Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik

Kuva Nettiauto, Škoda

Škodat ovat yleisimpiä autoja Suomen ja koko Euroopan teillä, mutta pakettiautoistaan tšekkiläisvalmistaja ei ole ollenkaan niin tunnettu. Näin ollen pakettiautona myös "perus-Škoda" voi olla käytetty erikoisuus.

Vaikka tästäkin maasta löytyy 100-prosenttisella takuuvarmuudella pakettiautoksi rekisteröityjä Škodia, joissa hyödytään esimerkiksi Superb Combin valtavasta tavaratilasta tai Yetin mittasuhteista, ja vaikka Škodalla on menneiltä vuosikymmeniltä kokemusta hyötyautojenkin valmistajana, on Tšekin tasavallan suurin autonvalmistaja siitäkin huolimatta nykyisin yksi Euroopan ja maailman suurimmista autobrändeistä ilman omia hyötyautomalleja.

Näin ollen pakettiautona niinkin "arkisesta" autosta kuin Škoda Roomsterista voi tulla käytetty erikoisuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Praktik - käytännöllinen sekä ostajalle että valmistajalle

Melkein aina kun Škoda on pitkän historiansa aikana tehnyt pakettiautoja tai avolavoja, ne on perustettu Škodan henkilöautoihin. Itäblokin hajoamisen jälkeen on ollut esimerkiksi Škoda Pickup Favoritiin ja Feliciaan perustuen, Felicia Vanplus sekä ensimmäisen sukupolven Praktik ensimmäisen polven Fabia Combiin perustuen.

Škoda Felicia Vanplus oli Praktikin esi-isä 1990-luvulta.

Viimeisen sukupolven Škoda Praktik ei ole tästä muodista minkään tason poikkeus, sillä se on kaksipaikkainen umpipakettiautoversio henkilöautomalli Škoda Roomsterista.

Roomsteria valmistettiin vuosina 2006 - 2015. Se perustui pikkuauto Fabiaan, ja oli tavallaan Fabian perheautoversio. Roomsterin korimallin määritteleminen on haastavaa, sillä siinä on pitkänmallisen korin myötä farmarin piirteitä, mutta toisaalta korkean katon tuomana myös paljon tila-autoa. Roomster tarjosi ruhtinaallisesti tilaa Fabian "jalanjäljellä" eli sitä voisi luonnehtia hyvin käytännölliseksi autohankinnaksi.

Ja kun Roomsterista poisti takapenkit ja korvasi takaikkunat korinvärisillä paneeleilla, siitä tuli valmistajalleen erittäin käytännöllisesti ja kustannustehokkaasti pienikokoinen pakettiauto, siis toisen polven Škoda Praktik, joka debytoi vuonna 2007.

Praktik jäi Škodan toistaiseksi viimeiseksi tehdasvalmisteiseksi pakettiautomalliksi. Oli kuitenkin itse asiassa hyvin lähellä, että Roomsterista ja todennäköisesti myös Praktikista olisi nähty seuraava sukupolvi, sillä salakuvien perusteella Škoda oli hyvin pitkällä aikeissaan uudelleenbrändätä Volkswagen Caddy. Aikakauden lehtitietojen mukaan Škoda olisi valmistanut jo noin 100 kappaletta esisarjan Roomstereita Caddyn pohjalta, mutta päätyi luopumaan hankkeesta.

Škoda Praktik vm. 2012

Nettiauton valikoimista tuli tällä kertaa poimittua Kangasalla liikkeessä myynnissä oleva Škoda Praktik.

Esimerkkiyksilömme edustaa vuosimallia 2012 eli se on jo kokenut Roomsterin/Praktikin ainoan, pari vuotta aiemmin toteutetun kevyehkön faceliftin. Kilometrejä tähän autoon on kertynyt 258 000.

Roomsterin/Praktikin perusta pikkuauto Fabiassa näkyy tämänkin yksilön tekniikassa. Pienessä pakettiautossa on 86 hevosvoiman 1,2-litrainen bensiinimoottori. Se ei ehkä tee Praktikista maailman väkevintä pakettiautoa, mutta toisaalta koko malli on tarkoitettu pakettiautojen käyttötarkoituksista kevyempiin. Ja toisaalta omamassaakin on vain 1 200 kiloa.

Lähteet: Nettiauto, Škoda, Autoevolution

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat