2.2.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: kannattaako sähköautoon hankkia ajonaikainen akun lämmitys? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton akku ei välttämättä tarvitse lämmitystä talvella joka käänteessä, mutta se voi olla tarpeen ennen suurteholatausta. Kysymys: Kannattaako sähköautoon hankkia jälkeenpäin ajonaikainen akun lämmitys, jos autossa on kuitenkin latauksessa oleva akun lämmitys?Sähköauton akun lämmitystä tarvitaan yleensä lähinnä latausta varten, sillä liian kylmä lämpötila saattaa hidastaa tai jopa estää akun latautumisen. Alhaisissa lämpötiloissa akun sisäinen resistanssi kasvaa ja kemialliset reaktiot hidastuvat, mikä vaikeuttaa lataamista. Akun täytyy ensin lämmetä sopivaan lämpötilaan, jotta lataus huipputeholla onnistuisi.Suurimmasta osasta sähköautoista löytyy nykyään akun esilämmitys. Automerkistä ja -mallista riippuen on mahdollista säätää esilämmityksen ajankohtaa esimerkiksi ajastamalla puhelimen sovelluksesta. Jos autossa on ajonaikainen akun lämmitys, se toimii suurella todennäköisyydellä tarvittaessa automaattisesti.Käytännössä kylmyyden isoin haitta on latauksen hitaus, eikä niinkään se, etteikö sähköauto lähtisi käyntiin. Sähköauton moottori ei rasitu kylmäkäynnistyksestä samalla tavalla, kuin polttomoottori. Erittäin kylmät kelit voivat tosin vaikuttaa suorituskykyyn ja toimintamatkaan. Sähkön kulutusta lisää myös matkustamon lämmitys.Jos autossa on akun lämmitys latauksen yhteydessä, se riittää yleensä mainiosti. Lähtökohtaisesti ajonaikaiselle lämmitykselle ei ole tällöin tarvetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsilämmitys apuna suurteholatauksessa pakkasillaEsilämmitys on tarpeen kylmillä keleillä, jotta akku kykenee vastaanottamaan suurteholatausta. Mitä nopeammin akku saavuttaa sopivan latauslämpötilan, sitä nopeammin se saavuttaa myös huippulataustehon.Sähköautoa hankkiessa kannattaakin ottaa selville, millainen esilämmitysratkaisu autossa on, ja miten se toimii suurteholatauksen yhteydessä.Esimerkiksi joissain sähköautoissa on mahdollista asettaa esilämmitys käynnistymään automaattisesti aina, kun auto lähestyy latausasemaa, joka on ennalta määritetty auton sisäiseen navigaattoriin.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti