasti myynti-ilmoitukseen on liitetty kuva pohjan kunnosta. Vain pientä pintaruostetta on näkyvissä eikä mitään ole ainakaan yritetty peitellä massalla.Moottori ei edelleenkään ole äärimmäisen kireä, sillä 2,5 litran tilavuudesta on irrotettu neliventtiilitekniikalla 188 hevosvoimaa. Lisäteho on tarjolla lähinnä yläkierroksilla, joten ero perusmalliin ei ole kovin tuntuva keskialueen vääntöä hyödynnettäessä. Manuaalivaihteiston kepillä löytyy peruutusvaihde sekä viisi vaihdetta eteenpäin.Istuimien keskiosan kankaan toistuvana teemana on Porsche-teksti.Punainen väri on varsin suosittu 944-mallistossa ja se kantoi englanniksi nimiä guards red sekä india red. Vanteet eivät ole alkuperäiset, vaan Compomotiven valmistamat 16-tuumaiset. Ratti sekä vaihdekepinnuppi ovat nahkaa ja istuinten verhoilu on kaksiosainen. Istuinten keskiosassa on kankaaseen kuvioitu Porsche-teksti ja reunat saattavat olla nahkaa tai keinonahkaa ostajan valinnasta riippuen.Edustava Porsche 944 S on ajaton klassikko, joka tulee varmasti ainakin säilyttämään arvonsa myös tulevaisuudessa.Auto on katsastettu ja laitettu myyntiin Tori.fi –palveluun juurikin Porschen juhlapäivänä 8. kesäkuuta. Tämä nepa on jo taittanut oman osansa juhlavuosista, joten seuraavan omistajan vastuulla on tarjota sille runsaasti lisää juhlan aihetta. Hyväkuntoinen Porsche 944 S oikeuttaa täyteen ylpeyteen merkin hienosta historiasta.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”