2.2.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: kannattaako sähköautoon hankkia ajonaikainen akun lämmitys? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton akku ei välttämättä tarvitse lämmitystä talvella joka käänteessä, mutta se voi olla tarpeen ennen suurteholatausta. Kysymys: Kannattaako sähköautoon hankkia jälkeenpäin ajonaikainen akun lämmitys, jos autossa on kuitenkin latauksessa oleva akun lämmitys?Sähköauton akun lämmitystä tarvitaan yleensä lähinnä latausta varten, sillä liian kylmä lämpötila saattaa hidastaa tai jopa estää akun latautumisen. Alhaisissa lämpötiloissa akun sisäinen resistanssi kasvaa ja kemialliset reaktiot hidastuvat, mikä vaikeuttaa lataamista. Akun täytyy ensin lämmetä sopivaan lämpötilaan, jotta lataus huipputeholla onnistuisi.Suurimmasta osasta sähköautoista löytyy nykyään akun esilämmitys. Automerkistä ja -mallista riippuen on mahdollista säätää esilämmityksen ajankohtaa esimerkiksi ajastamalla puhelimen sovelluksesta. Jos autossa on ajonaikainen akun lämmitys, se toimii suurella todennäköisyydellä tarvittaessa automaattisesti.Käytännössä kylmyyden isoin haitta on latauksen hitaus, eikä niinkään se, etteikö sähköauto lähtisi käyntiin. Sähköauton moottori ei rasitu kylmäkäynnistyksestä samalla tavalla, kuin polttomoottori. Erittäin kylmät kelit voivat tosin vaikuttaa suorituskykyyn ja toimintamatkaan. Sähkön kulutusta lisää myös matkustamon lämmitys.Jos autossa on akun lämmitys latauksen yhteydessä, se riittää yleensä mainiosti. Lähtökohtaisesti ajonaikaiselle lämmitykselle ei ole tällöin tarvetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsilämmitys apuna suurteholatauksessa pakkasillaEsilämmitys on tarpeen kylmillä keleillä, jotta akku kykenee vastaanottamaan suurteholatausta. Mitä nopeammin akku saavuttaa sopivan latauslämpötilan, sitä nopeammin se saavuttaa myös huippulataustehon.Sähköautoa hankkiessa kannattaakin ottaa selville, millainen esilämmitysratkaisu autossa on, ja miten se toimii suurteholatauksen yhteydessä.Esimerkiksi joissain sähköautoissa on mahdollista asettaa esilämmitys käynnistymään automaattisesti aina, kun auto lähestyy latausasemaa, joka on ennalta määritetty auton sisäiseen navigaattoriin.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!