18.7.2023

Pakko kai se on silmiään uskoa: tältä näyttää täysin uusi Hyundai Santa Fe

Hyundai on tuonut neljännen sukupolven Santa Fe'stä viidenteen sentään yhden asian: nimen. Vaikka perusteellisemmat tiedot jäävätkin vielä odottamaan tulevaa ajankohtaa, riittää siis jutun juurta jo pelkästä ulkoilmeestä.

Hyundai on myös Santa Fe'n kohdalla uskollinen uudelle perinteelleen, mikä tarkoittaa, että ensin tulee kourallinen ulko- ja sisäkuvia, perusteellisen lanseerauksen seuratessa perässä, ja näin auto pääsee otsikoihin yhden sijaan kaksi kertaa. Santa Fe'n tapauksessa virallisen debyytin on määrä koittaa ensi kuussa.

Pidemmän linjan vakiintuneiden ja luotettujen automallien vaihtaessa sukupolvea, niiden ei kannata rikkoa tiettyjä rajoja eli toisin sanoen muuttua liikaa. Näin saman vakioasiakaskunnan tarpeet täyttyvät jatkossakin. Hyundai Santa Fe'n 5. sukupolvi vähintään koettelee näitä rajoja, jos ei nyt ihan sentään ylitä. Jatkuvuutta viidenteen polveen tuo ehdottomasti se, että auto edustaa samaa D-SUV -luokkaa, vaikka tuleekin hieman kasvamaan kokoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muotivirtausten vanavedessä

Vaikka viidennen polven Santa Fe onkin valtaisa irtiotto ylägallerian keskimmäisessä ruudussa näkyvästä edeltäjästään, isosisko Palisadea muistuttavasta nelospolvesta, on elementeissä noudatettu sekä Hyundain että ehkä ylipäätäänkin katumaasturimaailman trendejä.

Takaluukun tekstit paljastavat tämän yksilön kulkevan 2,5-litraisen turbobensiinin ja nelivedon kera.

Jälkimmäisessä tapauksessa kulmikkuus puhuu, sillä varsinkin siellä Itä-Aasiassa on selvästi hurahdettu Land Rover Defenderin kaltaisiin "äijämaastureihin". Etelä-Koreassa sellainen on tietyllä tavalla Kia EV9 sekä SsangYong (tai siis KQ) Torres, joista jälkimmäinen itse asiassa muistuttaa jollain tavalla vitos-Santa Fe'a. Esimerkkejä löytyy riittämiin myös vaikkapa Kiinasta.

Hyundain nykymallistossa uutuutta voi peilata moniin eri malleihin. Yleisilme muodostuu varsin suorista linjoista, ja korissa on paljon meluttomia alueita. Erottuvuus - tässä tapauksessa sanan varsinaisessa merkityksessä - luodaan maskuliinisilla piirteillä sekä yksittäisillä muotoiluseikoilla, kuten vaikkapa lokasuojalinjan alapuolelle viedyllä takavalopalkilla, takaluukun jättikokoisella Santa Fe -tekstillä tai H-valokuvioilla.

Sisälläkin tekniset tiedot jäävät odottamaan virallista lanseerausta, mutta kuvien perusteella sisäilme on sekin perusteellisesti erilainen ja tilat kasvaneet mahdollisesti ainakin leveyssuunnassa. Sisätiloiltaan Santa Fe haluaa olla dynaaminen, digitaalinen, harmoninen ja jopa vegetaarinen.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat