24.5.2022

Kilpailu rahtilentokoneissa vain kiristyy

Embraer E-sarjan P2F -rahtikone

Brasilialainen Embraer äkkäsi markkinaraon pienemmissä alueellisen liikenteen rahtikoneissa ja esitteli P2F -rahtikonemuunnokset E190- ja E195-matkustajakoneista.

Lisääntynyt verkkokauppa on kasvattanut lentorahtiliikennettä. Pelkästään rahtikäyttöön tarkoitettujen lentokoneiden tarve on vankassa kasvussa, vaikka melkoinen osa lentorahdista kulkee matkustajakoneiden lastiruumassa matkustamon alla.

Embraer esitteli rahtikonemuunnokset E190- ja E195 -lentokoneista. Ensimmäiset käytetyistä Embraerin E-sarjan matkustajakoneista tehtävät P2F (Passenger-to-Freight) -muunnokset valmistuvat vuonna 2024.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Markkinaraon oivaltamista

Embraer on oivaltanut markkinaraon alueellisessa rahtikoneliikenteessä: Tarvitaan erikokoisia P2F -rahtikonemuunnoksia kuin mitä markkinoilla on nyt tarjolla: Embraerin E190/195 P2F -rahtikonemuunnokset tehdään noin sadan matkustajapaikan matkustajakoneista, kun taas Boeing 737:n ja Airbus A320/321:n suosituimmat rahtikonemuunnokset tehdään 150–200 matkustajapaikan lentokoneista, jotka ovat Embraer E-sarjaa suurempia.

Suosituimman potkuriturbiinikoneen P2F -rahtimuunnos on tehty ATR 72-600 -sarjaan, jossa on 70 matkustajapaikkaa. ATR tekee myös tehdasvalmista ATR 72-600F-mallia, jota muun muassa amerikkalainen Federal Express on tilannut 30 kappaletta plus 20 optiota.

Embraer asemoi E190 P2F- ja E195 P2F -koneet rahtikapasiteetiltaan potkuriturbiinirahtikoneiden (ATR 72-600F ja P2F) ja keskikokoisten suihkurahtikoneiden (Boeing 737 P2F ja A320 P2F) väliin.

Boeing on laajalla rahtikonemallistollaan hallinnut keskikokoisten ja suurten rahtikoneiden markkinoita suvereenisti ja Airbus tulee kilpailemaan A320-321 P2F -koneillaan suosittujen Boeingin 737 P2F -koneiden kanssa. Lisäksi Airbus esitteli uuden, ison A350F -rahtikoneen kilpailemaan suositun Boeing 777F:n ja tulevan 777-8F:n kanssa.

Kilpailijoilla ei kuitenkaan ole E-sarjaa vastaavaa pienempää alueellisen liikenteen käytettyä suihkukonekalustoa rahtimuunnoksia varten. Juuri tähän markkina-aukkoon Embraer aikoo iskeä vahvasti.

Embraer E190 tuli vuonna 2005

Embraer E190 tuli matkustajaliikenteeseen vuodesta 2005 alkaen ja E195 vuodesta 2006 alkaen. Alkupään tuotannon koneet ovat ikääntymässä ja niiden pitkäaikaiset leasing-kaudet päättymässä.

Rahtikonemuunnos antaa E-sarjan koneille lisää käyttöikää. Embraer esitteli vuonna 2013 uudistuneen version E-sarjasta nimeltään E2. Ensimmäiset E190-E2-koneet tulivat kaupalliseen liikenteeseen vuonna 2018 ja isompi E195-E2 vuotta myöhemmin. Moni matkustajia kuljettava lentoyhtiö haluaa uudistaa konekantansa uudempiin versioihin viimeistään 20 vuoden käytön jälkeen ja leasing-kalustoa mahdollisesti aikaisemminkin.

Moni kone jo iäkäs

Moni lentoyhtiö miettii lähivuosina nykyisten Embraer E-sarjan koneiden korvaamista uudemmalla kalustolla, joten käytettyjä E-sarjan koneita tulee runsaasti tarjolle. Embraer ennustaa, että lentorahtimarkkinoilla olisi kysyntää jopa 700:lle E190/195-sarjan kokoluokan rahtikoneelle seuraavan 20 vuoden aikana. E190 -koneita on liikenteessä 565 kappaletta ja E-195-koneita 172 kappaletta. Niistä yli 500 on jo yli kymmenen vuoden ikäisiä. Jopa 300 konetta on leasing-sopimuksilla ja monien koneiden leasing-aika päättyy aikavälillä aikavälillä 2022–2032, arvioidaan Ch-aviation -yhtiön analyysissä. Konekantaa rahtimuunnoksiin siis löytyy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matkustajakoneen muunnos haasteellista

Käytetyn matkustajakoneen muuntaminen P2F -rahtikoneeksi on vaativa projekti.

Käytettyjen E190- ja E195 -lentokoneiden P2F -rahtikonversiot tehdään Embraerin tehtailla Brasiliassa.

Kaikki rahtikonemuunnokset on sertifioitava/tyyppihyväksyttävä lisätyyppihyväksynnällä, Supplemental Type Certificate (STC) ilmailuviranomaisen toimesta.  Ensiksi kaikki matkustamon osat, istuimet, keittiöt, WC:t, tavatalokerot ja muut osat puretaan pois. Eturunkoon asennetaan suuri rahtiovi. Matkustamon ikkunat peitetään ja suurin osa matkustajaovista poistetaan käytöstä. Valtaosa rungosta ja sen osista puhdistetaan, tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Runkoa ja matkustamon lattiaa vahvistetaan.

Lattiaan asennetaan rullat rahtipallettien ja konttien siirtelyyn ja kiinnikkeet lastin kiinnitystä varten. Seinät verhoillaan rahtikäyttöön sopivaksi. Lisäksi asennetaan tehostettu palovaroitin- ja sammutusjärjestelmä ja muutama lisäistuin ja tarvittaessa WC.

Edessä oleva ohjaamo ja miehistötila erotetaan rahtitilasta lujalla, jopa 9 g:n voiman kestävällä ja savun eristävällä väliseinällä, jossa lujatekoinen ovi miehistö- ja rahtitilan välissä.

Kokoisekseen suuri rahtikyky

Kokoisekseen E-sarjan P2F -koneissa on suuri rahtikapasiteetti: E190P2F -koneen rahtitilavuus on 337 m³, suurin kuorma 10,7 tonnia ja kantama 4 250 km.

Isommassa E195P2F-koneessa on hieman isompi rahdinkuljetuskyky, mutta lyhyempi kantama: E195P2F -koneen rahtitila on 388 m³, suurin kuorma 12,3 tonnia ja kantama 3 890 km. E190 kuljettaa kuusi suurta ULD-pallettia ja kaksi pienempää. E195 kuljettaa yhden ison ULD-palletin enemmän.

Embraerin mukaan E-sarjan rahtikoneiden edut ovat suurimmillaan  ovat tehokkaimmillaan noin 1 100–3 890 kilometrin matkoilla, jolloin ne tarjoavat Embraerin mukaan 25 prosenttia edullisemmat käyttökustannukset kuin ikääntyneillä Boeing 737 Classic -rahtikoneilla.

Embraer jopa väittää E-sarjan olevan jopa potkuriturbiinikoneita edullisempi, kun käyttökustannuksia suhteutetaan rahdin määrään. Kovia väitteitä!

E190/E195 P2F -rahtikonekonversion ensimmäinen asiakas on Nordic Aviation Capital (NAC). Se on maailman suurin alueellisten lentokoneiden leasingyritys eli vuokranantaja. NAC teettää rahtikonemuunnokset kymmeneen käytettyyn leasingpalautuksena tulleeseen E190/E195 -koneeseen.

Azul Cargo Embraer 195E1F

Yksi E195 -kone on muunnettu rahtikoneeksi jo aikaisemmin, mutta ilman erillistä rahtiovea. Se sai

tyyppihyväksynnän helmikuussa 2022.

Tämä rahtikonemuunnos on tehty yhteistyössä Azul-lentoyhtiön ja LHColus Technologia -yhtiön kanssa. Azul Cargo Express -yhtiön tarkoituksena on konvertoida kaikkiaan neljä E195 -lentokonetta rahtikäyttöön.

Finnairin osaomistusyhtiön Norran (Nordic Regional Airlines) käytössä on 12 Embraer E190 -konetta matkustajaliikenteessä. Ne on otettu käyttöön vuosina 2006–2011. Muutaman vuoden kuluttua ne saattavat olla haluttuja aihioita rahtikonemuunnoksiin?

Teksti: Timo Turkula Kuva: Embraer Lähteet: Flight International, Airliner World 5/2022, Simple Flying, Lentoposti, Embraer 

a:3:{i:0;s:6:"114188";i:1;s:6:"112271";i:2;s:6:"112345";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat