27.7.2023

Lentoyhtiöillä menee nyt erittäin hyvin – muun muassa Icelandair kertoi juuri suurimmasta voitostaan 7 vuoteen

Covid-19 tuntuu enää pahalta unelta jossain kaukaisuudessa, ainakin jos katsotaan maailman lentoyhtiöiden tämänhetkistä taloustilannetta.

Moottori uutisoi hiljattain Finavian erittäin rohkaisevista ensimmäisen vuosipuolikkaan matkustajamääristä. Rovaniemen lentoasemalla päästiin jo pandemiaa edeltävien matkustajalukujen yli, ja meno on ollut muutoinkin nousujohteista kaikilla Finavian lentoasemilla. Tämän voi tietysti lukea melko yleiseksi trendiksi kaikilla suurilla maailman lentoasemilla.

Helsinki-Vantaa Lentokenttä Lentoasema Uusi Terminaali 2021

Lentoasemien tuloskatsauksen jälkeen sopii kurkistaa muutaman esimerkin kautta myös lentoyhtiöiden tilanteeseen. Tilannehan on se, että juuri nyt vähän kaikki tekevät voittoa. Ei voi sanoa edes, että olisi helpompi löytää lentoyhtiöitä jotka eivät tee voittoa, sillä käytännössä kaikki tunnetut yhtiöt sitä nyt tekevät, tai vähintään ennustavat tekevänsä kuluvan vuoden jälkimmäisellä puolikkaalla. Monet ovat julkistaneet myös erisorttisia ennätystuloksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Icelandair: suurin voitto sitten vuoden 2016

Eräs Pohjoismaiden merkittävimmistä lentoyhtiöistä on Euroopan ja Pohjois-Amerikan väliseen aaltoliikenteeseen erikoistunut Icelandair. Islantilaisyhtiö julkisti juuri hiljattain vuoden 2023 toisen neljänneksen tuloksensa. 13,7 miljoonan Yhdysvaltain dollarin liikevoitto oli sen paras sitten vuoden 2016. Vastaavasti viime vuonna samalta aikaväliltä kertyi vain 3,8 miljoonaa dollaria voittoa.

Icelandairin hyvään tulokseen vaikuttivat erityisesti 19 prosentilla 1,2 miljoonaan kohonneet matkustajamäärät, erityisen vahva käyttöaste Pohjois-Amerikan reiteillä sekä 41 prosenttia kasvaneet leasing-tuotot. Lisäksi tuottoja kohotti muun muassa se tosiasia, että niin sanottu kohukone Boeing 737 MAX on nyt täydessä käytössä, ja ensimmäisen vuosipuolikkaan aikana Icelandair otti laivastoonsa niitä kuusi lisää. MAX:it yksinkertaisesti lentävät tuntuvasti pienemmillä kustannuksilla kuin yhtiön vanhat Boeing 757:t.

Pohjoismaisista lentoyhtiöistä myös Finnairilla menee yllättävän hyvin siihen nähden, että sen pitkään toimineelta Aasian-strategialta putosi totaalisesti pohja kevään 2022 geopoliittisen myllerryksen takia. Finnair on sittemmin panostanut esimerkiksi Etelä-Aasiaan sekä Pohjois-Amerikkaan. Myös Finnairin wet lease -liiketoiminta eli koneiden eteenpäinvuokraus miehistöineen on ollut erittäin hyvissä kantimissa, kun sinivalkoisin siivin on lennetty ainakin British Airwaysin, Eurowings Discoverin sekä Qatar Airwaysin lentoja, unohtamatta tulevaa Qantasin keikkaa Australiassa.

Delta Air Lines maailman voitokkain lentoyhtiö

Viime vuonna maailman suurimman voiton tehnyt lentoyhtiö oli yhdysvaltalaisjätti Delta Air Lines. Atlantassa kotipaikkaansa pitävä Delta kuuluu maailman suurimpiin lentoyhtiöihin lähes kaikilla mahdollisilla mittareilla, mukaan lukien laivastonsa koolla, joka on pitkälle yli 900 lentokonetta. Delta kellotti vuoden 2022 aikana 3,6 miljardin dollarin voiton. Aivan pandemiaa edeltäneen vuoden 2019 tasoon se ei päässyt, muttei siitä enää kauas jäänyt.

Deltan liiketoiminta on vuorenvarmalla pohjalla. Sen kelpaa haalia laivastoonsa uudenaikaisia koneita, kuten kuvan Airbus A330neo:ja.

Yli miljardin dollarin voittoon vastaavana aikana ylsi mainittavasti myös eräs maailman tunnetuimmista halpalentoyhtiöistä, Ryanair, joka kartutti euroissa 1,43 miljardin voitot. Turkish Airlines ylsi niin ikään maailman voitokkaimpien lentoyhtiöiden joukkoon 2,7 miljardin dollarin voitoillaan. Peräti ennätystuloksista eri mittareilla puolestaan raportoivat ainakin Alaska Airlines, Air Baltic, Air Arabia, Jazeera Airways, Pegasus Airlines, Singapore Airlines sekä Emirates.

Lähteet: Icelandair, Simple Flying Kuvat: Benjamin Helander, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat