6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytetyn Teslan valot huurtuivat siten, että auton ostaneen asiakkaan mielestä se ei ollut normaalia. Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian. Kuluttajariitalautakunta sai ratkaistavakseen tapauksen, jossa kiisteltiin siitä, kuuluiko auton ajovalojen umpioiden huurtua. Asiakkaan mielestä ei ja auton myyjän mielestä huurtumisilmiö oli varsin tavanomainen.Kaikki alkoi siitä, kun kuluttaja oli ostanut heinäkuun lopussa vuonna 2023 käytetyn Tesla Model S -sähköauton. Auton matkamittarin lukema näytti auton ostohetkellä 87 000 kilometrin lukemaa.Syyskuun alussa samaa vuotta, eli vain reilun kuukauden kuluttua kaupanteosta, kun auton mittarissa oli tuhat kilometriä enemmän kuin auton ostohetkellä, kuluttaja totesi, että auton ajovaloumpiot keräävät kosteutta ja ne huurtuvat. Kuluttaja vaati, että myyjäliikkeen täytyy korjata asia tai maksaa vaihtoehtoisesti hyvityksenä asiakkaalle huurtuvista ajovaloista 3 762 euroa. Korvattavaa euromäärää kuluttaja vaati sillä perusteella, että hän oli saanut ajovalojen uusimisesta Teslan merkkihuollolta 3 671,08 euron kustannusarvion umpioiden vaihtamisesta.Auton myyjä, eteläsuomalainen autoliike kiisti kuluttajan vaatimuksen. Myyjän mukaan kosteuden kertyminen ja umpioiden huurtuminen on varsin yleistä nykyaikaisissa led-ajovaloumpioissa. Led-ajovalot eivät tuota paljoakaan lämpöä ja sen vuoksi ne eivät kuivu kosteudesta samalla tavalla kuin esimerkiksi muut ajovalot. Myyjän mukaan umpioiden vaihtaminenkaan ei korjaa tilannetta pitkäaikaisesti, sillä uudet umpiot alkaisivat myyjän mukaan myös kerätä kosteutta ja huurtua. Myyjä neuvoi asiakasta kuivattamaan autonsa umpiot säännöllisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValitus kuluttajariitalautakuntaanTeslan ostanut mieshenkilö ei ollut tyytyväinen autokaupan antamaan vastaukseen asiassa ja hän valitti asiassa kuluttajariitalautakuntaan.Käytetyn tavaran kaupassa ei yleensä sovita kovinkaan yksityiskohtaisesti siitä, millainen ostajan ostaman tavaran täytyy olla ominaisuuksiltaan, vaikkakin virheen arvioinnin lähtökohtana on osapuolten välisen sopimuksen sisältö. Niinpä kuluttajariitalautakunta arvioi virheen olemassaoloa kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan.Asiassa virhearvioinnin perustana ovat ostajan aiheelliset odotukset. Käytetyn ajoneuvon kaupassa ostajan aiheellisia odotuksia arvioidaan erityisesti sillä perusteella, onko auton kunto sellainen kuin sen iän ja auton kilometrien perusteella voisi olettaa.Kuluttajariitalautakunta toteaa, että myyjä ei vastaa auton vioista, jotka johtuvat normaalista kulumisesta. Lisäksi virheen arvioinnissa otetaan huomioon myös se, onko ajoneuvon hinta yleisen hintatason mukainen. Lisäksi tavaran huolto ja hoito vaikuttavat sen kuntoon.Kuluttajariitalautakunta myös sanoo, että ostajan on syytä varautua siihen, että käytettynä ostettuun ajoneuvoon voidaan joutua tekemään myös välttämättömiä korjauksia hyvin piankin kaupanteon jälkeen. Korjauskustannukset eivät kuitenkaan saa muodostua kohtuuttoman korkeiksi ottaen huomioon esimerkiksi ajoneuvon ikä, siitä maksettu kauppahinta sekä autolla ajetut kilometrit.Lautakunnan mukaan kyseisessä asiassa mainitut korjauskulut eli auton umpioiden vaihtaminen sekä auton korjaustarve eivät ole epätavallisen suuret eikä myöskään odottamattomat. Kysymyksessä on käytetty ajoneuvo, jonka umpioihin kertyvää kosteutta voidaan pitää sääolosuhteisiin liittyvänä ominaisuutena. Lautakunnan mukaan kaupan kohde ei ole ollut sen hinta eikä muutkaan olosuhteet huomioon ottaen sen huonompi kun kuluttajalla on ollut perusteltua aihetta odottaa. Autossa ei ole siis ollut hyvitykseen oikeuttavaa virhettä eikä lautakunta suosittanut kyseisessä asiassa lainkaan hyvitystä.Auton ostaneen miehen täytyy siis tyytyä siihen, että hän kuivattelee autonsa umpioita säännöllisesti tai sitten ne pysyvät huurussa jatkossakin – tai mahdollisesti vaihtaa ne uusiin omaan laskuunsa.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Lähde Kuluttajariitalautakunta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 4.8.2024 Uutinen Ostaja vaati auton myyjältä korvausta kolaroidusta autosta – vasta kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä myönsi ajaneensa autolla ”hellän” kolarin 28.7.2024 Uutinen Tiedätkö, mitä käytettyjä autoja ikäisesi ostavat? – Tilastot eivät yllätä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Käytetyt autot ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon