2.2.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: kannattaako sähköautoon hankkia ajonaikainen akun lämmitys? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton akku ei välttämättä tarvitse lämmitystä talvella joka käänteessä, mutta se voi olla tarpeen ennen suurteholatausta. Kysymys: Kannattaako sähköautoon hankkia jälkeenpäin ajonaikainen akun lämmitys, jos autossa on kuitenkin latauksessa oleva akun lämmitys?Sähköauton akun lämmitystä tarvitaan yleensä lähinnä latausta varten, sillä liian kylmä lämpötila saattaa hidastaa tai jopa estää akun latautumisen. Alhaisissa lämpötiloissa akun sisäinen resistanssi kasvaa ja kemialliset reaktiot hidastuvat, mikä vaikeuttaa lataamista. Akun täytyy ensin lämmetä sopivaan lämpötilaan, jotta lataus huipputeholla onnistuisi.Suurimmasta osasta sähköautoista löytyy nykyään akun esilämmitys. Automerkistä ja -mallista riippuen on mahdollista säätää esilämmityksen ajankohtaa esimerkiksi ajastamalla puhelimen sovelluksesta. Jos autossa on ajonaikainen akun lämmitys, se toimii suurella todennäköisyydellä tarvittaessa automaattisesti.Käytännössä kylmyyden isoin haitta on latauksen hitaus, eikä niinkään se, etteikö sähköauto lähtisi käyntiin. Sähköauton moottori ei rasitu kylmäkäynnistyksestä samalla tavalla, kuin polttomoottori. Erittäin kylmät kelit voivat tosin vaikuttaa suorituskykyyn ja toimintamatkaan. Sähkön kulutusta lisää myös matkustamon lämmitys.Jos autossa on akun lämmitys latauksen yhteydessä, se riittää yleensä mainiosti. Lähtökohtaisesti ajonaikaiselle lämmitykselle ei ole tällöin tarvetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsilämmitys apuna suurteholatauksessa pakkasillaEsilämmitys on tarpeen kylmillä keleillä, jotta akku kykenee vastaanottamaan suurteholatausta. Mitä nopeammin akku saavuttaa sopivan latauslämpötilan, sitä nopeammin se saavuttaa myös huippulataustehon.Sähköautoa hankkiessa kannattaakin ottaa selville, millainen esilämmitysratkaisu autossa on, ja miten se toimii suurteholatauksen yhteydessä.Esimerkiksi joissain sähköautoissa on mahdollista asettaa esilämmitys käynnistymään automaattisesti aina, kun auto lähestyy latausasemaa, joka on ennalta määritetty auton sisäiseen navigaattoriin.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?