14.12.2024

Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä

Kuva Benjamin Helander

Perinteisen faceliftin lisäksi EV6 on saanut muun muassa isommat akut sekä muita ehostuksia monin paikoin.

Kia esitteli faceliftatun sähköcrossoverinsa EV6:n puolisen vuotta sitten, toukokuussa 2024 kotimaassaan Etelä-Koreassa. Korealaisvalmistajilla on varsin tunnettu tapa esitellä mallejaan ensin kotimarkkinoilleen, ja sitten vasta kuukausien tai jopa pidemmänkin ajan päästä eri päämarkkina-alueille. Näin myös Kia EV6:lla kesti sen puolisen vuotta ehtiä Eurooppaan.

Faceliftin saadessaan Kia EV6:lla on maltilliset noin kolme vuotta ikää, mutta tämä perinteinen kasvojenkohotusosuus on oleellinen, sillä se tuo EV6:n Kian viimeisimmälle muotokielelle. Tämä tarkoittaa päällimmäisenä keulan starmap- eli tähtikarttavalokuvioita sekä vastaavaa muotia myös perään, jossa aiemmat "pianonkoskettimet" on viety nyt jarruvaloihin, mikä parantaa jarruvalojen näkyvyyttä. GT-linen tapauksessa etuvalot yhdistää toisiinsa keulan poikki kulkeva ledinauha.

Kia EV6:n päivitys on kuitenkin perinteisen faceliftin ohella muunkinlainen päivitys, joka ehostaa asioita eri osa-alueilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akut kasvaneet - toimintamatkat parantuneet

Kia on tarjonnut EV6:ta kahdella eri akkukoolla ja sekä kaksi- että nelivetoisena. Näin on jatkossakin, mutta molempien akkuvaihtoehtojen kapasiteetti on kasvanut. Tämä on kuitenkin tehty kasvattamatta akkujen fyysistä kokoa, vaan sen sijaan parantamalla akkukennojen energiatiheyttä.

Pienempi 58 kilowattitunnin akku on kasvanut 8,6 prosentilla eli EV6 Standard Rangessa on nyt 63 kilowattitunnin akku. Long Rangessa puolestaan oli 77,4 kilowattitunnin virtalähde, mutta kun sitä kasvatettiin 8,5 prosentilla, on sen kapasiteetti nyt 84 kilowattituntia.

Toimintamatkoissa tämä kääntyy niin, että Standard Range -version toimintamatka kasvaa 8,6 prosentilla 428 kilometriin, ja Long Rangen toimintamatka puolestaan jopa 10,2 prosentilla aina 582 kilometriin.

Samalla kun akku pystyy kätkemään aiempaa enemmän virtaa sisäänsä, on latauksen tehokkuutta pitänyt parantaa, jotta latausajat on saatu säilytettyä samoissa lukemissa. Tämä on toteutettu muun muassa lämmönsäätelyä parantamalla. Uusi 84 kilowattitunnin akku on ladattavissa akkukemialle terveellisellä 10 ja 80 prosentin varausvälillä 18 minuutissa, kun käytössä on 350 kilowatin laturi. Vielä samaan asiaan liittyen, niin ikään regeneratiivista jarrutusta on tehostettu.

Sisälläkin huomaa eroja

Entä sitten, kun istahtaa päivitettyyn EV6:een kuljettajan paikalle? Siellä bongattavissa on heti ainakin koeistutussa GT-line -versiossa uusi ohjauspyörä. Tuossa ratissa on myös uusi käsientunnistus, ja se on yksi lukuisista kohteista auton ohjaamossa, jossa on otettu käyttöön uusia, vastuullisemmiksi kutsuttuja materiaaleja. Ratissa se on eräänlaista biokeinonahkaa, mutta käytössä on ollut myös PCM- ja PET -materiaaleja.

Materiaalivalinnat ovat muuttuneet myös keskikonsolissa, jossa on asiakastoiveita kuunnellen otettu käyttöön vähemmän helposti likaantuvaa harjattua alumiinia.

Digipuolella törmäämme hieman kaarevaan muotoon rakennettuun näyttökompleksiin, joka vastaa kooltaan aiempaa. EV6:n tietoviihdejärjestelmä ottaa vastaan over-the-air -päivityksiä laajemmin kuin aiemmin, ja Apple Carplayn ohella myös Android Auto toimii langattomasti.

Varsin mielenkiintoinen uudistus on myös sormenjälkitunnistus, jolla auton voi rekisteröityneenä käynnistää ilman avainta.

Itse ajettavuuteenkin on saatu uudistuneessa EV6:ssa parannuksia, mutta niiden todentamiseen vaaditaan toki enemmän kuin koeistuminen. Sille puolelle olisi joka tapauksessa luvassa uudelleensäädettyjä iskunvaimentimia, uudelleensäädettyä ohjausta sekä uusia säätöjä ajonvakautukseen. Kia on niin ikään onnistunut saamaan EV6:sta aiempaa hiljaisemman lisäämällä takamoottoriin uuden äänieristyskerroksen sekä samalla myös sisätilan materiaalivalinnoilla.

EV6:n kori saa päivityksen myötä myös vahvemmat B-pilarit, jotka lisäävät korin jäykkyyttä.

Alkaen 45 790 euroa

Kian maahantuoja kehuu EV6:n olevan houkuttelevassa hintapisteessä, ja siltä asia tosiaan vaikuttaa.

45 790 euron alkaen-hinnalla saa 170 hevosvoiman takavetoisen EV6:n 63 kilowattitunnin akulla. Takavetoinen perusvarustetaso isommalla 84 kilowattitunnin akulla ja 229 hevosvoiman takatuupparilla maksaa puolestaan 49 392 euroa eli edelleen pysytään 50 tonnin rajapyykin paremmalla puolella.

GT-line 84 kilowattitunnin akulla ja 229 hevosvoiman sähkömoottorilla on puolestaan noin neljän ja puolen tonnin lisäsijoitus edelliseen eli kustantaa 53 910 euroa.

Nelivetoisen Kia EV6:n hinnat alkavat puolestaan 52 617 eurosta, jolla saa perusvarustetason yhdistettynä isompaan akustoon ja 325 hevosvoiman kokonaistehoon. GT-linena vastaava maksaa 57 135 euroa, ja tämä on samalla EV6-malliston tämänhetkinen lippulaivamalli.

Lähde: Kia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat