6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytetyn Teslan valot huurtuivat siten, että auton ostaneen asiakkaan mielestä se ei ollut normaalia. Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian. Kuluttajariitalautakunta sai ratkaistavakseen tapauksen, jossa kiisteltiin siitä, kuuluiko auton ajovalojen umpioiden huurtua. Asiakkaan mielestä ei ja auton myyjän mielestä huurtumisilmiö oli varsin tavanomainen.Kaikki alkoi siitä, kun kuluttaja oli ostanut heinäkuun lopussa vuonna 2023 käytetyn Tesla Model S -sähköauton. Auton matkamittarin lukema näytti auton ostohetkellä 87 000 kilometrin lukemaa.Syyskuun alussa samaa vuotta, eli vain reilun kuukauden kuluttua kaupanteosta, kun auton mittarissa oli tuhat kilometriä enemmän kuin auton ostohetkellä, kuluttaja totesi, että auton ajovaloumpiot keräävät kosteutta ja ne huurtuvat. Kuluttaja vaati, että myyjäliikkeen täytyy korjata asia tai maksaa vaihtoehtoisesti hyvityksenä asiakkaalle huurtuvista ajovaloista 3 762 euroa. Korvattavaa euromäärää kuluttaja vaati sillä perusteella, että hän oli saanut ajovalojen uusimisesta Teslan merkkihuollolta 3 671,08 euron kustannusarvion umpioiden vaihtamisesta.Auton myyjä, eteläsuomalainen autoliike kiisti kuluttajan vaatimuksen. Myyjän mukaan kosteuden kertyminen ja umpioiden huurtuminen on varsin yleistä nykyaikaisissa led-ajovaloumpioissa. Led-ajovalot eivät tuota paljoakaan lämpöä ja sen vuoksi ne eivät kuivu kosteudesta samalla tavalla kuin esimerkiksi muut ajovalot. Myyjän mukaan umpioiden vaihtaminenkaan ei korjaa tilannetta pitkäaikaisesti, sillä uudet umpiot alkaisivat myyjän mukaan myös kerätä kosteutta ja huurtua. Myyjä neuvoi asiakasta kuivattamaan autonsa umpiot säännöllisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValitus kuluttajariitalautakuntaanTeslan ostanut mieshenkilö ei ollut tyytyväinen autokaupan antamaan vastaukseen asiassa ja hän valitti asiassa kuluttajariitalautakuntaan.Käytetyn tavaran kaupassa ei yleensä sovita kovinkaan yksityiskohtaisesti siitä, millainen ostajan ostaman tavaran täytyy olla ominaisuuksiltaan, vaikkakin virheen arvioinnin lähtökohtana on osapuolten välisen sopimuksen sisältö. Niinpä kuluttajariitalautakunta arvioi virheen olemassaoloa kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan.Asiassa virhearvioinnin perustana ovat ostajan aiheelliset odotukset. Käytetyn ajoneuvon kaupassa ostajan aiheellisia odotuksia arvioidaan erityisesti sillä perusteella, onko auton kunto sellainen kuin sen iän ja auton kilometrien perusteella voisi olettaa.Kuluttajariitalautakunta toteaa, että myyjä ei vastaa auton vioista, jotka johtuvat normaalista kulumisesta. Lisäksi virheen arvioinnissa otetaan huomioon myös se, onko ajoneuvon hinta yleisen hintatason mukainen. Lisäksi tavaran huolto ja hoito vaikuttavat sen kuntoon.Kuluttajariitalautakunta myös sanoo, että ostajan on syytä varautua siihen, että käytettynä ostettuun ajoneuvoon voidaan joutua tekemään myös välttämättömiä korjauksia hyvin piankin kaupanteon jälkeen. Korjauskustannukset eivät kuitenkaan saa muodostua kohtuuttoman korkeiksi ottaen huomioon esimerkiksi ajoneuvon ikä, siitä maksettu kauppahinta sekä autolla ajetut kilometrit.Lautakunnan mukaan kyseisessä asiassa mainitut korjauskulut eli auton umpioiden vaihtaminen sekä auton korjaustarve eivät ole epätavallisen suuret eikä myöskään odottamattomat. Kysymyksessä on käytetty ajoneuvo, jonka umpioihin kertyvää kosteutta voidaan pitää sääolosuhteisiin liittyvänä ominaisuutena. Lautakunnan mukaan kaupan kohde ei ole ollut sen hinta eikä muutkaan olosuhteet huomioon ottaen sen huonompi kun kuluttajalla on ollut perusteltua aihetta odottaa. Autossa ei ole siis ollut hyvitykseen oikeuttavaa virhettä eikä lautakunta suosittanut kyseisessä asiassa lainkaan hyvitystä.Auton ostaneen miehen täytyy siis tyytyä siihen, että hän kuivattelee autonsa umpioita säännöllisesti tai sitten ne pysyvät huurussa jatkossakin – tai mahdollisesti vaihtaa ne uusiin omaan laskuunsa.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Lähde Kuluttajariitalautakunta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa