23.9.2022

Kysy autoista: miksi uusissa autoissa on nopeudenrajoitin vakiona?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Nopeudenrajoitin löytyy tulevaisuudessa kaikista uusista autoista.

Kysymys: Mihin tarvitaan nopeudenrajoitinta, joka nykyautoissa on vakiona? En keksi käyttöä, pikemminkin päinvastoin, jos en huomaa, että sen olen vahingossa laittanut päälle ja lähden ohittamaan, vauhti hyytyy.

Nopeudenrajoitin ei ole mikään uusi keksintö. Raskaassa liikenteessä nopeusrajoittimet ovat olleet pakollisia jo vuosikymmeniä liikenneturvallisuuden vuoksi. Nykyään myös monista uudemmista autoista löytyy nopeudenrajoitin tai adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka säätää nopeuden automaattisesti nopeusrajoituksen mukaiseksi.

Nopeudenrajoitinta käyttämällä säästyy ainakin turhilta ylinopeussakoilta. Se myös sopii joidenkin ajotyyliin paremmin, kuin adaptiivinen vakionopeudensäädin, kun kaasupolkimen käyttö on täysin omassa hallinnassa asetetulla nopeusalueella.

Kameralla liikenne- ja tiemerkintöjä lukeva järjestelmä ei kuitenkaan ole täysin pomminvarma, vaikka kartat ja tekoäly olisivat apuna. Liian usein käy niin, että kamera lukee nopeusrajoituksen väärin esimerkiksi tilanteissa, joissa on useampi liittymä ja niille eri nopeusrajoitukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeudenrajoitin tulee pakolliseksi uusiin autoihin

Uusissa autoissa yleistyvälle nopeudenrajoittimelle löytyy yksinkertainen syy. Euroopan unioni on antanut asetuksen 2019/2144, jonka myötä uusi järjestelmä Intelligent Speed Assistance (ISA) eli älykäs nopeusavustin, tulee pakolliseksi uusiin autoihin. Säännöt koskevat vuonna 2022 uutena esiteltäviä automalleja ja vuodesta 2024 alkaen kaikkia uusia autoja.

Järjestelmä on enemmänkin ylinopeudesta varoittava turvavaruste, kuin varsinainen nopeudenrajoitin. Sen avulla pyritään pääasiassa vähentämään ylinopeudesta johtuvia liikenneonnettomuuksia ja näin parantamaan liikenneturvallisuutta. Toisin kuin kuorma-autoissa, järjestelmä ei pysty täysin rajoittamaan ylinopeutta, sillä sen voi ohittaa esimerkiksi reippaasti kaasua painamalla tai ottaa pois käytöstä.

Autovalmistajat voivat toteuttaa ylinopeutta valvovan järjestelmän neljällä eri tavalla: varoituksen äänimerkillä tai värinällä esimerkiksi ratin kautta, kaasupolkimen avulla, joka painaa kuljettajan jalkaa vastaan, tai hidastamalla vauhtia automaattisesti auton ohjelmiston kautta.

Tulevaisuudessa voit siis saada ylinopeudesta turvavyön käytöstä muistuttavan piippauksen kaltaisen varoituksen, joka loppuu vasta, kun hiljennät vauhtia.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC, joka alun perin laittoi liikkeelle uuden asetuksen luomisen, kritisoi liian löyhää vaatimusta järjestelmälle. Jos autovalmistajat tyytyvät minimivaatimukseen eli pelkkään varoitusääneen, saattaa käydä niin, että kuljettaja laittaa järjestelmän kokonaan pois päältä ärsyyntymisen vuoksi, mikä taas tekee asetuksesta tehottoman.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: ETSC

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat