24.5.2024

Koeistuttu: Kia EV3 on kuin kutistettu EV9

Kuva Petri Munukka
Kia EV3

Kia EV3 -sähkökatumaasturi antaa positiivisen ensivaikutelman.

Kia EV3 on odotettu lisä valmistajansa mallistoon. Uutuus osuu suoraan myydyimpään kompaktien citymaasturien luokkaan, jossa täyssähkömalleja ei vielä ole liiaksi asti.

Aiemmin esitellyn futuristisen konseptimallin ulkomuodot on saatu säilytettyä melko hyvin tuotantoon siirryttäessä. Pystyt ajovalot, tuhdit lokasuojat ja takaovien kahvat C-pilareissa antavat erottuvan ilmeen.

Sisustuksessa käytännön realiteetit ovat rajoittaneet innovaatioita selvemmin. Vastaavia muotojahan olemme nähneet jo EV9:ssä, eli sukulaisuudesta ei jää epäilystä. EV3:n kokoisena olemus on jopa sopusuhtaisempi kuin valtavassa EV9:ssä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perheauton tilat

EV3 asettuu Kian mallistossa kutakuinkin samaan kokoluokkaan Niron kanssa. EV3 on kyllä kymmenkunta senttiä lyhyempi, mutta tilaa tuntuisi olevan yhtä runsaasti.

Eteen tilan tuntua tuo matala keskikonsoli säilytystiloineen. Kyynärnojista voi avata pienen pöydän, jota ei kuitenkaan saa käännettyä kuljettajan eteen. Kojelauta on evoluutio aiemmista Kian uutuuksista – nappuloita on vähennetty edelleen ja näyttöruutu on suurentunut. Tärkeimmille toiminnoille on kuitenkin helpot ja suorat käytöt.

Vaihteenvalitsin on vähän piilossa toisena viiksenä oikeanpuoleisen pyyhinviiksen ja ratin puolan alla. Kangaspinta tuo kodikkuutta muuten tekniseen näkymään. Sisustuksesta suurin osa on ekologisesti kierrätysmuovia.

Takaistuimelle sopii aikuinen pitkänkin kuskin taakse. Istuin on leveä ja tasainen, joten myös kolme matkustajaa istuu sovussa lyhyen matkaa. Keskitunnelin puuttuminen helpottaa jalkojen asettelua, ja kattolinja suo taakse myös riittävän pääntilan.

Tavaratila on kookas ja muodoltaan selkeän kuutiomainen. Pohjan saa asetettua kahdelle korkeudelle, ylemmässä pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Myös etupellin alla on pieni tila vaikkapa latausjohdolle tai muille varusteille. Turvavarustelu, yhdistettävyys, pelimahdollisuus ja sähkön ulosottomahdollisuus ovat tuttuja jo aiemmista Kia-uutuuksista. Uutta on tekoälyassistentti matkojen suunnitteluun.

Numerotietoja

Kia kertoi jo joitakin numerotietoja aina etuvetoisen uutukaisen tekniikasta. Tehoa on 150 kW (204 hv) ja vääntöä 283 Nm. Näillä eväillä kiihtyvyydeksi 0–100 km/h luvataan 7,5 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 170 km/h.

Maasturimaisesta ulkonäöstä huolimatta ilmanvastuskerroin on pohja koteloimalla painettu lukemaan 0,26, joka olisi ollut hyvä lukema henkilöautollekin vielä jokunen vuosi sitten. Painoa ja kulutuslukemia ei vielä kerrottu.

Akustoa on kahta kokoa, joko 58,3 tai 81,4 kWh. Isommalle toimintamatkaksi povataan 600 km, mutta se vaatinee optimaalisia olosuhteita ja kevyttä kaasujalkaa. Latausnopeudeksi 10–80 % -välillä kerrotaan puoli tuntia.

EV3 vaikuttaa ensitutustumalta erittäin pätevältä ehdokkaalta tällä hetkellä parhaiten myyvään autoluokkaan, kompakteihin kaupunkimaastureihin. Lopullinen arvio ja kilpailuasetelma selviävät tietenkin vasta hintojen selvitessä ja koeajolla syksyllä.

Kommentit (1)

  • ANTTI VAARA

    Jokohan tuossa on ajastettu esilämmitys ilman latauskaapelia? Ainakaan EV6:ssa sitä ei ole, liekö muissakaan Kioissa…
    Minusta muuten erittäin hyvässä autossa paha puute.
    T. EV6:n omistaja jo kahden vuoden ajan

Kommentointi on suljettu

Luetuimmat