2.4.2021 Ajoneuvot Opel Manta GSe ElektroMOD tuo ikonin takaisin sähköisessä muodossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monet autonvalmistajat ovat luoneet vanhoista kulttiautoistaan retromalleja, joita uusimman villityksen mukaan sähköistetään. Myös Opel on löytänyt historiastaan sopivan esikuvan uudelle sähköautolle. Fiat 500, BMW Isetta ja Renault 4 ovat esimerkkejä 50- ja 60-lukujen kulttiautoista, joiden olemme viime aikoina nähneet tuotantomallina tai prototyyppinä syntyneen uudelleen sähköautona. Automallin imagon muuttuminen ”vanhasta retroksi” vaikuttaa tapahtuvan noin 50 vuoden kuluttua esittelystä, sillä nyt tällaiseen käsittelyyn ovat päässeet myös 70-luvun alun pikkuauto Renault 5 sekä viimeisimpänä ikoninen coupé Opel Manta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietä viitoittamassaValmistajan mukaan Manta ElektroMOD yhdistää alkuperäisen muotoilun moderniin teknologiaan. Modernius ei tässä tapauksessa tarkoita pelkästään sähköistä voimalinjaa, vaan myös sisätilaa, josta tulevat löytymään suuret, viimeisimmän huudon lasinäytöt. Juurikaan yllä esiteltyjä yksityiskohtia sekä ohessa esiintyvää hiukan hämyistä yläviistokuvaa enempää ei vielä autosta ja sen ominaisuuksista ole paljastettu.Kuvan perusteella voimme kuitenkin todeta, että prototyypin muotoilu noudattaa melko uskollisesti alkuperäisen Mantan hienovaraisia linjoja. Kaikki mainittu sopii myös varsin hyvin siihen tosiasiaan, että Manta toimi vahvana inspiraationa Opelin uuteen muotokieleen, joka esiteltiin Opel GT X Experimental -konseptimallissa vuonna 2018. Katulaillinen esimerkki tästä on näyttävä uusi Mokka.Opel myös korostaa, että sähköisyys tulee olemaan merkin tulevaisuutta. Tällä hetkellä markkinoilla olevat täyssähköiset henkilöautomallit Corsa-e ja Zafira-e Life sekä hyötyautot Combo-e ja Vivaro-e saavat piakkoin seuraa. Jo vuonna 1971 Opel järisytti sähköauton rajoja GT-malliin perustuneella Elektro GT:llä, joka kiihtyi Boschin sähkömoottoreilla nollasta sataan kuudessa sekunnissa. Manta GSe ElektroMOD:in nimessä on viittaus juuri tähän malliin.Merkin lehdistötiedotteessa nousee esiin kuva siitä, kuinka Manta GSe tulee esikuvastaan poiketen olemaan vapaa paitsi fossiilisista polttoaineista itsestään, myös polttomoottoriauton monimutkaisesta ja siten vikaherkemmästä tekniikasta. Ajatus on jännittävä siitä näkökulmasta, että alkuperäinen Manta oli markkinoilla ensimmäisen öljykriisin aikaan, jolloin vallalla oli tismalleen samanlaisia pyrkimyksiä.Opelin pyrkimyksistä Manta GSe:n mahdollisen tulevan tuotannon suhteen tiedämme vielä vähemmän kuin auton tekniikasta. Otsikko on siis totta, Manta on tullut takaisin toistaiseksi vain sähköisessä muodossa.Kuitenkin kun auto oletettavasti päätyy jossain vaiheessa jossain muodossa Opel-kauppoihin, astuu eteen ongelma, kuinka malli brändätään Isossa-Britanniassa Vauxhallina. 1970-luvun alussa – kun merkit eivät vielä olleet sisaria – brittimerkki esitteli GM:n hattu päässä paljon Mantan kaltaisen Firenzan, joka varmasti taipuisi tässä tapauksessa uudelleensyntyneen Mantan sisarmalliksi. Myös pikkuauto Opel Karl käännettiin muutama vuosi sitten ongelmitta Vauxhall Vivaksi.Entä mitä kannattaa muistaa esikuvasta?Aito ja alkuperäinen A-sukupolven Manta – joka siis toimii esikuvana ElektroMOD:ille – näki päivänvalon vuonna 1970. Opelille muodostui tuolloin eräänlainen markkinarako, sillä pääkilpailija Ford oli jo kaksi vuotta rellestänyt sporttisten kaksiovisten markkinoilla niin ikään vahvasti autohistoriaan jääneellä Caprilla.Manta perustui samana vuonna kauppoihin tulleeseen A-mallin Asconaan. Samalle akselivälille rakennettu Manta oli kaksiovista Asconaa pidempi, mutta kapeampi ja matalampi. Mitatkin kertovat siitä, että Mantan suunnittelussa ja markkinoinnissa painotettiin urheilullisuutta. Coupén perä oli viistetty, muttei kuitenkaan samantyyppinen fastback, kuin Caprissa. Kaiken kaikkiaan pikku-muskeliautoksi tituleerattava Manta on hyvä esimerkki aikansa tyylisuuntauksista. Komeutta saattoi täydentää esimerkiksi sellaisella sittemmin edesmenneellä tyyliseikalla, kuin vinyylikatolla.Opel Manta GSe ElektroMOD esitteli myös makean väännöksen QR-koodista – joskin Opelin lennokas lehdistötiedote on päivätty 1.4.Muskeliautoista puheen ollen, Manta on yksi ainoista Opelin malleista, joita on laivattu Yhdysvaltain markkinoille. Vain paria mallia varten ei kannattanut perustaa liikkeitä, joten Opeleita myytiin Atlantin takana Buickin liikkeissä. Niillä markkinoilla tarjolla oli hyvinkin luonnollisesti vain suurin, komein ja suorituskykyisin 1,9-litrainen rivinelonen, mutta Euroopan puolella myytiin myös 1,2- ja 1,6-litraisia versioita. Välitykset pyörille hoidettiin joko nelivaihteisella käsivaihteistolla tai kolmivaiheisella automaatilla; tässäkin oli ajateltu mahdollisuuksia USA:n markkinoilla.Manta A oli tuotannossa lopulta vain viiden vuoden ajan, mutta ehti sinä aikana taipua kovinkin moneksi. Suurempikokoinen, selkeämmin fastback-korinen Manta B korvasi sen vuonna 1975.Lähde ja kuvat: Opel Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous