2.9.2019

Käytetyt erikoisuudet – Subaru Legacy by STI

Tori.fi - Subaru Legacy by STI Artikkeli

Kun Subarun moottoriurheiluosasto Subaru Tecnica International päästetään katuauton kimppuun, saadaan lopputulokseksi esimerkiksi Subaru Legacy by STI.

Subaru Legacy by STI on soveliain keksimämme tapa kuvata kyseistä autoa. Subarun moottoriurheiluosaston, Subaru Tecnica Internationalin, verkkosivustolla kyseinen auto on merkitty nimellä Subaru Legacy tuned by STI. Kattava muutosten määrä vaatii muutenkin selittelyä, mutta palataan tähän vielä myöhemmin.

Tori.fi - Subaru Legacy by STI takaviisto
Vuoden 2005 Subaru Legacy by STI jatkaa siitä mistä merkin moottoriurheiluosasto aikanaan aloitti.

Vuonna 1989 Subaru esitteli ylempään keskiluokkaan ensimmäisen sukupolven Legacyn korvaamaan Leonea ja STI oli heti läsnä. Tuolloin vielä kirjoitusasultaan STi perustettiin nimittäin vuonna 1988 ja sen ensimmäinen rakentama, tai katsontakannasta riippuen muokkaama, auto oli juuri Legacy. STi:n linjoilta tuli ulos Subaru Legacy Turbo, jonka kaksilitraisesta turbomoottorista puristettiin 240 hevosvoimaa.

Vastaiskumoottori oli muutenkin osa auton identiteettiä alusta alkaen ja tarjolle tuotu nelivetovaihtoehto kasvoi osaksi koko merkin ydintä. Subaru piti huolta Legacyn näkyvyydestä saavuttamalla FIA:n 100 000 kilometrin ajon keskinopeusennätyksen, joka oli yli 223 kilometriä tunnissa.

Rallin maailmanmestaruussarja ja Subaru Impreza nostivat moottoriurheilupuolen kolme kirjainta kaikkien huulille. Samaan aikaan Legacy kuitenkin jatkoi hiljaiseloaan taustalla, sillä olihan se STI:n silmissä aito ja alkuperäinen. Esimerkiksi vuonna 2002 nähtiin Legacysta S401 STI -versio, mutta käytännössä nämä valmisteet esiintyivät lähinnä Japanin markkinoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Subaru Legacy by STI

Käytetyt erikoisuudet –juttusarjan esittelyssä on tällä kertaa vuoden 2005 Subaru Legacy by STI farmarimallina, eli STW -merkinnällä. Kyseinen autoyksilö on kirjoitushetkellä myynnissä hintapyynnillä 12 890 euroa. Se on rekisteröity, verotettu ja katsastettu Suomeen, joten kilvet ovat kiinni.

Ratti sijaitsee arvatenkin auton oikealla puolella, sillä onhan kyseessä nousevan auringon maasta tuotu yksilö. Kyseinen yksilö on väritetty odotusten mukaisesti tummahkoon metallivärisiniseen kullanhohtoisin jarrusatuloin. Vanteet sentään ovat kullan sijaan hillitymmät hopeansävyiset.

Auton kiinnostavin piirre ovat kuitenkin ne STI-moottoriurheilupajan tekemät muutokset. Ne sisältävät ainakin Impreza STI:stä tutut suuremmat Brembon valmistamat jarrusatulat, Bilsteinilta tätä mallia varten tilatun alustan, jäykemmät puslat, jäykemmät kallistuksenvakaajat, konehuoneen poikkituen, takovanteet ja pakoputkiston.

Sisätiloissa havaitsee ensimmäisenä STI:n merkein varustetun verhoilun, joka on yhdistelmä Alcantaraa ja nahkaa. Tämän jälkeen huomaa automaattivaihteiston, joka jakanee mielipiteet vahvasti puolesta ja vastaan. Sisätilat näyttävät ulkokuoren tapaan, ainakin kuvien perusteella, erittäin siistiltä.

Näin ollen voi hyvin uskoa ilmoitetun 123 000 kilometrin mittarilukeman. Ne on lipsuttu nelivedon avittamana 260-hevosvoimaisen kaksilitraisen turboahdetun vastaiskumoottorin voimin. Automaattivaihteisen farmarimallinkin massa pysyttelee valmistajan ilmoituksen mukaan 1500 kilogramman alapuolella.

Tori.fi - Subaru Legacy by STI kylki
Moottoriurheiluosaston verkkosivujen mukaan vain 600 kappaletta valmistettu Subaru Legacy by STI on mielenkiintoinen harvinaisuus todelliselle autofanaatikolle.

Kyseessä on varsin harvinainen auto, jota on valmistettu valmistajan verkkosivujen perusteella vain 600 kappaletta. Paremman tiedon puutteessa luotamme tähän. Suosittelemme samassa yhteydessä tutustumiskäyntiä STI:n mielenkiintoiseen verkkosivustoon.

Kyseessä on kiistatta erikoinen, harvinainen ja mielenkiintoinen automalli. Lienee hieman näkökannasta kiinni voisiko autoa verrata jopa Mitsubishi Lancer Evolution -farmarimalliin, jollaisen esittelimme juttusarjassa jo aiemmin. Ainakaan tämän sukupolven Legacylla ei ole samanlaista rallihistoriaa kuin Lancerilla.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia