14.9.2024

Kuriositeetti: Tarton autonäyttely – kaikki ihanasti sekaisin rakkaudesta lajiin

Kuva Vesa Eskola

Tämä on juuri sitä, mitä autoala Suomessakin tarvitsee. Positiivista pöhinää. Se syntyy vain tekemällä – ja mieluiten yhdessä. Viron suurin autonäyttely on rohkaiseva esimerkki, miten autonäyttelyille on oikein järjestettynä vielä paikkansa.

Jo 29. kertaa peräkkäisinä vuosina järjestettävä Tarton autonäyttely on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä Baltian tärkeimmistä autonäyttelyistä. Temppu on melkoinen, sillä Tartossa on vain 100 000 asukasta. Lähdimme uteliaisuudesta katsomaan, mitä Tartossa oikein puuhataan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jokaiselle jotain

Heti messualueen sisäänkäynnin tuntumassa seisoo isoja rekkoja, muita hyötyajoneuvoja sekä jokunen matkailuauto ja -vaunu. Pelin henki käy heti selväksi. Kaikki nelipyöräiset samassa paikassa.

Tai itse asiassa sekaan mahtuu myös jokunen kaksipyöräinen.

Paikalla on siis kalustoa laidasta laitaan – kunhan niissä on moottori ja ne pärisevät. Tai no tietysti esillä on myös uusia sähköautoja. Tarton autonäyttely on hämmentävä kokonaisuus – ja juuri siksi niin kiehtova.

Mahdollisuus koeajoon

Messut järjestää Tartu Näitused, ja kysyimme messujen projekti- ja viestintävastaavalta Henrik Urbelilta messujen menestyksen salaisuutta.

Näytteilleasettajilla on hyvät osastot. Ne eivät ole niin isoja ja prameita kuin isoissa kansainvälisissä autonäyttelyissä. Tämä on myös meidän tavoite messujen järjestäjänä. Näin kaikkien kulut pysyvät kohtalaisina.

Konsepti on toimiva. Pieniin osastoihin sekä halleissa että ulkona olevissa teltoissa mahtuvat kuitenkin tärkeimmät tuotteet. Ja pääosassa ovat juuri tuotteet – eivät brändin markkinointiin käytetyt kalliit lavasteet tai messurakennelmat. Tämä rationaalinen lähestymistapa näkyy kaikkialla. Joku voisi puhua kotikutoisuudesta, mutta tunnelma ja tuotteet nousevat hyvin esiin myös ilman turhaa markkinahumua.

Ja vain näytillä olevien autojen lisäksi messualueella on useammassa rivissä vajaat 100 uutta autoa eri merkeiltä. Ne ovat yleisön koeajettavissa.

Järjestimme ensimmäistä kertaa koeajomahdollisuuden messuvieraille yli 10 vuotta sitten. Silloin se oli vain pieni alue, myöhemmin siitä on keskeytynyt monille jopa tärkein syy tulla tänne. Messuhallimme eivät ole isoja, joten kaikki eivät edes mahtuisi sisälle. Siksi monella on teltta juuri koeajoautojen vieressä.

Näyttelykeskus koostuu kolmesta paviljongista ja yhdysgalleriasta, joiden pinta-ala on yhteensä 4168 neliömetriä. Ulkona tilaa on yhteensä 65 000 neliömetriä. Alueelta on helppo lähteä koeajolle.

Messualue ei ole kaupungin keskustassa, valtatie on aivan messualueen vieressä. Monet suuntaavat juuri sinne. Riika on myös kaupunki, jossa järjestetään autonäyttely aina keväällä huhtikuussa. Siellä messualue on isompi, ja osastot ovat näyttävämpiä, mutta messut sijaitsevat keskustassa. He ovat usein sanoneet meille, että hekin haluaisivat järjestää koeajoja, mutta messujen sijainnin vuoksi se on hankalaa.

Ei pelkästään uusia autoja

Henrik on huomannut, että uusien autojen lisäksi ihmiset haluavat nähdä myös muunlaista kalustoa. Autot kiinnostavat paitsi tuotteena myös ilmiönä.

Ihmisiä kiinnostavat monenlaiset autot. Jos en muista väärin, Virossa autojen keski-ikä on noin 12 vuotta. Harva edes ajaa ihan uudella autolla. Siksi uudet autot yksistään eivät ehkä houkuttelisi messuille riittävästi kävijöitä.

Ja kalusto on kieltämättä ihanan kirjavaa: klassikoita, paljon amerikkalaisia autoja, viritettyjä tai muuten vain tuunattuja autoja.

Esillä on myös varsin erikoista kalustoa, jota näkee harvemmin Suomessa. V8-moottorinen Nissan Cima ei tule ihan joka päivä vastaan.

Ladojakin on esillä useampi kuin Kummelin sketsissä niiden kokoontumisajoista. On fiksua ottaa kerhotoimintaa mukaan messuille. Henrikin mukaan tämä kaikki elävöittää toimintaa.

Koska Viro on pieni maa, autokulttuuri ei muutu nopeasti. Siksi haluamme tuoda messuille joka vuosi jotain uutta. Tänä vuonna meillä on iso Ford Mustang -näyttely, koska Mustang täytti juuri 60 vuotta. Olemme järjestäneet paljon tällaisia erikoisnäyttelyitä messujen sisällä. Viime vuonna teemana olivat ranskalaiset autot, ja vanhin auto oli vuodelta 1909. Haluamme luoda tarinoita autojen ympärille. Aikaisemmin olemme järjestäneet vastaavia teemoja myös italialaisten ja japanilaisten autojen ympärille. Näin voimme tarjota joka vuosi jotain uutta, jotta mielenkiinto messuja kohtaa säilyy.

Ford Mustangin kuusikymppisiä juhlistetaan kieltämättä näyttävästi, paikalla on ainakin 50 Mustangia eri aikakausilta. Ehkä niitä on jopa 60. Hauskasti niiden moottoreita myös käytetään ulkosalla aina välillä. Ihmisille riittää siis paitsi silmän- myös korvanruokaa.

Silmänruokaa riittää Mussejen vieressä. Virolainen tuning-kerho ECC Tuning järjestää jo 10. kerran peräkkäin Tartossa yhden kauden suurimmista harrasteautonäyttelyistä ja -kilpailuista osana näyttelyä. Kymmenen euron rekisteröintimaksulla saa kolmen päivän messuliput sekä omistajalle että yhdelle seuralaiselle. Kilpailuluokkia on useampia, ja pääpalkinnot vaihtelevat 5 000 eurosta yli 10 000 euroon. Nämä autot kiinnostavat yleisöä.

Viime vuosina autonäyttelyyn on tullut viikonlopun aikana keskimäärin noin 14 000 kävijää. Ennätys on 10 vuoden takaa, jolloin kävijöitä oli hieman yli 17 000. Silloin vetonaulana oli Ritari Ässän K.I.T.T. Eräs virolainen kaveri oli rakentanut replikan ja toi sen näytille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilahduttava määrä merkkejä

Isot kansainväliset autonäyttelyt ovat kuihtumassa pois. Geneve on jo kuollut, Frankfurtin autonäyttely on muuttanut Müncheniin ja muuttanut muotoaan, Pariisi ei ole entisensä… moni automerkki on tehnyt päätöksen tehtaana, etteivät ne enää osallistu messuihin. Siksi on ilahduttavaa, miten paljon eri merkkejä Tartossa on esillä. Henrik on tästä mainittaessa yhtä hymyä.

Meillä on tänä vuonna 52 näytteilleasettajaa. Mukana on 40 automerkkiä ja 15 matkailuauto- tai -vaunumerkkiä – ja lisäksi vielä hyötyajoneuvoja. Olemme todella tyytyväisiä, miten paljon merkkejä täällä on tänä vuonna. Jotkut eivät halua olla joka vuosi mukana, koska heillä ei ole aina jotain uutta näytettävää.

Uutuudet ovat tietysti ne, mitkä ihmisiä kiinnostavat erikoisuuksien lisäksi.

Pyydän joka vuosi etukäteen autofirmoilta listan heidän messuille tuomista automalleistaan. Sitten lähetän tuon listan autotoimittajille, ja pyydän heitä nimeämään omat top 10 suosikkinsa, mitä autoja varten messuille kannattaa tulla. Tänä vuonna tuo lista oli todella pitkä. Ykkönen listalla oli Skoda Elroq. Messuista on myös tullut paikka, missä on yhä useammin tällaisia uuden automallin ensiesittelyjä Virossa.

Traditio

Kun messut järjestetään jo 29. kerran peräkkäin, voidaan puhua traditiosta. Henrik myös muistuttaa, että messuilla ei ole Virossa pitkää perinnettä.

Suomessa messukulttuuri on paljon vanhempi kuin täällä. Venäjän vallan aikaan kukaan ei tiennyt messuista vielä mitään. Siksi on ollut hienoa nähdä, miten tietyistä messuista on tullut traditio täälläkin.

Ehkä juuri siksi tällainen kaikille jotain näyttely istuu tänne niin hyvin. Kyse ei ole pelkästä messusta vaan tapahtumasta. Henrik näkee toki myös parannettavaa.

Autojen lisäksi näkisin messuilla mieluusti lisää myös kaikkea muuta autoihin liittyvää. Meilläkin on ollut ennen enemmän vannekauppiaita jne, mutta niiden kauppa on siirtynyt viime vuosina yhä enemmän verkkoon.

Ja kuten jo alussa mainitsimme, kustannukset – tai siis niiden alhaisuus – ovat yksi menestystekijä.

Sisällä hallissa – jos varaat tilan ajoissa – osasto maksaa 19 euroa per neliömetri. Ulkona ruohikolla hinta on kahdeksan euroa per neliö. Hinta on säilynyt suurin piirtein samana jo pitkään. Viimeisen 10 vuoden aikana hinta on noussut alle 20 prosentilla. Järjestäjänä me haluamme paikalle niin monta autobrändiä kuin mahdollista. Ja heidän on mietittävä kulujaan. Itse messutilan lisäksi he tarvitsevat valot, matot, huonekaluja, kuljetukset… valtaosa näytteilleasettajista on Tallinnasta.

Pienin vuokrattava osaston pinta-ala on 3x3 metriä. Ulkotiloissa messut ovat tietysti hieman sään armoilla. Tämä ei ole kuitenkaan vaikuttanut yllättäen kovin paljon kävijöiden määrään.

Sateisina vuosina kävijöitä on ollut ehkä 10 prosenttia vähemmän kuin hyvällä säällä.

Ilmainen pysäköinti on myös varmasti asia, jonka vuoksi messuille on helppo tulla.

Tämä on itse asiassa ensimmäinen kerta, kun pysäköinti on ilmainen. Ajattelimme ennen, että jos pysäköinti on ilmainen, tänne tulee liikaa autoja, eikä tilaa ole enää riittävästi näytteilleasettajille. Mutta ajat ovat vaikeat, monien on katsottava entistä tarkemmin kulujen perään. Jos jotain saa ilmaiseksi, se saattaa olla ratkaiseva tekijä lähteä.

Lippujen hinnat ovat myös kohtuulliset; eivät liian halvat mutta eivät myöskään kalliit. Ennakkoon ostettuna lipun hinta on 12 euroa, alennuslippu 10 euroa ja perhelippu 30 euroa. Messuviikolla ostettuna liput maksavat vastaavasti, 15, 12 tai 35 euroa.

Olemme sitä mieltä, että messulipun hinnalla pitää olla arvo, se ei voi olla liian halpa. Totta kai järjestäjänä olisi kiva ilmoittaa, että messuilla kävi 100 000 ihmistä, mutta kävijämäärä ei kerro kaikkea. Jos lipun hinta on sopivan korkea, se myös kertoo, että ihmiset todella haluavat tulla tänne. Ja se puolestaan on tärkeä tieto näytteilleasettajille.

Fiksut teltat

Lähdemme kiertelemään alueella. Ulkoalueella olevat teltat ovat simppeleitä mutta tyylikkäästi toteutettuja. Skodan teltassa seisoo siis yksi messujen tähdistä eli Elroq. Se on samoissa naamiointiteipeissä, joissa Moottori ajoi sitä jo kesäkuussa. Linkki tuohon juttuun aukeaa tästä. Naamioimaton autohan paljastetaan 1.10. Silloin julkaisemme myös ensituntumat auton sisältä.

Näyttelyt tarvitsevat tällaisia show-tähtiä. Skodan Viron markkinointipäällikkö Kristiina Tambaum on luonnollisesti tyytyväinen, että auto saatiin tänne.

Meillä on hyvät suhteet tehtaaseen.

Esillä teltassa on myös uutuuttaan kiiltelevä Kodiaq Sportline suoraan tuotantolinjalta sekä Octavia RS. Lisäksi koeajokentällä seisoo lisää autoja. Tämä on Kristiinan mielestä tärkeää.

Esillä on erilaisia voimalinjoja – kevythybrideitä, ladattavia hybridejä… hyvä sekoitus erilaisia vaihtoehtoja. Kun Enyaq lanseerattiin, saimme myös silloin tänne heti kahdeksan autoa, joten kävijöillä oli heti mahdollistaa myös koeajaa autoja täällä näyttelyssä.

Hyundain teltassa on esillä myös paljon uutta: kasvojaan kohottaneet Bayon ja Tucson sekä 5. sukupolven Santa Fe. Ja tottakai myös paikallisen sankarin Ott Tänäkin työkalu, vaikka Ott itse ei valitettavasti ole paikalla. Ja Rallye 1 -auton vieressä sitten vielä Ioniq 5 N.

Cupran teltassa juhlitaan Formentoria, Leon-farkkua ja Tavascania. Ne kaikki olemme tietysti myös jo ehtineet koeajaa. Linkit löytyvät kutakin automallia klikkaamalla. Renaultilla on esillä mm. sekä uusi sähköinen Viitonen että Symbioz.

KGM:llä on Torres – ja hauskasti kattoteltalla varustettuna.

Ja kuten sanottua, erilaisia tapahtumia tarvitaan. Ensimmäistä kertaa Tarton näyttelyn historiassa lauantaina 14. syyskuuta klo 14.00 järjestetään huutokauppa, jossa huudutaan Citroënin mopoauto Ami Pop. Huudot lähtevät 2500 eurosta.

Toyota oli viime vuonna Viron myydyin automerkki, ja myös heidän telttansa on järkevästi mitoitettu. On hienoa nähdä, miten kukaan ei ole lähtenyt kilpavarustelemaan telttoja liian hienoiksi. Juuri kilpavarusteluhan aikoinaan tukahdutti Helsinki Motor Show’n.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maltilliset budjetit

Viritettyjen autojen, klassikoiden ja muun kaluston seassa seisoo myös matkailuautoja ja vaunuja. Yksi näytteilleasettaja on Kindle Oy, joka myy ja vuokraa Bürstneriä sekä Caradoa. He ovat paikalla muutamalla matkailuautolla. Myyntipäällikkö Karmo Aros kertoo tämän olevan kokeilun.

Olemme nyt ensimmäistä kertaa mukana. Tilan vuokra on noin 3000 euroa, ja koko viikonlopun budjetti kaikkineen on 6000 euroa. Haluamme näkyvyyttä, ja jos saamme myytyä 2–3 autoa, olemme tyytyväisiä.

Heti matkailuautojen takana on rivissä näyttäviä Dodge Challengereita. Kontrasti ei voisi olla paljon suurempi, mutta tavoitteet ovat samat. Challengerit ovat virolaisen merkkikerhon autoja. Meitä tervehtii kerhon puheenjohtaja Rando ”The Sailor”.

Meillä on täällä 20 klubilaisten autoa. Yhteensä kerhossamme on 60 jäsentä, joten olemme suurin kerho Euroopassa ja yksi isoimmista kerhoista maailmanlaajuisestikin. Meidät valittiin viime vuonna täällä näyttelyssä parhaaksi kerhoksi ja minun autoni valittiin messujen parhaaksi autoksi.  Olen tuonut näitä autoja Viroon ja muutama vuosi sitten päätin laittaa kerhon pystyyn, koska sitä niin paljon haluttiin.

Intohimo palaa miehen silmissä. Kuten aika monen muunkin. On ilahduttavaa nähdä tällaista tunteen paloa, halua järjestää, halua onnistua.

Sisäsiistit

Ulkokierroksen jälkeen on aika siirtyä sisälle. Messuhallit ovat todellakin hyvin pieniä. Ja täynnä. Suomen tapaan myös Virossa autokauppa keskittyy. Autoliikkeissä on samoissa tiloissa useampi brändi, ja samaa näkyy myös messuilla. Eri brändit ovat sulassa sovussa sekaisin keskenään – useimmat enemmän tai vähemmän samanarvoisena.

Osa autoista on vain esillä, muutaman brändin kohdalla autojen ympärille on luotu hieman enemmän kansainvälistä tasoa ja tyyliä välittävää tunnelmaa. Mikään ei pomppaa kuitenkaan silmille.

Ja joillakin osastoilla on menossa myös julkistamistilaisuuksia. Messuilla esitellään esimerkiksi ensi kertaa Virossa pidemmällä akselivälillä oleva Volkswagen I.D. Buzz. Kamerat välkkyvät. Osastolla vipit ja lehdistö nauttivat pientä purtavaa ja juotavaa ison maailman tunnelmissa.

Toisessa nurkassa seisoo sitten John Deeren päältä ajettavia ruohonleikkureita. Kontrasti on taas hauska.

Ja täällä sisälläkin löytyy sellaisia asioita, joihin ei Suomessa välttämättä ihan heti törmää…

…kuten AMG:n 5,5-litraisella veekasilla varustettuun drifting-Ladaan…

…tai venäläisiin pienoismalleihin.

Tarton autonäyttely on avoinna vielä sunnuntaihin asti. Näyttelyn kotisivut: https://tartunaitused.ee/event-calendar/motoshow-1

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat