3.9.2017

Koeajo: Kawasaki Z900 – Isoveljen varpaille

Kawasaki Z900

Z900 lyö pahimmat kilpailijansa suorituskyvyssä. Suurin yllätys on kuitenkin, että samalla ajettavuus on parantunut kokonaan uudelle tasolle.

Kawasaki uudisti nakumallistoaan rajusti tälle vuodelle, kun Z800 väistyi mallistosta ja Z1000:n alapuolelle esiteltiin uudet Z900 ja Z650 -mallit.

Malliston keskimmäiseksi asettuvan Z900:n pahimmat kilpailijat ovat kolmisylinteriset Yamaha MT-09 ja Triumph Street Triple S.

Kolmikon hinnat ovat käytännössä samat. Kawasakin 948-kuutioinen rivinelonen on iskutilavuudeltaan - ja samalla myös huipputeholtaan ja väännöltään - kilpailijoita suurempi, mikä antaa sille etumatkaa suorituskyvyssä.

Kawasaki Z900

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luokkansa paras moottori

Z900 yllättää aiempia Zeta-Kawoja selvästi herkemmällä moottorillaan. Pyörivien massojen kevennys on tuonut moottoriin kaivattua kierrosherkkyyttä.

Kawasaki Z900

Kiihtyvyys nollasta sataan sujuu 3,3 sekunnissa, mikä vie Kawasakin suorituskyvyssä lähemmäs huipputehokkaita tuhatkuutioisia nakuja kuin keskiluokkaa.

Korkeasta huipputehosta huolimatta moottori ei ole ylävireinen, vaan vetää suurimmillakin vaihteilla nöyrästi tyhjäkäyntikierrosten tuntumasta alkaen.

Yllätyksellisyys jatkuu myös jousituksen ja jarrujen osalta. Vaikka jarrukomponentit edustavat perinteistä ja jopa vanhahtavaa tyyliä, niin toiminta on herkkää ja jarruteho suorituskyvyn kanssa tasapainossa. Jousituskin on päivitetty ajomukavuutta silmällä pitäen pehmeämmäksi. Jousitusmuutosten myötä ohjattavuus on muuttunut selvästi herkemmäksi.

Kawasaki Z900

Parhaan ajotuntuman saa herkällä otteella ohjaustangosta, liiallinen puristaminen tekee pyörästä jopa tunnottoman ajettavan.

Parhaimmillaan Z900 on mutkateillä, joissa tiheästi porrastettu vaihteisto antaa mahdollisuudet koko suorituskyvyn hyödyntämiseen.

Astuu Z 1000:n varpaille

Varustetaso on askeettinen, kuten tämän tyylisuunnan pyörissä yleensäkin. Erillisiä tehoasetuksia ei ole, ei myöskään luistonestoa. Hinta on ominaisuuksiin nähden edullinen.

Kawasaki Z900

Suorituskyvyltään Z900 nousee lähelle malliston lippulaivaa Z1000:a, ajo-ominaisuuksiltaan uutuus ajaa selvästi ohi.

Ongelma onkin Kawasakin kannalta se, että Z900 ja Z1000 ovat hyvin tasavertaiset ominaisuuksiltaan, mutta uusi Z 900 on hinnaltaan neljätuhatta euroa edullisempi.

Kawasaki Z900

Ennakoiko se, että japanilaisvalmistaja korvaa pian myös Z1000:n tehokkaammalla ja nykyaikaisemmalla mallilla?

Kawasaki Z900

Kawasaki Z900

Hinta: 12 495 €

Bensiinimoottori 948 cm³, nelisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, 6 vaihdetta, ketjuveto

92,2 kW (125 hv) / 9500 r/min

98,6 Nm / 7700 r/min

Mitat istuinkorkeus 795 mm, paino tankattuna 210 kg, akseliväli 1450 mm, tankin tilavuus 17 litraa

Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17

Huoltoväli: 12 000 km (6000 km välein pieni tarkistushuolto ilman öljynvaihtoa)

Takuu 2 vuotta

HYVÄÄ: ketteryys, joustava moottori, hinta

HUONOA: kylmänä korkea tyhjäkäynti, muovisen näköinen mittaristo

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja Kawasaki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat