26.9.2024

Lahti Caravan 2024: Retkeilyautot trendaavat edelleen – toimii vaikka liikkuvassa työssä

Kuva Manu Tuppurainen

Tämän vuoden Caravan-messut alkoivat Lahdessa. Yksi selkeä ja myös nouseva trendi caravan-matkailussa ovat mitä suuremmissa määrin retkeilyautot.

– Vanlife voimistuu edelleen, sanoo Suomen Matkailuajoneuvotuojat ry:n toiminnanjohtaja Mika Jokinen.

Asutaan pakettiautossa tai matkailuautossa, tehdään töitä sieltä mistä huvittaa – ja säästetään samalla kenties rahaa. Kun vanlife yleistyy ja voimistuu, se tarkoittaa myös sitä, että matkailuajoneuvoharrastukseen tulee mukaan entistä enemmän nuoria, nuoria pariskuntia sekä nuoria perheitä.

Matkailuajoneuvoharrastus on menneinä vuosina mielletty hyvin pitkälti eläkeläisten harrastukseksi. Sitä se on myös edelleen, eikä eläkeläisiä pidä edelleenkään unohtaa.

– Eläkeläiset ovat meille äärettömän tärkeä ryhmä edelleen. Nykyeläkeläiset jaksavat vanhemmiksi, heillä on myös monesti pätäkkää hankkia parempaa kalustoa. Tuotteiden ja palveluiden kehityksessä pitääkin ottaa entistä paremmin huomioon esteettömyys, Jokinen sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liikkuva koti antaa vapauksia

Mutta caravan-harrastus laajenee nimenomaan uusien ryhmien kautta. Nuoret ja nuoret aikuiset ovat yksi ryhmä, josta caravan-harrastuksen pariin tulee koko ajan enemmän uusia harrastajia.

Työ voi olla nykyisin sellaista, että sitä on mahdollista tehdä mistä puolelta maailmaa tahansa. Siksi liikkuva koti antaa vapautta asua ja tehdä töistä.

Koko ajan harrastuksen pariin tulee koko ajan uusia ikäryhmiä ja ryhmiä – ja niiden myötä esimerkiksi retkeilyautojen suosio kasvaa entistä enemmän.

Retkeilyauto on myös helppo tapa aloittaa caravan-harrastus. Se ei ole juuri normaalia pakettiautoja suurempi, mutta monesti se on kuitenkin edullisempi tapa aloittaa harrastus, sillä retkeilyautot ovat selvästi halvempia kuin puoli-integroidut ja integroidut matkailuautot. Toki retkeilyautossa, koska se on tehty pakettiauton kuoriin, on yleensä aina myös vähemmän tilaa.

Vaihtoehtoja löytyy

Lahdessa torstaina alkaneissa, ja viikonlopun yli kestävillä Caravan-matkailuautotapahtumassa retkeilyautot ovat erittäin suuressa roolissa. Messuilta löytyy niin lyhyttä, noin 6-metristä vaihtoehtoa, kuin sitten pidempää 7-metriseen pakettiauton koriin tehtyä vaihtoehtoa.

Yksi esillä oleva uutuus on Hobby Prestige Van ”First Edition”. Se on yhden maailman suurimman matkailuajoneuvovalmistajan tuote, joka on tehty Fiatin alustalle. Autoa kyydittää Fiatin 180-hevosvoimainen diesel.

Hobbyn perustaja, 87-vuotias Harald Striewski ei ole enää matkailuautojen suunnittelussa aktiivisesti mukana, mutta hän on antanu pääsuuntaviivat auton sisustuksen suunnitteluun. 

Sisustaltaan Hobby on hyvin selkeä ja ylellisen oloinen. Auton vakiovarustukseen kuuluu myös markiisi sekä Hobbyn B6-eristys, jonka pitäisi tarjota parempaa lämmöneristystä myös talvella. Retkeilyautojen lämmöneristys on haasteellisempaa kuin integroidun tai puoli-integroidun matkailuauton lämmöneristys, koska pakettiauton kori asettaa omat rajoituksensa. Hobbyn First Edition -mallin hinta varusteineen on 86 900 euroa.

Toinen mielenkiintoinen retkeilyautouutuus on Adria Twin 640 SGX. Se on myös Fiatin alustalle tehty retkeilyauto. Auton vakiovarusteina on muun muassa Webasto sekä sähköinen lattialämmitys ja myös eristetty ja lämmitetty harmaavesisäiliö. Vuode Adriassa on alaslaskettava. 

Mukavuutta ajamiseen tuo muun muassa ilmajousitus taka-akselilla. Adriaa saa myös ohjastaa B-ajokortilla, sen kokonaismassa on alle 3 500 kiloa. Adrian hinta on runsas 106 000 euroa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat