3.7.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI – millainen se on ajaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesä kaasulla -teipit kylkeensä saanut Seat Aronamme käväisi maakuntamatkalla Keski-Suomessa. Samalla saimme kokemuksia ajettavuudesta valtateillä. Paitsi taloudellinen kaasuajoneuvo, Seat Arona 1.0 TGI on tietysti auto siinä missä toisetkin. Siksi muillakin ominaisuuksilla kuin pelkästään polttoainepihiydellä on merkitystä, ja näihin olemme päässeet vähitellen tutustumaan, kun käyttötestiauton matkamittarissa lepää jo reilusti yli viidentuhannen kilometrin kokonaislukema.Aronan ominaisuudet ovat osittain täyttäneet odotukset, osittain taas yllättäneet positiivisesti. Taajamassa auto on 4,1-metrisenä tietysti näppärä, mutta myös se, minkälaisen kohtuullisen mukavuuden FR-varusteltu automme mukulakiveyksellä antaa, ja miten ystävällisesti liikkeellelähdöt 90-heppaisella moottorilla sujuvat, on ilahduttanut testiryhmää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErityisesti ohjaus hyväMutta sujuu se kovavauhtisempikin ajo. Kesäisissä moottoritienopeuksissa Aronaa tosin vaivaa sama lievä epäkohta kuin monia muita pieniä katumaasturintapaisia, eli parhaisiin henkilöautomalleihin nähden meno on hieman keikkuvaa.Onneksi ohjaus keskittää kiitettävästi, eli ratti pysyy säntillisesti suorassa, ja tarkkuutta löytyy silti heti kun ohjauspyörää vähänkin käännetään. Ja maantien sadan sekä kahdeksankympin rajoitusalueilla Arona tuntuu taas astetta tukevammalta – vain navakka sivutuuli saa auton ajoittain huojahtamaan.Niinpä matka-ajon ominaisuudet ovat kunnossa. Ajoasento kattaa pitkänkin kuskin tarpeet, ja peruspenkkiä sporttisempi istuin tukee kivasti. Jousituskaan ei ole epämukava, lähinnä napakka. Jäljelle jää auton pienen koon selkeimmin paljastava rengasmelu, johon korva tuntuu tosin kilometrien myötä tottuvan.Kerkiää kohtuullisestiMitä tulee käytännön suorituskykyyn, se on tyypillistä pikkuautotasoa. Pintakaasulla veto tuntuu täyteläiseltä, mutta jos tarvitaan rivakampaa kulkua, sitä ei synny suhteessa yhtä tuntuvasti, vaikka kaasupolkimen painaa pohjaan ja kierrokset venyttää aivan punarajalle saakka. 80 km/h rajoitusalueella matkanopeus pysyy jyrkissä mäissä kuutosvaihteella juuri ja juuri yllä, ainakin kun kyydissä istuu kaksi testaajaa ja takakontissa pari putkikassia.Silti tämäkin kulkupuoli riittänee aivan varmasti useimmille, ja kuten sanottua, erityisesti taajama-ajossa, mistä valtaosa Aronan tapaisen auton kilometrisuoritteesta yleensä kertyykin. Ja varsinaiset täyden kuorman kokeet, niin suorituskyvyn, tilojen kuin ääritilannekäytöksenkin osalta, ovat juttusarjassa tuloillaan hieman myöhemmin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja