26.12.2021 Ajoneuvot Klassikko: Range Roverin historia todistaa, miten alkuperäinen konsepti osui kerralla maaliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaisten luksusmaasturien pioneeria, alkuperäistä Range Roveria valmistettiin yli neljännesvuosisadan ajan. Taival todistaa myös jatkuvan tuotekehityksen voiman. Aiempaa hienostuneemman maastoauton kehitystyö karun ja tarkoituksenmukaisen Land Roverin rinnalle aloitettiin Iso-Britanniassa vuonna 1965. Yhtiö tehtaili samaan aikaan myös mukavia ja loisteliaita Rover-henkilöautoja, joten uuden projektin kunnianhimoiseksi tavoitteeksi otettiin tavallaan näiden kahden maailman yhdistäminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovat tavoitteetKehityslista oli haastava. Niin mukavuuden, suorituskyvyn, ajo-ominaisuuksien, jarrujen, polttonesteen kulutuksen, näkyvyyden, lämmityslaitteen kuin turvallisuudenkin piti olla Land Roveria paremmat – yhdistettynä vähintään yhtä päteviin huonon tien ominaisuuksiin.Ensimmäinen, Velar-nimellä kulkenut prototyyppi vuonna 1967 muistutti jo läheisesti tulevaa tuotantomallia – moottorikin oli jo 3,5-litrainen V8. Muun muassa alustaan ja voimansiirtoon tehtiin kuitenkin perusteellisia muutoksia ennen lopullisen mallin toukokuussa 1970 tapahtunutta ensiesittelyä. Projektia oli kutsuttu työnimellä Road Rover, mutta lopulta auto ristittiin Range Roveriksi.Ei brittivalmistaja sentään aivan ensimmäisenä liikkeellä ollut, sillä USA:ssa vastaavia herrasmiesmaastureita oli jo ehditty esitellä muun muassa Jeepin toimesta. Euroopassa ajomukavuuden ja maasto-ominaisuuksien yhdistelmä oli kuitenkin ennen kokematon.Lukuisia uudistuksiaVaikka Range Rover säilyi pääpiirteittäin samanlaisena pitkälle 1980-luvulle asti, pienempiä yksityiskohtia ja toiminnallisuutta viilattiin alusta alkaen. Suurempia uudistuksia olivat ohjaustehostin vuonna 1973 (alkuun lisävarusteena), neliovisuus vuonna 1981, automaattivaihteisto vuonna 1982 ja uusittu kojelauta vuonna 1984 – sekä aiemmassa jutussamme mainitut muutokset hienostuneisuuteen etenkin vuodesta 1984 eteenpäin. Esimerkiksi äänieristys oli vuosikymmenen lopulla jo täysin toista tasoa aiempaan verrattuna, ja sama päti tehostetun ohjauksen huomattavasti parannettuun tuntumaan.V8-moottori säilyi perusteiltaan samana. Polttonesteen suihkutus kasvatti tehon kaasutinmallien 130 hevosvoiman tasosta aina 165 hevosvoimaan asti. 1990-luvun koittaessa iskutilavuus kasvoi ensin 3,9 ja sittemmin 4,2 litraan, ja tehot liittyivät parhaimmillaan jo kahdensadan hevosvoiman kerhoon.Myös dieseliä tarjottiin jo 1980-luvun alussa janoisen veekasin rinnalle, mutta vapaasti hengittävä nokivasara ei yltänyt auton muiden ominaisuuksien tasolle. Myöhemmät turbodieselit sen sijaan sopivat luksusluokkaan selvästi saumattomammin.Pitkä perinteen aloittajaRangesta rakennettiin myös monia erikoismalleja muun muassa viranomaiskäyttöön aina kuusipyöräisiä versioita myöten. Aivan mallikaaren lopulla nähtiin myös pidempiakselivälinen versio, ja kalkkiviivoilla tekniikkaankin lisättiin ilmajousituksen sekä lukkiutumattomien jarrujen kaltaisia hienouksia.Pioneerimallin tuotanto loppui vasta vuonna 1996, jolloin kaksi vuotta aiemmin esitelty toinen sukupolvi astui lopullisesti eturiviin suorakaiteen muotoisine ajovaloineen. Ensimmäisen Range Roverin arvostusta myöhemmät mallit eivät kuitenkaan tule todennäköisesti koskaan saavuttamaan – vaikka ovatkin pitäneet alkuperäisen mallin perintöä kunniakkaasti yllä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”