Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid yhdistelee jenkkityylin eurotekniikkaan
Uusi Kia Sorento sijoittuu lataushybridien suurimpaan päähän. Hyvää: voimalinjan toiminta, varustelu, tilat. Huonoa: pintakova alusta, hidas lataus, sähköisen lämmityksen puute.
Neljännen sukupolven Kia Sorento saapui Suomeen viime vuoden loppupuolella. Myynti alkoi perinteisen dieselin voimin, ja valikoimaa täydennettiin pian täyshybridillä. Nyt mallistoon on saatu etenkin Suomen markkinan näkökulmasta mielenkiintoisin versio eli ladattava hybridi.
Voimalinja on perustaltaan yhtenevä täyshybridin kanssa, mutta lataushybridi on sisarmallista poiketen tarjolla vain nelivetoisena. Sähkömoottori on sijoitettu 1,6-litraisen ahdetun bensiinimoottorin ja kuusiportaisen perinteisen automaattivaihteiston väliin. Voimalinjan kokonaisteho on kasvanut, sillä sähkömoottori tarjoaa nyt 23 kW (31 hv) enemmän tehoa.
Suurin tekninen ero luonnollisesti on huomattavasti isompi akku, jonka kapasiteetti on 13,8 kWh. WLTP-syklin mukaisesti tämä riittää 57 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Korealaiskonsernin tyylin mukaisesti sisätilojen lämmitys hoidetaan kuitenkin pelkän polttomoottorin tuottaman lämmön avulla, eli käytännössä pelkällä sähköllä ei pysty ajamaan pitkiä matkoja hellekelejä lukuun ottamatta. Kun polttomoottori käynnistyy lämmitystarpeen vuoksi, sitä käytetään lämmityksen lisäksi pääasiassa lataamiseen ja mittariston EV-teksti kertoo itse liikkumisen tapahtuvan edelleen sähkömoottorin voimalla. Toki polttomoottorin käynnistymisen voi ”estää” sammuttamalla tuuletuksen kokonaan, mutta tämä ei varsinaisesta paranna viihtyisyyttä autossa.
Asiallinen kulutus
Kokoluokka huomioon ottaen kulutus pysyy kuitenkin asiallisella tasolla. Koeajon aikana keskikulutus pyöri 3,0 l/100 km lukemissa, mutta tämän saavuttaminen vaatii ahkeraa lataamista. Sitäkään Kia ei ole tehnyt kovin helpoksi, sillä autosta löytyy vain 3,3 kW:n tehon tarjoava yksivaiheinen AC-laturi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että akun täyteen lataamiseen kuluu nopeimmillaankin 3,5 tuntia. Etenkin asiointilatauksen näkökulmasta tehokkaampi laturi mahdollistaisi sähköisten kilometrien kasvattamisen.
Voimalinjan varsinainen toiminta on rauhallisessa ajossa hienostunutta. Vaihteisto hoitaa tehtävänsä pehmeästi, ja moottorit toimivat saumattomasti yhteen. Kovemmissa kiihdytyksissä vaihdot tuntuvat ohjaamossa, mutta eivät liian häiritsevästi. Suorituskyvyn suhteen kokemus on lievä pettymys, sillä auto ei tunnu ihan teholukujensa veroiselta.
Ajettavuuden osalta Sorento tarjoaa vaivattoman kokemuksen. Valitettavasti massan myötä alustaan on tullut ripaus epämiellyttävää pintakovuutta. Hieman pehmeämpi kyyti sopisi kokonaisuuteen paremmin.
Tilaa ja varusteita
Sorento tarjoaa hulppeat tilat. Kuljettajan paikalla on jopa hieman kolkko fiilis näyttävästä verhoilusta ja kattavasta varustelusta huolimatta. Business Luxury -mallin ainoat lisävarusteet ovat lasikatto ja sisätilojen led-valaistus. Laajat muovipinnat ja nappuloiden määrä suuntaavat ajatukset rapakon taakse, mistä löytynee myös yksi Sorenton päämarkkinoista.
Auto tarjoaa myös tilaa Amerikan malliin. Ladattava hybridi on muiden voimalinjojen tavoin tarjolla seitsenpaikkaisena, mikä on ehdottomasti yksi auton kilpailuvalteista. Kaksi istuinriviä taittamalla tavaratila puolestaan laajenee lähes kahteen kuutioon.
Erityisen mielenkiintoiseksi lataushybridin tekee sen hinnoittelu. Lähtöhinta on lähes samalla tasolla täyshybridin kanssa, ja parhaalla varustelulla ladattava malli on jopa edullisempi huomattavasti pienemmän autoveron ansiosta.