26.7.2023

Kia Sorentolle tuli kiire vaihtaa lookia – Picantolta inspiroituneen keulan lisäksi agendalla uusi käyttäjäkokemus sormenjälkitunnistuksineen

Kia aloitti polttomoottorimalliensa uudistukset Euroopan näkökulmasta pienimmästä ja suurimmasta mallistaan. Nelospolven Sorento haluaa olla erikoinen hauskasti juuri siinä kohtaa, missä konsernisisarmalli muuttui aivan omanlaisekseen.

Vasta kolmevuotias neljännen polven Kia Sorento ei olisi välttämättä ollut vielä facelift-iässä, ellei konsernin ja merkinkin sisäinen uudistuspaine siihen pakottaisi. Hyundailla ja Kialla on otettu kokonaan uusi linja mitä tulee polttomoottorimalliston muotoiluun, ja sillä ilmeisesti halutaan tasapainottaa molempien merkkien täyssähkömallistojen jo valmiiksi hyvin persoonallista otetta.

Kia Sorenton facelift oli tässä vaiheessa oikeastaan vasta korealaisille nähtäväksi tarkoitettu, mutta minkä internetiin laittaa, ei kauaa salassa pysy. Sorenton facelift, siis se varsinainen kasvojenkohotus, seuraa muutamia viikkoja sitten nähtyä Picanton faceliftiä.

Nyt on siis viimeistään selvää, että Picantossa suorastaan happamalta näyttävä naama ei ollut tarkoitettu pelkästään kutistuvan A-segmentin piristeeksi, vaan vastaavansuuntaista liikehdintää on nähtävissä monissa muissakin malleissa, kuten vaikkapa tässä Kian Euroopan malliston suurimmassa polttomoottorisessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähän vähemmän vihainen

Sorentoon ei ole lähdetty tekemään aivan yhtä tuimaa hapannaamaa kuin Picantoon, ja faceliftin keskiössä ovatkin vain ajovalot. Sekin kuitenkin riittää saamaan merkittävän muutoksen aikaan, sillä umpiot ovat joka piirtoa myöten erilaiset. Aiemman vaakasuunnan korvaava pystyvirtaus on selkeä viittaus sähkö- ja jatkossa koko Kia-malliston lippulaivaan, EV9:ään.

Keulalla nähdään myös Kian uusi logo, joka siirtyy maskista konepellin etureunaan. Niin ikään etupuskuri on päivittynyt, mutta sen kohdalla erot ovat huomattavasti valoja ja maskia hankalammin paikallistettavissa.

Takana uutta on niin ikään hienoisesti uudelleenmuotoillun puskurin lisäksi se, että aiemmin täysin kaksiosaiset takavalot on nyt yhdistetty yläosistaan toisiinsa uudenlaisella ledikoukkukuviolla. Muilta osin ulkonäölliset uudistukset typistyvät uusiin vanne- ja värivaihtoehtoihin, joihin voidaan palata myöhemmin mallin Euroopan-debyytissä.

Jos siis tuoreimpien Hyundai Santa Fe'n ja Kia Sorenton väliltä haluaa valita sen konservatiivisemmin muotoillun vaihtoehdon, on Sorento jatkossa ehdottomasti sitä.

Kojelaudalla kuljettajaa tervehtii uusi kaareva näyttökompleksi

Sorentossa uudistus näkyy selkeästi myös sisätilojen puolella. Vaikka konsernille erittäin tyypilliseen tapaan yleisö korealaisia myöten jää ennakkomaistiaisten jälkeen odottamaan tarkempia tietoja, voidaan sisätiloista tehdä perusteellisia huomioita.

Sorento tulee saamaan viimeisintä softasukupolvea noudattavan käyttöjärjestelmän, joka asuu kahden 12,3-tuumaisen näytön muodostamassa kompleksissa. Muun muassa EV9:stä tutulla tavalla kokonaisuus kaartuu hieman kuljettajaa kohti. Kojelautaratkaisussa on myös piirteitä EV6:sta, sillä ilmastoinnin säädöt sijaitsevat sitä vastaavasti uudessa palkissa alempana.

Jos jokin on muuttunut Sorentossa maltillisempaan suuntaan, niin ehdottomasti ilmastoinnin keskisuuttimet. Aiemmat voimakkaat pystysuuttimet ovat vaihtuneet matalaprofiilisiin vaakaripoihin. Kojelaudan päädyistä sentään löytyvät vielä muinaisjäänteinä pystymalliset, tosin eri kuosilla. Ilmastointisuutinten palkin alareunasta kannattaa muuten myös huomioida uusi tunnelmavalonauha. Sisätilat saavat myös uusia somisteita ja verhoiluita.

Täysin uusi juttu Sorentossa on myös sormenjälkitunnistus. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyse on vielä Etelä-Korean kotimarkkinoiden mallista, joten ominaisuus ei välttämättä tule saataville kaikilla markkina-alueilla. Joka tapauksessa sormenjäljen näyttäminen tunnistimelle mahdollistaa fundamentaalisia toimintoja, kuten auton käynnistämisen. Ennen Sorentoa sormenjälkitunnistus on ollut saatavilla joihinkin Genesiksen ja Hyundain malleihin, ja viime vuodesta alkaen ensimmäisenä Kiana sen lippulaivasedaniin K9:ään.

Lähteet: Kia, Carscoops Kuvat: Kia Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat