22.11.2021

KTM 1290 Super Duke R EVO – Aktiivisempi ote

KTM 1290 Super Duke R EVO

180-hevosvoimaisen KTM 1290 Super Duke R:n saa jatkossa myös semi-aktiivisella jousituksella varustettuna EVO-mallina.

KTM 1290 Super Duke R on yksi markkinoiden tehokkaimmista nakupyöristä, ja suorituskykyä alleviivaa peräti 1 300-kuutioisen moottorin brutaali 140 newtonmetrin vääntö. Tähän asti siinä on ollut perinteinen, ilman elektroniikkaa toimiva säädettävä jousitus. Nyt KTM haastaa edistyksellisimmätkin kilpailijat myös jousituksen osalta, sillä Super Dukesta tulee tarjolle myös semi-aktiivisella jousituksella varustettu EVO-malli.

KTM 1290 Super Duke R EVO

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asetuksia joka makuun

WP:n jousituksessa on vakiona kolme valinnaista vaimennustilaa: Comfort, Street ja Sport. Vaimennusten lisäksi takajouselle on kymmenasentoinen esijännitys, jota kuljettaja voi säätää mittariston välityksellä.

Jos nämä säädöt eivät tunnu riittäviltä, niin lisähintaan voi hankkia Suspension Pro -paketin, jossa kolmen perusvaimennustilan lisäksi tulevat urheilullisemmat Track, Advanced ja Auto -vaihtoehdot. Track on jäykimpänä vaihtoehtona tarkoitettu lähinnä rata-ajoon, Advanced tarjoaa kuljettajalle kahdeksanportaisen säätömahdollisuuden sekä etu- että takapään vaimennuksille ja Auto säätää vaimennuksia reaaliaikaisesti ajotyylin mukaan.

Sama paketti tarjoaa myös kolme automaattisesti säätyvää mutta esijännityksen perusasetuksiltaan erilaista asetusta: Low, Standard ja High. Auto-Low tarkoittaa vähemmän aggressiivista geometriaa ja matalampaa istuinkorkeutta, Auto-Standard neutraalia ja tasapainoista geometriaa ja Auto-High aggressiivista, rata-ajoon sopivaa geometriaa. Kirsikkana kermavaahdossa on keulan painumista jarrutuksissa estävä järjestelmä, jonka voi halutessaan kytkeä pois päältä.

KTM 1290 Super Duke R EVO

Kaasukäden ranteelle helpotusta

1290 Super Duke R ja sen EVO-versio tarjoavat vakiovarusteisena kaasunvasteeltaan ja ajoavustimen toiminnan herkkyyksiltään erilaiset Sport, Street ja Rain-ajotilat, lisävarusteena on saatavilla terävämmät Performance ja Track-ajotilat. Kaasunvastetta on terävöitetty myös pienentämällä kaasukahvan kokonaisliikettä 72 asteesta 65 asteeseen.

Ulkoisesti vuoden 2022 mallit poikkeavat vuoden -21 malleista vain uudella värivaihtoehdolla, sillä tutun sinioranssin ohella saatavana on hopean ja oranssin yhdistelmä. KTM on varannut putkirungon oranssin värin vain R-malleilleen, joten molemmissa mainituissa malleissakin runko on siten oranssi.

KTM 1290 Super Duke R EVO

Uusi KTM 1290 Super Duke R EVO on saatavilla tammikuusta 2022 alkaen. Hinta vahvistetaan vuodenvaihteen jälkeen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat