7.6.2025

Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä

Kuva Benjamin Helander

Lataushybridi-Ranger on oikeasti uudenlainen pelinavaus eurooppalaisessa pickup-skenessä. Se on myös ensimmäinen viisipaikkainen pickup, joka kesyttää Suomen autoverokarhun tulematta itse naurunalaiseksi.

Ford on lanseerannut Suomessa odotetun Ranger PHEV:n, vähintäänkin Euroopan ensimmäisen lataushybridivoimalinjalla varustetun avolavan. Erityisen odotettu uutuus on ollut todellakin täällä autoveron luvatussa maassa, jossa viisipaikkaiset avolavat loksahtavat perinteisillä dieselmoottoreillaan hyvin epäsuosiolliseen asemaan, jossa maksettavaa autoveroa lankeaa jopa kymmeniä tuhansia euroja.

Tähän mennessä paras ratkaisu viisipaikkaisten avolavojen ongelmaan on ollut kiinalaisen Maxuksen täyssähköinen tarjokas, joka ei kaikella kunnioituksella täytä kaikkien avolava-asiakkaiden vaatimuksia.

Juuri tähän ongelmaan Fordin ratkaisu vaikuttaa lähes täydelliseltä. Löytyy neliveto ja tehoa varmasti tarpeeksi vain kolmen tuhannen euron autoverolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2,3-litrainen Ecoboost pihistelemässä

Ranger PHEV:n voimalinjan periaate on yksinkertaisen helppo ottaa haltuun. Orkesteria johtaa 2,3-litrainen, 180-hevosvoimainen Ecoboost-bensiinimoottori. Sen ja 10-vaihteisen automaattivaihteiston väliin on puristettu 100-hevosvoimainen (anteeksi siis 75-kilowattinen) sähkömoottori. Vaihdelaatikolta koko järjestelmän kapasiteetti jaetaan normaaliin nelivetoauton tapaan sekä etu- että takapyörille.

Järjestelmän kokonaisteho on 281 hevosvoimaa ja -vääntömomentti 697 newtonmetriä. Luvut tarkoittavat, että Ranger PHEV on koko Ranger-malliston vääntävin malli, ja heti V6:lla varustetun Ranger Raptorin jälkeen toiseksi tehokkain.

Maasto-ominaisuudet ovat etenkin sähkömoottorin vääntöherkkyyden ansiosta vähintäänkin yhtä hyvät kuin tehokkaimmilla diesel-Rangereilla, ja myös vetokyky on täydet 3 500 kiloa. Kantavuuttakin löytyy maksimissaan 993 kiloa.

PHEV:n 2,3-litrainen Ecoboost on eri tehoversioina tuttu muiden muassa Focus RS:stä ja Mustangista, hyvin bensiininhuuruisista kulkupeleistä.

Ford Ranger PHEV ei kuitenkaan tahdo olla bensiininhuuruinen, ei sitten alkuunkaan. Kun bensiinitankin luukun avaa kojelaudan napista, auto on ohjelmoitu imaisemaan bensiinihöyryt korkin suulta, jotta bensiinin haju poistuisi ja käyttökokemus olisi kaikin puolin mahdollisimman sähköinen.

Ford ei sitä suoraan kerro, mutta ratkaisulla saattaa olla jotain tekemistä myös sen kanssa, että bensiinitankin luukun välittömässä läheisyydessä sijaitsee lataushybridin latausluukku, ja bensiini ei perinteisesti ole vakaimmillaan kosketuksissa korkeajännitesähkön kanssa.

Akku ei ole ongelma - päinvastoin

Akku kuuluu tietysti lataushybridissä asiaan, ja sille on pitänyt löytää pickupista tila. Ford on ratkaissut asian laskemalla hiukan Rangerin tikapuurungon takapäätä eli lavaa kannattelevaa päätä. Sen päälle, lavan alle, on saatu puristettua 11,8 nettokilowattitunnin ajoakku, joka ei siis syö hytin tiloja lainkaan.

Akku kuitenkin nostaa takalaidan jälkeen, loivennetun portaan kautta, lavan pohjaa 3,1 senttimetrillä. Akku maksaa viemänsä tilan tehokkaasti takaisin mahdollistamallaan Pro Power Onboard -virranulosottotoiminnolla. Sitä kautta ulkoisiin sähkölaitteisiin - työ- tai huvitarkoituksessa - voi saada virtaa maksimissaan 6,9 kilowatin teholla.

PPO:sta voi tulla parhaimmillaan erittäin tärkeä työkalu esimerkiksi pienyrittäjälle, ja tärkeys on huomioitu myös auton ajotiloissa. Perinteisten täyssähkön, polttomoottorin ja niitä kahta yhdistävän ajotilan lisäksi valittavissa on charge, joka pyrkii ajon aikana maksimoimaan akun varaustilan tulevia käyttötarkoituksia varten.

Sähköistä toimintamatkaa akku muuten mahdollistaa 40 kilometriä, ja töpselistä akku latautuu 16 ampeerin laturilla Fordin mukaan alle neljässä tunnissa. 70 litran bensiinitankkin kera auton kokonaistoimintamatka on varmasti kunnollinen, jos bensiiniä ja sähköä käyttää viisaasti yhdessä.

Ford tarjoaa Ranger PHEV:n ajoakulle ja muille korkeajänniteosille 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuun. Auton perustakuu on kaksi vuotta ilman kilometrirajaa tai sitten viisi vuotta tai 100 000 kilometriä.

On veroporkkanan aika

Ford Ranger PHEV:tä lähdetään tuomaan maahan kahdella eri varustetasolla, XLT:nä ja jonkin verran tasokkaampana Wildtrakina. Autoa tuodaan maahan lähtökohtaisesti 5-paikkaisena pakettiautona, mutta myös 2-paikkainen alennetun autoveron pakettiauto Ranger PHEV:stä on mahdollista teettää maassa.

5-paikkaisena auton alvillinen suositushinta on 64 563 euroa XLT:nä ja 71 052 euroa Wildtrakina. Tästä autoveron osuus on XLT:n kohdalla 2 863 euroa ja Wildtrakillakin vain 3 152 euroa.

Vertailun vuoksi halvimman Double Cab -version autovero on 5-paikkaisena noin 20 000 euroa ja 3,0-litraisen diesel-V6:n kohdalla jo 41 000 euroa. 3,0-litraisella bensiini-V6:lla varustetun Ranger Raptorin autoveron osuus on vastaavasti 62 748 euroa. Siinä taitavat olla yhdet maailman kalleimmista takapenkeistä.

Ei siis ihme, että Ford odottaa Ranger PHEV:n tuovan Suomessa koko avolavasegmenttiin aivan uusia asiakkaita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat