9.12.2024

Koeistuttu: Opel Frontera säästää kuin Citroën

Kuva Aake Kinnunen, Opel
Opel Frontera

Pikaisesti koeistuttu Opel Frontera saattaa olla osiensa summa.

Mallorcan vuoristoteillä kävi erikoinen tapaus. Škoda Elroqin koeajojen kanssa vastakkaisella reitillä oli uuden Opel Fronteran lehdistökoeajojen reitti. Päädyimme espanjalaiskollegan kanssa kuvaamaan autojamme samalle parkkilevikkeelle, joten aukesi mainio tilaisuus tutustua myös Opel Fronteraan.

Uusi Opel Frontera on läheistä sukua muille Smart Car Platformia käyttäville autoille. Nimestään huolimatta pohjarakenteella ei ole tekemistä varsinaisen Smartin kanssa. Stellantiksen budjettimalleihin suunnattu perusrakenne on suunniteltu täyssähkömalleja miettien, mutta myös polttomoottoriversio löytyy. Ensimmäisenä mallina markkinoille ennätti Citroën ë-C3 ja sukukokouksessa nähdään ainakin Fiat Grande Panda ja Citroën (ë-)C3 Aircross.

Opel Frontera

Alle 4,4 metriä pitkä Opel Frontera näyttää heti saksalaismerkin muilta crossovereilta, joten sukunäkö on vahvaa. Erikoista on kuitenkin se, että hybridiversiona auton saa myös seitsemänpaikkaisena! Lehdistökuvasta näkee, että tilaa ei kolmannella rivillä ole ylettömästi, ja oletettavasti myös sinne liikkuminen voi vaatia kontortionismiharrastusta. Sähköversiossa on tyytyminen 460 litran tavaratilaan ilman lisäistuimia.

Sähköjen osalta auto on samasta piparimuotista Citroënin ë-C3:n kanssa, eli 44 kilowattitunnin akku antaa noin 305 kilometrin WLTP-toimintamatkan. 83 kW (113 hv) sähkömoottori antaa arkiriittoisan suorituskyvyn ja latausteho on enimmillään 100 kW, mikä riittää kompaktille akulle mainiosti.

Opel Frontera

Pikaisesti koeistuttuna Opel Frontera on sitä, mitä paperilla luvataan: Opel, mutta kuin ë-C3. Esimerkiksi Astrasta tutut elementit ovat läsnä tutunnäköisen digimittariston muodossa, mutta materiaalit ovat melko hintatietoisesti valittuja. Tavallinen mittaristo voi kuitenkin olla jo ratkaiseva etu Citroënin heijastusmittaristoon nähden ja navigointinäytön kanssa ne yhdistyvät samoihin kehyksiin kalliimpien Opeleiden tapaan.

Opel Frontera

Stellantiksen tuttu vaihdevailitsin saa keskitunnelin näyttämään kolholta ja hukatulta tilalta, mutta syynä on paikan varaaminen manuaalivaihteiston kepille polttomoottoriversioissa. Istuin on ehkä hienoisesti ryhdikkäämpi kuin Citroënissa ja takaistuimillakin on hiukan enemmän tilaa.

Opel Frontera
Bonuksena Vauxhall Frontera.

Saksassa Opel Frontera on hinnoiteltu aggressiivisesti, sähköversion aloituskynnys on 28 990 euroa ja hybridiversion hinta 23 990 euroa. Hinnat ovat myös linjassa Citroën ë-C3:n kanssa, joten hiukan isompi Opel lipsunee 30 000 euron toiselle puolelle. Seitsemänpaikkainen kevythybridi lienee kuitenkin edullisimmista päästä ja asettuu melko lähelle Dacia Joggerin hybridiversiota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat