21.9.2020 Ajoneuvot Le Mans 2020 – Toyota yleiskilpailun voittoon, Aston Martin loisti luokissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Le Mans 2020 oli Toyotan musertavaa ylivoimaa yleiskilpailun ja kuninkuusluokan osalta, mutta Aston Martin nappasi voitot GTE -luokissa. Erityisesti GTE Pro -luokan taisto oli jännittävä aivan loppuun asti. Le Mans 2020 päättyi Toyotan ylivoimaiseen voittoon, vaikka Aston Martin omasta mielestään voittikin kyseisen tapahtuman. Pieni kertaus on paikallaan, mutta aloitetaan korkeimmasta LMP1 -luokasta ja samalla yleiskilpailusta – eli koko kilpailun voittajasta. Kyseessä on numerolla 8 kilpaillut Toyota TS050 Hybrid ja sen kuljettajina Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima ja Brendon Hartley.Toyota hallitsi Le Mans 2020 -kilpailua oikeastaan lähdöstä maaliin. Voittaja-auto koki pieniä jarruongelmia ja tästä syystä näytti pitkään siltä, että kilpailun voittoon on ajamassa Toyota TS050 #7. Seiskanumeron Mike Conway, Kamui Kobayashi ja José María López ajoivat kärjessä kunnes turboahdin vaati vaihtoa ja tämä puoli tuntia kestänyt varikkopysäys tiputti heidät kolmannelle sijalle. Väliin kiilasi yksityistalli Rebellion Racingin Toyota, jonka ratin takaa löytyi kuljettajakolmikko Bruno Senna, Norman Nato ja Gustavo Menezes.Toyotan kolmas perättäinen voitto tuli nyt nykyisten LMP1-sääntöjen viimeisen vuonna. Samalla sanottiin hyvästi noin 1000 hevosvoimaiselle ja nelivetoiselle Toyota TS050 Hybridille, joka leipoi Le Mansin La Sarthen -moottoriradan ennätykset uusiksi. Ensi vuodelle tulevat uudet säännöt ja sen mukana uudet autot – Toyotan GR Super Sports hypercar on ainakin mahtipontisesti nimetty.– Olen äärimmäisen ylpeä ansaitusta suuresta pokaalista, mutta rehellisesti päällimmäinen tunne on turhautuminen. Voitto ei suinkaan tullut ongelmitta. Kilpailun ensimmäisellä puoliskolla numeron 8 piti tulla varikolle jarrujen jäähdytysongelmien takia ja se menetti väliaikaisesti sijoituksia, kommentoi Toyotan johtaja Akio Toyoda.– Olen myös erittäin pahoillani Miken, Kamuin ja Josén puolesta, jotka ajoivat numerolla 7. Ennen kilpailua Kamui sanoi hakevansa kilpailusta sen mikä jäi aikaisemmilta vuosilta. Juuri ennen kilpailua Kamui lähetti minulle viestin kertoen tulevansa nauttimaan paineesta ja ajamisesta 24 tunnin ajan, luottaen laitteeseen, mekaanikkoihin ja insinööreihin. Me emme pystyneet estämään autoon ilmaantuineita ongelmia ja siksi hän ei saanut mitä hän olisi ansainnut. Olen todella pahoillani.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLe Mans 2020 – LMP2 ja GTELMP2 omaa huomattavasti laajemman kattauksen ja siten myös kilpailu oli kovempaa. Tämä luokka äityi tallin sisäiseksi mittelöksi, mutta lopulta United Autosports Orecan autoista #22 voitti, kuljettajinaan Paul di Resta, Fillipe Albuquerque ja Phil Hanson.Pitkään kärkitaistossa viihtynyttä tallin toista autoa ajoivat Alex Brundle, Job van Uitert ja Will Owen, mutta heidän mahdollisuutensa karisivat sunnuntaiaamuna ilmenneeseen öljyvuotoon. Jota Sport Oreca, kuljettajinaan Antonio Felix da Costa, Anthony Davidson ja Roberto Gonzalez, nousi vielä lopussa hetkellisesti johtoon, mutta joutui luopumaan kärkisijasta vain kaksi kierrosta ennen loppua tarvittuun tankkaukseen.Alussa mainittu Aston Martin todella voitti sekä GTE Pro että GTE Am -luokat, mutta yleiskilpailun voittoon ei näillä laitteilla ole yleensä mitään asiaa. Rehellisyyden nimissä Le Mans 2020 GTE Pro -luokan osallistujakaarti ei ollut yhtä laaja kuin mihin on totuttu. Siitä huolimatta saatiin aikaan tiukkaa vääntöä voitosta. Lopulta #97 Aston Martin Vantage GTE ajoi voittoon kuljettajakaartilla Alex Lynn, Maxime Martin ja Harry Tincknell.Voittomarginaaliksi jäi vain 1 minuutti ja 40 sekuntia ja jos se kuulostaa paljolta, niin kannattaa huomioida kilpailun kestäneen 24 kokonaista tuntia. Käytännössä koko kilpailun kestäneessä voittotaistossa toiseksi taipui James Calado, Alessandro Pier Guide ja Daniel Serra autonaan AF Corse Ferrari. Marco Sorensen, Nicki Thiim ja Richard Westbrook toivat #95 Aston Martin Vantage GTE:n kolmannelle sijalle useista pienistä ongelmista huolimatta.Sen sijaan GTE Am -luokassa oli selkeämpää. TF Sport Aston Martin kuljettajinaan Jonathan Adam, Charlie Eastwood ja Salih Yoluc ajoivat jokseenkin turvalliseen luokkavoittoon keräten valmistajalleen arvokkaat pisteet. Tämän viikonlopun tulokset tarkoittivat samalla, että Aston Martin varmisti valmistajien mestaruuden FIA World Endurance Championship -luokassa. Tämä siitäkin huolimatta, että vielä on yksi WEC -kisaviikonloppu ajamatta.Kuvat: Toyota, Nick Dungan / Drew Gibson Photography; Lähteet: 24h Le Mans, Aston Martin, Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla