13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kyllä, nyt Toyota bZ4X saa myös Suomessa oleellisen akuston esilämmityksen. Ja lisäksi yllättävän paljon muutakin. Toyota bZ4X on ollut japanilaisvalmistajan viimeaikaisisten tuotteiden joukossa harvinaisen ristiriitainen. Auton julkaisun aikaan mallia koski tiukat pikalatausrajoitukset: autoa pystyi pikalataamaan korkeintaan kahdesti vuorokauden sisällä. Myöhemmin tuota määrää kasvatettiin niin, että varausvälin 10–80 % pystyi lataamaan 3,8 kertaa vuorokaudessa. Kaikkiaan tämä tarkoitti noin 170 kilowattitunnin kapasiteettia.Talvikelissä tehdyt pikalataukset saattoivat myös aiheuttaa hiusten harmaantumista. Mallissa ei nimittäin ole tähän asti ollut tarjolla ajoakun esilämmitystä, joka valmistelisi akun lämpötilan pikalataustapahtuman kannalta optimaaliseksi.Heti alkuun voidaan ilolla todeta, että nyt bZ4X saa kasvojenkohotuksen yhteydessä akun esilämmityksen. Esilämmitys tapahtuu navigointipohjaisesti tai manuaalisesti. Alustavaa puhetta kuultiin myös latausrajan nostamisesta viiteen latauskertaan per vuorokausi, tai ainakin siihen tuntumaan. Pikalatauksen huipputeho on yhä 150 kW.Toyotan muuttuneen mittaustavan myötä uudet akkukoot ovat 57,7 ja 73,1 kilowattituntia. Pienemmällä akulla varustetut mallit ovat aina etuvetoisia ja isompiakkuiset on saatavilla niin etu- kuin nelivetoisenakin. Toyotan alustavien arvioiden mukaan malliston pisin toimintamatka tulisi olemaan 573 km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksinkertaistunut vetomassaUlkonäöllisistä muutoksista olennaista on ajovalojen siirtyminen taskulamppumaiseksi omaksi umpioksi viirumaisten etu-umpioiden alapuolelle. Etupuskurin muotoilu on muuttunut etenkin alaosasta: aiemmat ilmanohjaimet on jätetty pois ja puskurin alaosan muoviritilä on aiempaa kulmikkaampi.Auton sisätilat ovat muuttuneet ja niiden ilme on samanlainen kuin uudessa Toyota C-HR+ -täyssähköautossa. Mittariston edessä sijainneesta kaukalosta on luovuttu ja 14-tuumainen multimedianäyttökin on saanut päivitystä. Samassa yhteydessä autosta katoaa nippu fyysisiä painikkeita. Langattomia puhelimen lataustelakoita on nyt keskikonsolissa kaksin kappalein.Uudistukset eivät kuitenkaan jää tähän. Toyota kertoo päivittäneensä bZ4X:n jousitusta ja koria. Näillä halutaan saavuttaa ajomukavuutta vähäisempien värinöiden ja ajomelun muodossa.Etenkin meillä Suomessa olennaista on myös perävaunumassan kasvaminen. Jatkossa nelivetoisen mallin vetomassa jarrulliselle perävaunulle kasvaa 1 500 kilogrammaan, kun aiemmin sillä sai vetää vaivaisen 750 kg:n edestä.Suomeen uudistuneen Toyota bZ4X:n luvataan saapuvan alkusyksystä 2025. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 5.12.2023 Ajoneuvot Toyota FT-Se on täyssähköinen urheiluautokonsepti jollaista on odotettu pitkään – ja tuotantoon saadaan vielä odottaa lisää 4.12.2023 Ajoneuvot Toyotalta viisi uutta sähköautoa lähivuosina – tällainen on valmiin näköinen Urban SUV -konsepti 18.9.2023 Ajoneuvot Sähköautoista aluksi ei niin kovinkaan kiinnostunut Toyota kehuskelee nyt jopa 1000 kilometrin rangen ajoakuillaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous