3.5.2021

Käytetyt erikoisuudet – Rolls-Royce Silver Cloud III

1964 Rolls-Royce Silver Cloud III - Tori.fi

Siistikuntoinen Rolls-Royce Silver Cloud III on riittävän edustava auto mihin tahansa kesän menoihin. Ei haittaa vaikka vappuajelu jäi tänä vuonna väliin.

Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa Rolls-Royce Silver Cloud III toimii hienona jatkumona. Noin vuosi takaperin huhtikuussa 2020 nostimme nimittäin myynti-ilmoitusten paksusta pinosta tämän mallin edeltäjän. Rolls-Royce Silver Cloud II omasi varsin ilmeisen rekisteritunnuksen.

Tuossa yhteydessä palasimme mallin historiaan, mutta pieni kertaus lienee paikallaan. Ensimmäisen sukupolven Silver Cloud esiteltiin vuonna 1955 Silver Dawnia korvaamaan. Se oli ennen kaikkea muotoilullisesti täysin uusi askel edelleen toista maailmansotaa edeltäneissä vaikutteissa viipyilleelle konservatiiviselle merkille. 

1964 Rolls-Royce Silver Cloud III - Tori.fi

Tarinaan liittyy myös Bentley ja Crewen lentokonemoottoritehdas. Rajoittuneet resurssit keskitettiin yhden auton pariin, josta valmistettaisiin merkeille omat automallit. Näin syntyi Bentley S1 ja Rolls-Royce Silver Cloud. 

Ensimmäisen sukupolven 4,9-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori vaihtui sukupolven myötä 6,2-litraiseen kahdeksansylinteriseen v-moottoriin vuodelle 1959. Ulkonäkömuutokset olivat varsin hillittyjä.

Tällä kertaa keskitymme kuitenkin mallin kolmanteen sukupolveen. Rolls-Royce Silver Cloud III esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 1962. 

Merkittävin ulkonäkömuutos oli keulan valojen tuplaantuminen nelivaloratkaisuun. Samalla auton paino putosi yli 100 kilogrammaa. Myös moottoria päivitettiin muun muassa puristussuhdetta korottamalla ja sisätilat laitettiin uusiksi. 

1964 Rolls-Royce Silver Cloud III - Tori.fi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Rolls-Royce Silver Cloud III

Vuoden 1964 Rolls-Royce Silver Cloud III on myynnissä Varsinais-Suomessa. Auton käyttöönottopäivämääräksi on merkitty tiedoissa 01.01.1964, joka tarkoittaa tavallisesti jälkikäteen Suomeen tuotua yksilöä. 

Edellinen katsastus tälle Silver Cloudille on suoritettu toukokuussa 2020. Museorekisteröinnistä ei myynti-ilmoituksessa puhuta, joten oletamme sen olevan ainakin toistaiseksi tekemättä. 

1964 Rolls-Royce Silver Cloud III - Tori.fi

Moottoriksi asennettiin noin 6,2-litrainen vapaasti hengittävä V8, jonka teholukema on Rolls-Roycen tapaan riittävä – sen tarkemmin asiasta ei hiiskuttu. Korkeampi puristussuhde ja päivitetyt kaasuttimet tarkoittivat valmistajan mukaan ehkä 7 prosentin lisävoimavaroja. Voima välitettiin takapyörille GM Hydramatic -automaattivaihteiston kautta, jota Rolls-Royce hyödynsi lisenssillä. 

Lisää suorituskykyä irroitettiin myös painoa keventämällä. Tästä huolimatta omamassaa kertyi vaa'alle vielä reilut 2,1 tonnia. Pysäytystehon saralla luotettiin yhä rumpujarruhin. 

1964 Rolls-Royce Silver Cloud III - Tori.fi

Tämän yksilön sisätiloista ei valitettavasti ole myynti-ilmoituksessa kuvia, mutta ulkokuorta on helpompi arvioida. Väriksi on merkitty sininen, mutta auto on selvästi kaksivärinen. Vuosimallin perusteella tässä pitäisi tietääksemme olla ruostumattomasta teräksestä valmistetut pölykapselit aiempien kromattujen sijaan. 

Myynti-ilmoituksen mukaan autoyksilöllä on hieno historia. Sen pitäisi olla ruosteeton ja muutenkin hyväkuntoinen. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 36 000 mailia, joka on noin 58 000 kilometriä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat