3.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Z900 – Isoveljen varpaille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Z900 lyö pahimmat kilpailijansa suorituskyvyssä. Suurin yllätys on kuitenkin, että samalla ajettavuus on parantunut kokonaan uudelle tasolle. Kawasaki uudisti nakumallistoaan rajusti tälle vuodelle, kun Z800 väistyi mallistosta ja Z1000:n alapuolelle esiteltiin uudet Z900 ja Z650 -mallit.Malliston keskimmäiseksi asettuvan Z900:n pahimmat kilpailijat ovat kolmisylinteriset Yamaha MT-09 ja Triumph Street Triple S.Kolmikon hinnat ovat käytännössä samat. Kawasakin 948-kuutioinen rivinelonen on iskutilavuudeltaan - ja samalla myös huipputeholtaan ja väännöltään - kilpailijoita suurempi, mikä antaa sille etumatkaa suorituskyvyssä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkansa paras moottoriZ900 yllättää aiempia Zeta-Kawoja selvästi herkemmällä moottorillaan. Pyörivien massojen kevennys on tuonut moottoriin kaivattua kierrosherkkyyttä.Kiihtyvyys nollasta sataan sujuu 3,3 sekunnissa, mikä vie Kawasakin suorituskyvyssä lähemmäs huipputehokkaita tuhatkuutioisia nakuja kuin keskiluokkaa.Korkeasta huipputehosta huolimatta moottori ei ole ylävireinen, vaan vetää suurimmillakin vaihteilla nöyrästi tyhjäkäyntikierrosten tuntumasta alkaen.Yllätyksellisyys jatkuu myös jousituksen ja jarrujen osalta. Vaikka jarrukomponentit edustavat perinteistä ja jopa vanhahtavaa tyyliä, niin toiminta on herkkää ja jarruteho suorituskyvyn kanssa tasapainossa. Jousituskin on päivitetty ajomukavuutta silmällä pitäen pehmeämmäksi. Jousitusmuutosten myötä ohjattavuus on muuttunut selvästi herkemmäksi.Parhaan ajotuntuman saa herkällä otteella ohjaustangosta, liiallinen puristaminen tekee pyörästä jopa tunnottoman ajettavan.Parhaimmillaan Z900 on mutkateillä, joissa tiheästi porrastettu vaihteisto antaa mahdollisuudet koko suorituskyvyn hyödyntämiseen.Astuu Z 1000:n varpailleVarustetaso on askeettinen, kuten tämän tyylisuunnan pyörissä yleensäkin. Erillisiä tehoasetuksia ei ole, ei myöskään luistonestoa. Hinta on ominaisuuksiin nähden edullinen.Suorituskyvyltään Z900 nousee lähelle malliston lippulaivaa Z1000:a, ajo-ominaisuuksiltaan uutuus ajaa selvästi ohi.Ongelma onkin Kawasakin kannalta se, että Z900 ja Z1000 ovat hyvin tasavertaiset ominaisuuksiltaan, mutta uusi Z 900 on hinnaltaan neljätuhatta euroa edullisempi.Ennakoiko se, että japanilaisvalmistaja korvaa pian myös Z1000:n tehokkaammalla ja nykyaikaisemmalla mallilla? Kawasaki Z900 Hinta: 12 495 € Bensiinimoottori 948 cm³, nelisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, 6 vaihdetta, ketjuveto 92,2 kW (125 hv) / 9500 r/min 98,6 Nm / 7700 r/min Mitat istuinkorkeus 795 mm, paino tankattuna 210 kg, akseliväli 1450 mm, tankin tilavuus 17 litraa Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17 Huoltoväli: 12 000 km (6000 km välein pieni tarkistushuolto ilman öljynvaihtoa) Takuu 2 vuotta HYVÄÄ: ketteryys, joustava moottori, hinta HUONOA: kylmänä korkea tyhjäkäynti, muovisen näköinen mittaristo Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?