12.6.2022 Matkailu Löytöretki: kun tie päättyy eli lyhyt pako luonnon helmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sveitsi on keskellä Eurooppaa. Sen läpi – ja kesäisin jopa yli – kulkee moni. Yksi väärä käännös voi kuitenkin johtaa siihen, ettei tie johda enää mihinkään. Umpikuja. Sanalla on jotenkin negatiivinen kaiku. Ehkä siksi, että umpikujaan saavuttaessa on yleensä päädytty väärään paikkaan. Näin kävi meillekin, mutta onneksi se osoittautui kuitenkin juuri oikeaksi paikaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaaksojen ja vuorien SveitsiAlpit kulkevat läpi Sveitsin. Tämä on jakanut vuosisatojen ajan ihmiset pieniin laaksoihin, joiden pohjalla lepäävät pienet kyläyhteisöt. Viimeisten vuosikymmenien aikana ihmisten liikkumista on helpotettu lukuisilla tunneleilla ja solateillä, mutta joskus tie ei vain vie minnekään. Tai vie, tässä tapauksessa Gigerwaldjärvelle.Itäisessä Sveitsissä sijaitseva Graubünden on Sveitsin kantoneista ehkäpä se mahtipontisin. Se on myös suurin. Sinne mahtuu monta laaksoa. Ja tarinaa. Ja moni noista laaksoista on sen verran syrjässä, että sinne on kirjaimellisesti eksyttävä. Tosin myöhemmin totesimme eksyneemme jopa kokonaan toiseen kantoniin. Sveitsi on pieni maa.Olemme toki huomanneet jo aikaa sitten, että olemme väärällä tiellä. Uteliaisuus on kuitenkin voittanut. Tie näyttää niin mielenkiintoiselta. Ja reservissä on hieman ylimääräistä aikaa. Volvo C40 Rechargen keula kiipeää laaksoa ylöspäin alati kapenevalla tiellä. Edessä häämöttää laakson halkaiseva pato. Tämä vaikuttaa lupaavalta. Niityllä muutama lehmä rouskuttaa rauhassa ruohoa. Volvon äänimaailma ei niitä juuri hätkähdytä.Ajamme eteenpäin 147 metriä korkean padon yli. Padon harjalta kulkevalta tieltä avautuu näkymä jylhien kallioseinämien välissä lepäävälle padotulle järvelle, joka kapenee loppua kohden. Muutama putous koristaa järven kumpaakin reunaa. Olemme 1335 metriä merenpinnan yläpuolella. Siis korkeammalla kuin Suomessa pääsee missään.Maisema on yksinkertaisesti majesteettinen. Vaikka allekirjoittanut on asunut tässä maassa jo lähes 20 vuotta, vuorten mahtipontisuus jaksaa aina vain hätkähdyttää. Miten näin pieneen maahan mahtuukin niin monta hienoa paikkaa?VuorotellenPadon toisella puolen tie muuttuu lopulta niin kapeaksi, että sitä ajetaan aina vain yhteen suuntaan. Paitsi kun ajetaan toiseen suuntaan. Milloin mihinkin suuntaan saa ajaa, se selviää opastekylteistä. Sveitsissä luotetaan selvästi myös maalaisjärkeen, erillisiä puomeja tai valvontaa ei tarvita.Tie seuraa mutkitellen 3,5 kilometrin verran patojärven reunaa. Muutamaan lyhyeen tunneliin on myös sukellettava. Jännää. Tämä on autoiluun liittyvää vapautta parhaimmillaan. Löytää ja kokea jotain uutta.Kylä kuin ulkoilmamuseoSaavumme lopulta St. Martinin kylään. Kylästä puhuminen on tosin liioittelua. Perillä odottaa muutama vanha talo sekä kivinen kirkko. Niiden väliin muodostuu sympaattinen pihapiiri. Yhdessä rakennuksista toimii ravintola, joka tarjoaa purtavaa ja juotavaa, jota ainakin täällä vaeltamassa olevat arvostavat.Autolla matka ei tästä enää jatku, mutta jalkaisin täältä pääsisi vielä eteenpäin vuorijonon yli toiseen laaksoon. Myös maastopyörä näyttäisi olevan suosittu kulkumuoto tästä eteenpäin. Erityisen suosittu vaellusreitti on täältä Sardonan majalle vievä ja nelisen tuntia kestävä patikkaretki.Ravintolan yhteydessä toimii pieni majatalo, väsyneille vieraille on tarjolla muutama huone. Suomalaisia ilahduttavat pihapiirin takaa löytyvät kaksi tynnyrisaunaa. Järvi on näin alkukesästä tosin vielä hyytävän kylmä, kun ylhäältä vuorilta alas sulava lumi ja jää jäähdyttävät järviveden.St. Martin luo ihanan uneliaan vaikutelman. Ihan kuin aika olisi seisahtunut. Täällä on asuttu 1200-luvulta asti, ja meno on yhä sen mukaista. Itse asiassa koko kylä näyttää siltä kuin se olisi pelkkä ulkoilmamuseo. Täällä kuitenkin asutaan. Ja ympäri vuoden. Stressi ja päivittäiset palaverit eivät kuulu paikallisten arkeen. Vierailijankin stressitaso laskee hetkessä. Pulssi tasaantuu. Happi kulkee.Tänne olisi helppo jäädä päiväksi tai kahdeksi miettimään maailman menoa ja syntyjä syviä. Valitettavasti olimme alunperin matkalla siis jonnekin muualle. Ja nyt olemme jo myöhässä. Ei haittaa. Stressitaso saa pysyä alhaisena myös lopun päivää. Kiire on suhteellinen käsite ja usein itse aiheutettua.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 7.7.2025 Moottoripyörät Koeajo BMW R 1300 RT – matkasohva tarjoaa maksimaalista mukavuutta 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen