12.6.2022 Matkailu Löytöretki: kun tie päättyy eli lyhyt pako luonnon helmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sveitsi on keskellä Eurooppaa. Sen läpi – ja kesäisin jopa yli – kulkee moni. Yksi väärä käännös voi kuitenkin johtaa siihen, ettei tie johda enää mihinkään. Umpikuja. Sanalla on jotenkin negatiivinen kaiku. Ehkä siksi, että umpikujaan saavuttaessa on yleensä päädytty väärään paikkaan. Näin kävi meillekin, mutta onneksi se osoittautui kuitenkin juuri oikeaksi paikaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaaksojen ja vuorien SveitsiAlpit kulkevat läpi Sveitsin. Tämä on jakanut vuosisatojen ajan ihmiset pieniin laaksoihin, joiden pohjalla lepäävät pienet kyläyhteisöt. Viimeisten vuosikymmenien aikana ihmisten liikkumista on helpotettu lukuisilla tunneleilla ja solateillä, mutta joskus tie ei vain vie minnekään. Tai vie, tässä tapauksessa Gigerwaldjärvelle.Itäisessä Sveitsissä sijaitseva Graubünden on Sveitsin kantoneista ehkäpä se mahtipontisin. Se on myös suurin. Sinne mahtuu monta laaksoa. Ja tarinaa. Ja moni noista laaksoista on sen verran syrjässä, että sinne on kirjaimellisesti eksyttävä. Tosin myöhemmin totesimme eksyneemme jopa kokonaan toiseen kantoniin. Sveitsi on pieni maa.Olemme toki huomanneet jo aikaa sitten, että olemme väärällä tiellä. Uteliaisuus on kuitenkin voittanut. Tie näyttää niin mielenkiintoiselta. Ja reservissä on hieman ylimääräistä aikaa. Volvo C40 Rechargen keula kiipeää laaksoa ylöspäin alati kapenevalla tiellä. Edessä häämöttää laakson halkaiseva pato. Tämä vaikuttaa lupaavalta. Niityllä muutama lehmä rouskuttaa rauhassa ruohoa. Volvon äänimaailma ei niitä juuri hätkähdytä.Ajamme eteenpäin 147 metriä korkean padon yli. Padon harjalta kulkevalta tieltä avautuu näkymä jylhien kallioseinämien välissä lepäävälle padotulle järvelle, joka kapenee loppua kohden. Muutama putous koristaa järven kumpaakin reunaa. Olemme 1335 metriä merenpinnan yläpuolella. Siis korkeammalla kuin Suomessa pääsee missään.Maisema on yksinkertaisesti majesteettinen. Vaikka allekirjoittanut on asunut tässä maassa jo lähes 20 vuotta, vuorten mahtipontisuus jaksaa aina vain hätkähdyttää. Miten näin pieneen maahan mahtuukin niin monta hienoa paikkaa?VuorotellenPadon toisella puolen tie muuttuu lopulta niin kapeaksi, että sitä ajetaan aina vain yhteen suuntaan. Paitsi kun ajetaan toiseen suuntaan. Milloin mihinkin suuntaan saa ajaa, se selviää opastekylteistä. Sveitsissä luotetaan selvästi myös maalaisjärkeen, erillisiä puomeja tai valvontaa ei tarvita.Tie seuraa mutkitellen 3,5 kilometrin verran patojärven reunaa. Muutamaan lyhyeen tunneliin on myös sukellettava. Jännää. Tämä on autoiluun liittyvää vapautta parhaimmillaan. Löytää ja kokea jotain uutta.Kylä kuin ulkoilmamuseoSaavumme lopulta St. Martinin kylään. Kylästä puhuminen on tosin liioittelua. Perillä odottaa muutama vanha talo sekä kivinen kirkko. Niiden väliin muodostuu sympaattinen pihapiiri. Yhdessä rakennuksista toimii ravintola, joka tarjoaa purtavaa ja juotavaa, jota ainakin täällä vaeltamassa olevat arvostavat.Autolla matka ei tästä enää jatku, mutta jalkaisin täältä pääsisi vielä eteenpäin vuorijonon yli toiseen laaksoon. Myös maastopyörä näyttäisi olevan suosittu kulkumuoto tästä eteenpäin. Erityisen suosittu vaellusreitti on täältä Sardonan majalle vievä ja nelisen tuntia kestävä patikkaretki.Ravintolan yhteydessä toimii pieni majatalo, väsyneille vieraille on tarjolla muutama huone. Suomalaisia ilahduttavat pihapiirin takaa löytyvät kaksi tynnyrisaunaa. Järvi on näin alkukesästä tosin vielä hyytävän kylmä, kun ylhäältä vuorilta alas sulava lumi ja jää jäähdyttävät järviveden.St. Martin luo ihanan uneliaan vaikutelman. Ihan kuin aika olisi seisahtunut. Täällä on asuttu 1200-luvulta asti, ja meno on yhä sen mukaista. Itse asiassa koko kylä näyttää siltä kuin se olisi pelkkä ulkoilmamuseo. Täällä kuitenkin asutaan. Ja ympäri vuoden. Stressi ja päivittäiset palaverit eivät kuulu paikallisten arkeen. Vierailijankin stressitaso laskee hetkessä. Pulssi tasaantuu. Happi kulkee.Tänne olisi helppo jäädä päiväksi tai kahdeksi miettimään maailman menoa ja syntyjä syviä. Valitettavasti olimme alunperin matkalla siis jonnekin muualle. Ja nyt olemme jo myöhässä. Ei haittaa. Stressitaso saa pysyä alhaisena myös lopun päivää. Kiire on suhteellinen käsite ja usein itse aiheutettua.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Matkailu Saksalaissotilaiden hautausmaalla Rovaniemen Norvajärvellä lepää 2683 kaatunutta 9.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: metsäkarjun katseen alla 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi 7.9.2024 Matkailu Kroatian rannikkohelmiä – kaksien kasvojen Opatija 1.9.2024 Matkailu Bodenjärven traktorimuseo: koko museo kuin yksi suuri latolöytö 1.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kroatian houkuttavan kirkkaat vedet 30.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Pyyhitään historiaa – tämän takia kalliopiirroksista raaputetaan maaleja pois 29.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Andy McCoyn patsas seisoo entistä ehompana Pelkosenniemen torilla 28.8.2024 Matkailu Piispankivi – Suomen kenties tunnetuimman partisaani-iskun tapahtumapaikalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta