13.4.2016

Liikennevirasto: tietyömailla ajetaan usein ylinopeutta

Viraston mittaukset paljastavat, että autoilijoiden suhtautumisessa tietyömaiden nopeusrajoituksiin on suuria työmaakohtaisia eroja.

Liikennevirasto mittasi kesän 2015 aikana ajoneuvojen nopeuksia kolmella eri tietyömaalla. Mittaukseen osallistuneet työmaat olivat kantatie 65:n asvalttityömaa, valtatie 3:n siltatyömaa sekä valtatie 5:n Mikkelin kohdan parannushanke. Mittauksissa rekisteröitiin yhteensä kymmeniä tuhansia ajosuoritteita. Valtatie 3:n työmaan osalta mittauksia tehtiin myös öisin.

Tulokset vaihtelivat tietyömaittain. Kantatie 65:n ja valtatie 5:n työmailla enemmistö autoilijoista ajoi nopeusrajoituksen tuntumassa tai ajetut keskinopeudet ylittivät nopeusrajoitukset vain vähäisesti.

Valtatie 3:n siltatyömaalla taas vain 4 prosenttia päiväsaikaan ajavista ajoi rajoitusten mukaisesti. Yöllä rajoituksia noudatti vain 2 prosenttia kuljettajista ja samalla keskimääräiset nopeudet olivat päiväsaikaa korkeampia.

Ylinopeus tietyömailla heikentää sekä työmiesten että liikkujien turvallisuutta. Nopeuden myötä alentunut havaitsemiskyky vaarantaa sekä työmaalla työskentelevät henkilöt että ohi ajavien autoilijoiden turvallisuuden.

Tutkimuksessa selvitettiin myös, että omaa ajonopeutta ilmaisevat nopeusnäytöt vaikuttivat kuljettajien ajonopeuksiin pääsääntöisesti heti. Nopeutta alennettiin myös silloin, kun oma nopeus oli jo sallituissa rajoissa.

– Tämän tutkimuksen tulokset antavat selviä viitteitä siitä, että nopeusnäytöt tietyömailla hidastavat ajonopeuksia ja lisäävät siten turvallisuutta. Tällä hetkellä nopeusnäytöt ovat käytössä joillakin tietyömailla, mutta tavoitteenamme on lisätä niiden käyttöä, Liikenneviraston työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen sanoo.

Kaikilla Liikenneviraston tietyömailla liikenteenohjausjärjestelyt tehdään Liikenneviraston ohjeiden mukaisesti.

– Nopeusnäytöt ovat yksi keino lisätä tietyömaiden turvallisuutta. Edelleen on kuitenkin tärkeä kiinnittää huomiota siihen, että kaikilla tietyömailla noudatetaan meidän ohjeistusta liikennejärjestelyistä, painottaa Lappalainen.

Lähde: Liikennevirasto, kuva: Liikenneturva / Ville-Veikko Heinonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat