19.5.2016 Liikenne Liikenneturva muistuttaa: järki mukaan mopoillessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mopokauden piristyessä kannattaa huolehtia ajoneuvon kunnon lisäksi siitä, että myös liikennesäännöt ovat muistissa. Osana kaksipyöräisten moottoriajoneuvojen kesäkulttuuria ovat tietysti mopot. Liikenneturva pyrkiikin muistuttamaan, että mopoillessa pidettäisiin ajatus mukana. Myös mopoilijaa kannattaa ajatella, sillä usein mopon sarvissa tai mopoauton ratissa on kokematon kuljettaja.– Nuoremmalla mopoilijalla voi olla hankaluuksia hahmottaa liikennetilannetta kokonaisuutena. Väistämissäännöt on paikallaan kerrata, eritoten, jos ajokautta on vasta aloittelemassa. Risteyksissä on kuitenkin aina muistettava katsoa sivuille ja varmistaa reitti, sillä mopon ja auton välisessä kolarissa mopo jää väistämättä alakynteen. Riippumatta siitä, kenessä on syy, Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen toteaa.Mopoilijoiden tyypillisiin onnettomuuksiin kuuluvat taajamissa tapahtuvat risteysonnettomuudet. Myös yksittäisonnettomuudet, kuten tieltä suistumiset, ovat yleisiä. Usein tilannenopeudet ovat liian kovia ja turvavälit liian pieniä. Kokemattoman kuljettajan arviointikyky ja talven jäljiltä hiekkainen asvaltti ovat yhdistelmä, jotka lisäävät mopoilijoiden riskiä suistua tieltä kaarteissa.– Suistumisriskiä voi vähentää skarppaamalla tilannenopeuden kanssa, varomalla äkkiliikkeitä ja huolehtimalla siitä, että mopon renkaat ovat hyvässä kunnossa. Tienpinnan epätasaisuudet vaikuttavat mopon lisäksi myös mopoautoon, sillä se on ajoneuvona kevyt, Savolainen kertoo.Rakentelun lisäksi mopojen suoranainen virittäminen on melko suosittua. Liikenneturvan vuonna 2013 tekemässä nuorisotutkimuksessa ilmeni, että noin joka kolmas mopo on viritetty. Suomessa mopoja ei ole suunniteltu liikkumaan yli 45 km/h nopeudella. Viritetyllä mopolla liikkuminen on, paitsi riski itselle, myös laitonta. Seuraukset voivat olla kalliita.– Onnettomuuden seuraukset ovat sitä vakavammat, mitä suurempi nopeus on, sillä mopo ei anna kolarissa suojaa ajajalle. Nopeuden kasvaessa havaintojen teko vaikeutuu eikä äkillisiin tilanteisiin pysty reagoimaan samalla tavalla, Savolainen muistuttaa.Mopo-onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on kuitenkin laskenut 40 prosenttia huippuvuosista, ja merkittävää laskua on tapahtunut myös onnettomuuksissa menehtyneiden mopoilijoiden määrässä. Viime vuosina mopoilijoita on menehtynyt keskimäärin kolme ja loukkaantunut 650 vuosittain.Liikenneturvan viisi vinkkiä turvalliseen mopoiluunTunne liikennesäännöt ja noudata niitä. Tunne itsesi ja hallitse kulkupelisi. Ota muut tielläliikkujat huomioon. Käytä sopivan kokoista ja ehjää kypärää ja kiinnitä hihna. Myös mopon matkustajan on käytettävä kypärää. Muista ennakoiva ajotapa: nopeus tilanteen mukaan, tarkkaile kokonaistilannetta, älä yllätä ja pidä turvaväli.Tutustu myös mopoilijan oppaaseen Liikenneturvan sivuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Pitäisikö henkilöauto voida mopoautoistaa? Kevyet nelipyörät surmanloukkuja – testatustiLähde: Liikenneturva, kuva: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”