26.7.2023 Ajoneuvot Kia Sorentolle tuli kiire vaihtaa lookia – Picantolta inspiroituneen keulan lisäksi agendalla uusi käyttäjäkokemus sormenjälkitunnistuksineen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kia aloitti polttomoottorimalliensa uudistukset Euroopan näkökulmasta pienimmästä ja suurimmasta mallistaan. Nelospolven Sorento haluaa olla erikoinen hauskasti juuri siinä kohtaa, missä konsernisisarmalli muuttui aivan omanlaisekseen. Vasta kolmevuotias neljännen polven Kia Sorento ei olisi välttämättä ollut vielä facelift-iässä, ellei konsernin ja merkinkin sisäinen uudistuspaine siihen pakottaisi. Hyundailla ja Kialla on otettu kokonaan uusi linja mitä tulee polttomoottorimalliston muotoiluun, ja sillä ilmeisesti halutaan tasapainottaa molempien merkkien täyssähkömallistojen jo valmiiksi hyvin persoonallista otetta. Kia Sorenton facelift oli tässä vaiheessa oikeastaan vasta korealaisille nähtäväksi tarkoitettu, mutta minkä internetiin laittaa, ei kauaa salassa pysy. Sorenton facelift, siis se varsinainen kasvojenkohotus, seuraa muutamia viikkoja sitten nähtyä Picanton faceliftiä. Nyt on siis viimeistään selvää, että Picantossa suorastaan happamalta näyttävä naama ei ollut tarkoitettu pelkästään kutistuvan A-segmentin piristeeksi, vaan vastaavansuuntaista liikehdintää on nähtävissä monissa muissakin malleissa, kuten vaikkapa tässä Kian Euroopan malliston suurimmassa polttomoottorisessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähän vähemmän vihainen Sorentoon ei ole lähdetty tekemään aivan yhtä tuimaa hapannaamaa kuin Picantoon, ja faceliftin keskiössä ovatkin vain ajovalot. Sekin kuitenkin riittää saamaan merkittävän muutoksen aikaan, sillä umpiot ovat joka piirtoa myöten erilaiset. Aiemman vaakasuunnan korvaava pystyvirtaus on selkeä viittaus sähkö- ja jatkossa koko Kia-malliston lippulaivaan, EV9:ään. Keulalla nähdään myös Kian uusi logo, joka siirtyy maskista konepellin etureunaan. Niin ikään etupuskuri on päivittynyt, mutta sen kohdalla erot ovat huomattavasti valoja ja maskia hankalammin paikallistettavissa. Takana uutta on niin ikään hienoisesti uudelleenmuotoillun puskurin lisäksi se, että aiemmin täysin kaksiosaiset takavalot on nyt yhdistetty yläosistaan toisiinsa uudenlaisella ledikoukkukuviolla. Muilta osin ulkonäölliset uudistukset typistyvät uusiin vanne- ja värivaihtoehtoihin, joihin voidaan palata myöhemmin mallin Euroopan-debyytissä. Jos siis tuoreimpien Hyundai Santa Fe'n ja Kia Sorenton väliltä haluaa valita sen konservatiivisemmin muotoillun vaihtoehdon, on Sorento jatkossa ehdottomasti sitä. Kojelaudalla kuljettajaa tervehtii uusi kaareva näyttökompleksi Sorentossa uudistus näkyy selkeästi myös sisätilojen puolella. Vaikka konsernille erittäin tyypilliseen tapaan yleisö korealaisia myöten jää ennakkomaistiaisten jälkeen odottamaan tarkempia tietoja, voidaan sisätiloista tehdä perusteellisia huomioita. Sorento tulee saamaan viimeisintä softasukupolvea noudattavan käyttöjärjestelmän, joka asuu kahden 12,3-tuumaisen näytön muodostamassa kompleksissa. Muun muassa EV9:stä tutulla tavalla kokonaisuus kaartuu hieman kuljettajaa kohti. Kojelautaratkaisussa on myös piirteitä EV6:sta, sillä ilmastoinnin säädöt sijaitsevat sitä vastaavasti uudessa palkissa alempana. Jos jokin on muuttunut Sorentossa maltillisempaan suuntaan, niin ehdottomasti ilmastoinnin keskisuuttimet. Aiemmat voimakkaat pystysuuttimet ovat vaihtuneet matalaprofiilisiin vaakaripoihin. Kojelaudan päädyistä sentään löytyvät vielä muinaisjäänteinä pystymalliset, tosin eri kuosilla. Ilmastointisuutinten palkin alareunasta kannattaa muuten myös huomioida uusi tunnelmavalonauha. Sisätilat saavat myös uusia somisteita ja verhoiluita. Täysin uusi juttu Sorentossa on myös sormenjälkitunnistus. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyse on vielä Etelä-Korean kotimarkkinoiden mallista, joten ominaisuus ei välttämättä tule saataville kaikilla markkina-alueilla. Joka tapauksessa sormenjäljen näyttäminen tunnistimelle mahdollistaa fundamentaalisia toimintoja, kuten auton käynnistämisen. Ennen Sorentoa sormenjälkitunnistus on ollut saatavilla joihinkin Genesiksen ja Hyundain malleihin, ja viime vuodesta alkaen ensimmäisenä Kiana sen lippulaivasedaniin K9:ään. Lähteet: Kia, Carscoops Kuvat: Kia Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista