7.3.2024

Fordin pienet hyötyajoneuvot uudistuivat perusteellisesti – suunniteltu uudelleen tarve edellä

Ford pikkupakut Transit Courier ja Tourneo Courier uudistuivat nyt perusteellisesti. Tarjolle tulee myös useita voimalinja-vaihtoehtoja.

Keittiö on usein talon käytetyin huone ja siellä vietetään paljon aikaa. Sen vuoksi esimerkiksi omakotitalorakentajille sanotaan ja suositellaankin, että talon suunnittelu pitäisi aloittaa keittiöstä. Muu talo suunnitellaan sitten toimivan keittiön ympärille.

Ford on lähtenyt uudessa pikkupaku-mallistossaan liikkeelle samalla periaatteella. Koska uusissa Transit Courier ja Tourneo Courier -pikkupakuissa on kysymys tavaran kuljetuksesta, Ford on suunnitellut ensin auton tavaratilan ja sen jälkeen muun auton sen ympärille.

Fordin uuden pikkupakumalliston kuormatila on suunniteltu mahdollisimman kuutiomaiseksi, jotta koko tilan hyödyntäminen mahdollisimman tarkkaan olisi mahdollista. Kuormatilan seinät ovat hyvin pystysuorat ja kun auton koripituus, -leveys ja korkeus ovat kasvaneet, Transit Courieriin kuormatilaa on saatu 2,9 kuutiota. Tourneo Courierissa tavaratilaa on 2,4 kuutiota, takaistuin haukkaa vain puolen kuution verran tilaa.

Transit Courier on siis 2-paikkainen pikkupaku ja Tourneo Courier 5-paikkainen monikäyttöauto, joka taipuu niin tavaroiden, ihmisten kuin harrastusvälineidenkin kuljettamiseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi eurolavaa

Tourneo Courierissa takaistuinta ei saa kokonaan pois, mutta selkänoja taittuu 60/4-suhteessa alas kuten myös istuinosa nousee tarvittaessa ylös.

Transit Courierin kuormatilaa on saatu kasvatettua myös pyöränkaarien kohdalta, joka tarkoittaa parempaa käytettävyyttä. Kuormatilaan mahtuu kaksi eurolavaa peräkkäin.

Mittojen puolesta uusi Transit Courier on siis kasvanut pituutta 180 millimetriä ja akseliväli on pidentynyt 203 milliä. Kuormatilan pituus on kasvanut lattiatasossa 182 millimetriä ja leveys 40 millimetriä. Kuormatilan tilavuus on puolestaan kasvanut 0,61 kuutiota.

Kaksipaikkaiseen Transit Courieriin on saatavilla myös kantavuuden korotus, jolloin auton kantavuus nousee 750 kiloon. Kantavuuden korotus tehdään tekemällä muutoksia auton taka-akselistoon. Vakiona kantavuus on 600 kiloa. Tourneo Courierin kantavuus on 550 kiloa eikä massankorotusta ole siihen saatavilla.

Sähköiset voimalinjat tulossa

Transit Courier ja Tourneo Courier ovat Fordille tärkeät mallit. Se on markkinajohtaja Suomessa, kun katsotaan koko pakettiautomarkkinaa. Malliston uudistuessa asema on mahdollista myös pitää. Kun Fordin pikkupakut nyt uudistuivat, se tarkoittaa sitä, että koko Fordin hyötyajoneuvomallisto on hyvässä iskussa, kun esimerkiksi Transit Customkin on kokonaan uusi.

Sähköistyminen on tärkeää myös tässä vaiheessa. Uudesta Transit Courier -mallista on aluksi tarjolla bensiini- ja dieselvaihtoehdot, Tourneo Courier -mallista vain bensiinivaihtoehto, mutta uusia voimalinjoja tulee tarjolle myöhemmin. Täyssähköiset E-Transit Courier ja E-Tourneo tulevat myyntiin myöhemmin tänä vuonna kuten myös Tourneo Courierin ladattava hybridi.

Transit Courieria liikuttaa tällä hetkellä 1-litraiset 100- ja 125-hevosvoimaiset Ecoboost-moottorit sekä 100-hevosvoimainen diesel. Pienempitehoisen bensiinimoottorin parina on 6-portainen manuaalivaihteisto ja isompitehoisen parina 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Dieselmoottoria käsketään manuaalivaihteistolla.

Hinnat alkaen malli 1-litraisella bensiinimoottorilla maksaa 28 588 euroa autoveron kanssa. Dieselin alkaen hinta on puolestaan 29 240 euroa verollisena.

Tourneo Courier on tarjolla vain tehokkaammalla 125-hevosvoimaisella kaksoiskytkinvaihteistoon yhdistetyllä bensiinimoottorilla. Auton verollinen alkaen hinta on 33 963 euroa.

Uusi ohjaamo

Kun Transit Courier ja Tourneo Courier ovat uudistuneet nyt perusteellisesti, niissä on paljon muutakin uutta kuin kuormatila ja uudet mitat.

Transit Courier ja Tourneo Courier eivät ole uudistuneet pelkästään tavaratilaltaan tai koriltaan, vaan autojen sisätilat ovat menneet myös kokonaan uusiksi. Kojelauta on kokonaan uusi ja se kätkee sisälleen Fordin Sync 4 -järjestelmän, jota ohjataan 8-tuumaisen näytön kautta sekä kojelautaan istutettujen ”pikavalintojen” kautta. Täyssähköversiossa näytön koko on 12 tuumaa. Pikavalinnat tarkoittavat sitä, että jos pikavalinnoista painaa vaikka ilmastointinappia, Sync-järjestelmän näytölle ilmestyvät kaikki ilmastoinnin säädöt.

Turvallisuus on Fordin pikkupakuissa parantunut myös nyt, autoissa on vakiona kuusi turvatyynyä, kuljettajan ja matkustajan airbagit, sivuturvatyynyt ja turvaverhot. Tourneo Courierissa on lisäksi vielä etuistuinten välinen turvatyyny.

Uusilla pikkupakuilla Ford yrittää pitää jalansijansa hyötyajoneuvojen kokonaismarkkinassa, joka on henkilöautokaupan lisäksi tällä hetkellä alavireistä. Esimerkiksi rakennusalan ahdinko näkyy selvästi siinä, että hyötyajoneuvoja ei mene normaaliin tapaan kaupaksi.

Ford on perinteikäs merkki myös pakettiautoissa, Transit täyttää tänä vuonna 50 vuotta.

Oy Ford Ab:n toimitusjohtaja Johan Lindberg uskoo, että uusien tuotteiden myötä Fordilla on hieno vuosi tulossa.

– Meillä on hieno vuosi ja paljon uudistuksia ja uusia tuotteita tulossa. Kuga uudistuu ja samoin Ford Puma ja paljon kaikkia uutisia tulossa, Lindberg sanoo.

Yksi uutinen on myös se, että bensiinimoottorinen Ford Mustang juhlii tänä vuonna, tarkalleen ottaen huhtikuun 17. päivä pyöreitä. Ford Mustang täyttää tuolloin 60 vuotta.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat