10.7.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Kaasuletku irtoaa viikoittain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vedä renkaasta! Irrota letku autosta! Kaksi yksinkertaista ohjetta, mutta silti ne unohtuvat kaasuautoilijoilta päivittäin. Tuloksena on puhelu asiakaspalveluun ja pahimmillaan asema on irronneen letkun vuoksi pois käytöstä päiviä, ennen kuin mittari saadaan korjattua ja testattua. Räiskyvä keltavilkku ilmoittaa, että nyt on tankkaus valmis, mutta letku vielä kiinni autossa. Kyseessä on kokeilu, mutta tulokset vilkkuvalosta ovat niin vakuuttavia, että keltavilkku on tulossa vakioksi kaikkiin uusiin kaasutankkausasemiin.– Vantaan pilottiasema on ainoa kaasutankkausasemamme, mistä letku ei ole vielä lähtenyt tankkaajan matkaan kertaakaan. Kaikilta muilta asemiltamme on lähdetty ajamaan vähintään kerran letku perässä, kertoo tuotantopäällikkö Raul Kade Gasumilta.Irronneita letkuja joudutaan korjaamaan eri puolilla Suomea viikoittain.– Neljäkin kappaletta viikossa on ihan tavallista. Suurimmillaan riski on talvisaikaan, kun autoilijat menevät tankkauksen ajaksi autoon lämmittelemään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuus ja hajamielisyysSuomessa autoilijat ovat tottuneet bensiinin ja dieselin tankkaukseen, missä polttoainepistoolista on pidettävä kiinni koko tankkauksen ajan. Letkun unohduksia ei pääse syntymään. Toisin on kaasuasemilla.Kaasua tankatessa pistooli lukittuu tankkausaukkoon, eikä sitä tarvitse pidellä. Jouten ollessaan kuljettaja mielellään istahtaa autoon odottelemaan tankkauksen valmistumista. Hajamielinen kuljettaja tyytyykin vain vilkaisemaan mittaria ja kun valo on vihreänä tankkauksen valmistumisen merkiksi, lähdetään liikkeelle, vaikka letku on vielä kiinni autossa.– Ison keltaisen vilkkuvalon on tarkoitus herättää kuljettajan huomio. Kun Ruotsissa otettiin vilkkuvalot käyttöön, vahingot vähenivät 90 prosentilla. Vantaan kokemukset osoittavat, että valo toimii Suomessakin, Kade toteaa.Vaaratilannetta ei synnyLetkun kanssa liikkeelle lähtijä aiheuttaa harmia itselleen ja muille kaasuautoilijoille, mutta vaaratilanteita ei pitäisi syntyä.– Mittarit on rakennettu niin, että jos letkuun kohdistuu yli 80 kg vetovoima, letku lähtee irti mittarista, eikä kaasuvuotoa synny. Autoilija yleensä huomaa tilanteen heti liikkeelle lähdön jälkeen ja paikalle kutsutaan asentajat korjaamaan mittari.Korjaukseksi ei riitä letkun paikoilleen laitto, vaan sen toimivuus on myös testattava ennen kuin se voidaan palauttaa asiakaskäyttöön. Koko tämän ajan tankkauspiste on pois käytöstä ja aiheuttaa tietenkin lisäharmia muutenkin vielä suhteellisen harvan kaasutankkausverkoston käyttäjille.Sormet renkaalleKaasutankkaajaa tervehtii mittarissa seikkaperäinen ohjeistus siitä, mitä vaiheita kaasun tankkaamisessa on. Niin kauan kuin kaasun tankkaaminen ei ole mukana omissa arkirutiineissa, ohjeet myös kannattaa lukea.– Valitettavasti kaikki tankkaajat eivät ohjeita malta lukea, vaikka olisivatkin vielä kaasun tankkaajina aloittelijoita. Tuloksena on puheluita asiakaspalveluun, kun pistoolia ei saada irti mittarista tai autosta. Ohjeista lukemalla selviäisi, että pistooli irtoaa helposti, kun vetää siinä olevaa rengasta taaksepäin, Kade neuvoo.Käyttäjän kannalta haastavaa on se, että kaikilla kaasuasemilla ohjeistus ei ole aivan täydellinen. Gasumilla on yhtenäiset ohjeet, jotka pitäisi olla käytössä kaikilla asemilla, mutta muidenkin verkostojen kaasuasemia on ja käytännöt vaihtelevat. Pistoolin osat voivat pyöriä helposti ja jos tankkaaja ei ole tarkkana, vivun kääntäminen puoli kierrosta juuri oikeaan asentoon ja renkaan taaksepäin vetäminen voivat aiheuttaa hämmennystä. Harjoittelemalla ja ohjeita seuraamalla siitä kuitenkin selviää.Teksti ja kuvat: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja