23.9.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: miksi uusissa autoissa on nopeudenrajoitin vakiona? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeudenrajoitin löytyy tulevaisuudessa kaikista uusista autoista. Kysymys: Mihin tarvitaan nopeudenrajoitinta, joka nykyautoissa on vakiona? En keksi käyttöä, pikemminkin päinvastoin, jos en huomaa, että sen olen vahingossa laittanut päälle ja lähden ohittamaan, vauhti hyytyy.Nopeudenrajoitin ei ole mikään uusi keksintö. Raskaassa liikenteessä nopeusrajoittimet ovat olleet pakollisia jo vuosikymmeniä liikenneturvallisuuden vuoksi. Nykyään myös monista uudemmista autoista löytyy nopeudenrajoitin tai adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka säätää nopeuden automaattisesti nopeusrajoituksen mukaiseksi.Nopeudenrajoitinta käyttämällä säästyy ainakin turhilta ylinopeussakoilta. Se myös sopii joidenkin ajotyyliin paremmin, kuin adaptiivinen vakionopeudensäädin, kun kaasupolkimen käyttö on täysin omassa hallinnassa asetetulla nopeusalueella.Kameralla liikenne- ja tiemerkintöjä lukeva järjestelmä ei kuitenkaan ole täysin pomminvarma, vaikka kartat ja tekoäly olisivat apuna. Liian usein käy niin, että kamera lukee nopeusrajoituksen väärin esimerkiksi tilanteissa, joissa on useampi liittymä ja niille eri nopeusrajoitukset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeudenrajoitin tulee pakolliseksi uusiin autoihinUusissa autoissa yleistyvälle nopeudenrajoittimelle löytyy yksinkertainen syy. Euroopan unioni on antanut asetuksen 2019/2144, jonka myötä uusi järjestelmä Intelligent Speed Assistance (ISA) eli älykäs nopeusavustin, tulee pakolliseksi uusiin autoihin. Säännöt koskevat vuonna 2022 uutena esiteltäviä automalleja ja vuodesta 2024 alkaen kaikkia uusia autoja.Järjestelmä on enemmänkin ylinopeudesta varoittava turvavaruste, kuin varsinainen nopeudenrajoitin. Sen avulla pyritään pääasiassa vähentämään ylinopeudesta johtuvia liikenneonnettomuuksia ja näin parantamaan liikenneturvallisuutta. Toisin kuin kuorma-autoissa, järjestelmä ei pysty täysin rajoittamaan ylinopeutta, sillä sen voi ohittaa esimerkiksi reippaasti kaasua painamalla tai ottaa pois käytöstä.Autovalmistajat voivat toteuttaa ylinopeutta valvovan järjestelmän neljällä eri tavalla: varoituksen äänimerkillä tai värinällä esimerkiksi ratin kautta, kaasupolkimen avulla, joka painaa kuljettajan jalkaa vastaan, tai hidastamalla vauhtia automaattisesti auton ohjelmiston kautta.Tulevaisuudessa voit siis saada ylinopeudesta turvavyön käytöstä muistuttavan piippauksen kaltaisen varoituksen, joka loppuu vasta, kun hiljennät vauhtia.Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC, joka alun perin laittoi liikkeelle uuden asetuksen luomisen, kritisoi liian löyhää vaatimusta järjestelmälle. Jos autovalmistajat tyytyvät minimivaatimukseen eli pelkkään varoitusääneen, saattaa käydä niin, että kuljettaja laittaa järjestelmän kokonaan pois päältä ärsyyntymisen vuoksi, mikä taas tekee asetuksesta tehottoman.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: ETSC Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa