12.11.2020

Kiitos Harley-Davidson Sportster 1957-2020 – legendamalli poistuu Euroopasta

Harley-Davidson Sportster 1957-2020

Vuodesta 1957 yhtäjaksoisesti valmistettu Harley-Davidson Sportster poistuu Euroopan mallistosta kauden 2020 päätteeksi.

Yhtäjaksoinen 63 vuoden valmistushistoria on pitkä mille tahansa ajoneuvolle. Esimerkiksi Toyotan vuonna 1966 esittelemällä Corollalla on samaan suoritukseen päästäkseen edessä vielä lähes 10 vuoden taival. Ensimmäiset Sportsterit valmistuivat Harley-Davidsonin tuotantolinjalta vuonna 1957. Tai oikeastaan mallihistoriaa voidaan sanoa vielä viisi vuotta pidemmäksi, sillä vuodesta 1952 valmistettua Harley-Davidsonin K-mallia nimitetään myös ”esi-Sportsteriksi”, jossa tosin käytettiin vanhempaa sivuventtiilimoottoria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpapyörästä customiksi ja takaisin

Vaikka nykymotoristit tuntevat Sportsterin lähinnä customhenkisenä ajokkina, oli se 1950-luvun jälkipuoliskolta alkaen yksi markkinoiden urheilullisimmista malleista. Kun kilpailu brittivalmistajien kanssa kiihtyi, saivat jenkit nauttia Sportsterin myyntimenestyksestä pitkälti juuri hyvän suorituskyvyn ansiosta. Samalla se osoittautui hyväksi alustaksi malliston kehittämiseksi siihen suuntaan, johon kysyntä ja trendit kulloinkin johtivat.

Harley-Davidson Sportster 1957-2020

1960-luvulla Sportster oli pitkän ja ansiokkaan kilpailumenestyksen jälkeen muokkaantunut jo hiljalleen custom-pyöräksi, kunnes 1970-luvun uudet jenkkien kilpailusäännöt toivat markkinoille juuri niitä varten räätälöidyn XR750-mallin. Sillä Cal Rayborn voitti vuoden 1972 Trans-Atlantic -kisoisssa kolme kisaa kuudesta rikkoen samalla kierrosennätyksen. Sitä seurasi menestys Dirt Track -radoilla.

883 ja 1 200 – vakiintuneet iskutilavuudet

Japanilaisvalmistajien kehittämät tehokkaat nelisylinteriset rivimoottorit johtivat eri moottoripyörällä kilpailtavien lajien kilpailusääntöjen muokkaantumiseen niitä suosivaksi, jolloin Sportster palasi vähitellen takaisin tuttuun custom-tyyliin. Vuoteen 1976 mennessä vaihdepoljin oli siirtynyt vasemmalle ja jarrupoljin oikealle puolelle. Iron Head Sportster -moottoria seurasi Evolution-moottori, joka tuli tarjolle kahtena iskutilavuusvaihtoehtona, 883 ja 1100 kuutiosenttimetriä. Isompi niistä kasvoi pian 1200-kuutioiseksi, ja nämä iskutilavuudet ovat säilyneetkin samoina näihin päiviin asti.

Klassinen mutta ei vanhanaikainen. Näin kuvattiin 2000-luvun Sportstereita. Custom-tyyli säilyi, mutta nuorekkuutta ja kaupallista nostetta haettiin pienemmillä uudistuksilla ja uusilla mallinimillä. ”Iron”, ”Forty-Eight”, ”Seventy-Two” ja ”Superlow” tulivat tutuksi niin harrikkakansalle kuin koko moottoripyöräilevälle maailmalle.

Vuoden 2021 alusta astuu voimaan uudet ja entistä tiukemmat Euro 5 -normit, jotka kaikkien uusien Euroopassa myytävien moottoripyörien tulee täyttää. Harley-Davidson ei muokkaa ilmajäähdytteisiä Sportster-moottoreita uusien sääntöjen mukaisiksi, mikä tarkoittaa malliston poistumista markkinoilta. Näkökulmasta riippuen on sitten hyvä uutinen vai veitsen kääntämistä haavassa se, että Sportster-malliston tuotanto jatkuu yhä Amerikan ja Aasian markkinoille.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-Davidson

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat