14.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid yhdistelee jenkkityylin eurotekniikkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kia Sorento sijoittuu lataushybridien suurimpaan päähän. Hyvää: voimalinjan toiminta, varustelu, tilat. Huonoa: pintakova alusta, hidas lataus, sähköisen lämmityksen puute. Neljännen sukupolven Kia Sorento saapui Suomeen viime vuoden loppupuolella. Myynti alkoi perinteisen dieselin voimin, ja valikoimaa täydennettiin pian täyshybridillä. Nyt mallistoon on saatu etenkin Suomen markkinan näkökulmasta mielenkiintoisin versio eli ladattava hybridi. Voimalinja on perustaltaan yhtenevä täyshybridin kanssa, mutta lataushybridi on sisarmallista poiketen tarjolla vain nelivetoisena. Sähkömoottori on sijoitettu 1,6-litraisen ahdetun bensiinimoottorin ja kuusiportaisen perinteisen automaattivaihteiston väliin. Voimalinjan kokonaisteho on kasvanut, sillä sähkömoottori tarjoaa nyt 23 kW (31 hv) enemmän tehoa. Suurin tekninen ero luonnollisesti on huomattavasti isompi akku, jonka kapasiteetti on 13,8 kWh. WLTP-syklin mukaisesti tämä riittää 57 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Korealaiskonsernin tyylin mukaisesti sisätilojen lämmitys hoidetaan kuitenkin pelkän polttomoottorin tuottaman lämmön avulla, eli käytännössä pelkällä sähköllä ei pysty ajamaan pitkiä matkoja hellekelejä lukuun ottamatta. Kun polttomoottori käynnistyy lämmitystarpeen vuoksi, sitä käytetään lämmityksen lisäksi pääasiassa lataamiseen ja mittariston EV-teksti kertoo itse liikkumisen tapahtuvan edelleen sähkömoottorin voimalla. Toki polttomoottorin käynnistymisen voi ”estää” sammuttamalla tuuletuksen kokonaan, mutta tämä ei varsinaisesta paranna viihtyisyyttä autossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Asiallinen kulutus Kokoluokka huomioon ottaen kulutus pysyy kuitenkin asiallisella tasolla. Koeajon aikana keskikulutus pyöri 3,0 l/100 km lukemissa, mutta tämän saavuttaminen vaatii ahkeraa lataamista. Sitäkään Kia ei ole tehnyt kovin helpoksi, sillä autosta löytyy vain 3,3 kW:n tehon tarjoava yksivaiheinen AC-laturi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että akun täyteen lataamiseen kuluu nopeimmillaankin 3,5 tuntia. Etenkin asiointilatauksen näkökulmasta tehokkaampi laturi mahdollistaisi sähköisten kilometrien kasvattamisen. Voimalinjan varsinainen toiminta on rauhallisessa ajossa hienostunutta. Vaihteisto hoitaa tehtävänsä pehmeästi, ja moottorit toimivat saumattomasti yhteen. Kovemmissa kiihdytyksissä vaihdot tuntuvat ohjaamossa, mutta eivät liian häiritsevästi. Suorituskyvyn suhteen kokemus on lievä pettymys, sillä auto ei tunnu ihan teholukujensa veroiselta. Ajettavuuden osalta Sorento tarjoaa vaivattoman kokemuksen. Valitettavasti massan myötä alustaan on tullut ripaus epämiellyttävää pintakovuutta. Hieman pehmeämpi kyyti sopisi kokonaisuuteen paremmin. Tilaa ja varusteita Sorento tarjoaa hulppeat tilat. Kuljettajan paikalla on jopa hieman kolkko fiilis näyttävästä verhoilusta ja kattavasta varustelusta huolimatta. Business Luxury -mallin ainoat lisävarusteet ovat lasikatto ja sisätilojen led-valaistus. Laajat muovipinnat ja nappuloiden määrä suuntaavat ajatukset rapakon taakse, mistä löytynee myös yksi Sorenton päämarkkinoista. Auto tarjoaa myös tilaa Amerikan malliin. Ladattava hybridi on muiden voimalinjojen tavoin tarjolla seitsenpaikkaisena, mikä on ehdottomasti yksi auton kilpailuvalteista. Kaksi istuinriviä taittamalla tavaratila puolestaan laajenee lähes kahteen kuutioon. Erityisen mielenkiintoiseksi lataushybridin tekee sen hinnoittelu. Lähtöhinta on lähes samalla tasolla täyshybridin kanssa, ja parhaalla varustelulla ladattava malli on jopa edullisempi huomattavasti pienemmän autoveron ansiosta. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD Business Luxury Hinta alkaen 64 588 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 698 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 66,9 kW (91 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5000 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 57 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 38 g/km Mitat pituus 4810 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2815 mm Tavaratila: 175–604–1988 l Omamassa: 1982 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ajoakku 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku