26.7.2016 Ajoneuvot Lamborghinin pääjohtaja: V12 tulee säilymään ja kehittymään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin kautta saapunut Lamborghinin uusi pääjohtaja näkee jalosukuisten V12-moottoreiden pysyvän härkämerkin mallistossa – ainakin jonkin aikaa. Helmikuussa Lamborghinin pääjohtajaksi Audilta siirtynyt Stefano Domenicali kertoi mietteitään italialaismerkin tulevaisuudesta brittilehti Autocarille. Tarkkaan hallitun valmistusmäärän lisäksi korkeasti laulavat V12-moottorit kuuluvat edelleen taisteluhärän jatkosuunnitelmiin.Domenicalin visioissa Lamborghini myisi 3 500 autoa vuodessa tyypillisellä kahden auton mallistollaan. Viime vuonna merkki myi 3 245 autoa, joten kaukana tavoitteesta ei olla. Tärkeintä myyntimäärille olisi kuitenkin vakaus eikä kasvu yli 3 500 auton. Lisäksi merkin tuleva Urus-katumaasturi lasketaan myynneissä vielä näiden autojen päälle, joten myymälöissä riittänee vilskettä.– Toisaalta, emme halua menettää autojemme DNA:ta mitä tulee Aventadorin ja Huracánin tulevaisuuteen. Meidän täytyy kasvattaa merkkiä oikeilla tavoilla. Emme koskaan tule jahtaamaan volyymiä. Meidän täytyy olla valikoitujen merkki, Domenicali kiteyttää.Isojen V12-moottoreiden sukupuuttoa on povattu jo pitkään, mutta Domenicalin mukaan Lamborghinilla on hyvät perustelut moottoridesignin säilyttämiseen. – Merkittävät asiakkaamme ja myyntiverkostomme ympäri maailman sanovat "älkää koskeko V12:een", joten työskentelemme siihen suuntaan.Lamborghini on Domenicalin näkemyksessä niche-valmistaja, joten sen pienillä valmistusmäärillä ei ole mahdotonta pitää moottorityyppiä elossa. Kiusaus on juosta esimerkiksi Ferrarin perässä hybridien suuntaan, mutta lyhyellä tähtäimellä V12:ssa on vielä paljon kehitettävää. Esimerkiksi Aston Martin siirtyi hiljattain omien V12-moottoreidensa kohdalla turboahtamiseen. – Lisäksi täytyy ymmärtää mitä markkinoilla tapahtuu päästörajojen ja lainsäädännön suhteen, mutta en usko sen olevan ongelma. Olemme aina hyvin avoimia markkinoiden kehitykselle.Domenicalin mukaan Lamborghini ei voi kuitenkaan olla täysin irrallaan tulevaisuudesta ja sähkökehityksestä. Tärkeintä on odottaa milloin sähköistäminen tuo jotain merkittävää lisää merkin villeihin ajoneuvoihin. Samansuuntainen asenne vallitsee myös autonomisesta ajamisesta ja verkottumisesta kysyttäessä.– Jos omistat Lamborghinin, haluat kokea ajamisen intohimoa ja se täytyy säilyttää. Mutta uusi tekniikka voisi olla jollain tavoin relevanttia. Esimerkiksi radalla ajettaessa tuulilasinäyttö voisi kertoa miten parhaiten ajat tietyn mutkan käyttäen hyväksi sitä telemetriaa, mitä auto kerää jo nykyisellään. Se on jotain sellaista, jolla voisi olla arvoa asiakkaillemme.Lähde: Autocar Kuva: LamborghiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Koeajossa Lamborghini Huracán LP610-4 Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”