12.6.2022 Matkailu Löytöretki: kun tie päättyy eli lyhyt pako luonnon helmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sveitsi on keskellä Eurooppaa. Sen läpi – ja kesäisin jopa yli – kulkee moni. Yksi väärä käännös voi kuitenkin johtaa siihen, ettei tie johda enää mihinkään. Umpikuja. Sanalla on jotenkin negatiivinen kaiku. Ehkä siksi, että umpikujaan saavuttaessa on yleensä päädytty väärään paikkaan. Näin kävi meillekin, mutta onneksi se osoittautui kuitenkin juuri oikeaksi paikaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaaksojen ja vuorien SveitsiAlpit kulkevat läpi Sveitsin. Tämä on jakanut vuosisatojen ajan ihmiset pieniin laaksoihin, joiden pohjalla lepäävät pienet kyläyhteisöt. Viimeisten vuosikymmenien aikana ihmisten liikkumista on helpotettu lukuisilla tunneleilla ja solateillä, mutta joskus tie ei vain vie minnekään. Tai vie, tässä tapauksessa Gigerwaldjärvelle.Itäisessä Sveitsissä sijaitseva Graubünden on Sveitsin kantoneista ehkäpä se mahtipontisin. Se on myös suurin. Sinne mahtuu monta laaksoa. Ja tarinaa. Ja moni noista laaksoista on sen verran syrjässä, että sinne on kirjaimellisesti eksyttävä. Tosin myöhemmin totesimme eksyneemme jopa kokonaan toiseen kantoniin. Sveitsi on pieni maa.Olemme toki huomanneet jo aikaa sitten, että olemme väärällä tiellä. Uteliaisuus on kuitenkin voittanut. Tie näyttää niin mielenkiintoiselta. Ja reservissä on hieman ylimääräistä aikaa. Volvo C40 Rechargen keula kiipeää laaksoa ylöspäin alati kapenevalla tiellä. Edessä häämöttää laakson halkaiseva pato. Tämä vaikuttaa lupaavalta. Niityllä muutama lehmä rouskuttaa rauhassa ruohoa. Volvon äänimaailma ei niitä juuri hätkähdytä.Ajamme eteenpäin 147 metriä korkean padon yli. Padon harjalta kulkevalta tieltä avautuu näkymä jylhien kallioseinämien välissä lepäävälle padotulle järvelle, joka kapenee loppua kohden. Muutama putous koristaa järven kumpaakin reunaa. Olemme 1335 metriä merenpinnan yläpuolella. Siis korkeammalla kuin Suomessa pääsee missään.Maisema on yksinkertaisesti majesteettinen. Vaikka allekirjoittanut on asunut tässä maassa jo lähes 20 vuotta, vuorten mahtipontisuus jaksaa aina vain hätkähdyttää. Miten näin pieneen maahan mahtuukin niin monta hienoa paikkaa?VuorotellenPadon toisella puolen tie muuttuu lopulta niin kapeaksi, että sitä ajetaan aina vain yhteen suuntaan. Paitsi kun ajetaan toiseen suuntaan. Milloin mihinkin suuntaan saa ajaa, se selviää opastekylteistä. Sveitsissä luotetaan selvästi myös maalaisjärkeen, erillisiä puomeja tai valvontaa ei tarvita.Tie seuraa mutkitellen 3,5 kilometrin verran patojärven reunaa. Muutamaan lyhyeen tunneliin on myös sukellettava. Jännää. Tämä on autoiluun liittyvää vapautta parhaimmillaan. Löytää ja kokea jotain uutta.Kylä kuin ulkoilmamuseoSaavumme lopulta St. Martinin kylään. Kylästä puhuminen on tosin liioittelua. Perillä odottaa muutama vanha talo sekä kivinen kirkko. Niiden väliin muodostuu sympaattinen pihapiiri. Yhdessä rakennuksista toimii ravintola, joka tarjoaa purtavaa ja juotavaa, jota ainakin täällä vaeltamassa olevat arvostavat.Autolla matka ei tästä enää jatku, mutta jalkaisin täältä pääsisi vielä eteenpäin vuorijonon yli toiseen laaksoon. Myös maastopyörä näyttäisi olevan suosittu kulkumuoto tästä eteenpäin. Erityisen suosittu vaellusreitti on täältä Sardonan majalle vievä ja nelisen tuntia kestävä patikkaretki.Ravintolan yhteydessä toimii pieni majatalo, väsyneille vieraille on tarjolla muutama huone. Suomalaisia ilahduttavat pihapiirin takaa löytyvät kaksi tynnyrisaunaa. Järvi on näin alkukesästä tosin vielä hyytävän kylmä, kun ylhäältä vuorilta alas sulava lumi ja jää jäähdyttävät järviveden.St. Martin luo ihanan uneliaan vaikutelman. Ihan kuin aika olisi seisahtunut. Täällä on asuttu 1200-luvulta asti, ja meno on yhä sen mukaista. Itse asiassa koko kylä näyttää siltä kuin se olisi pelkkä ulkoilmamuseo. Täällä kuitenkin asutaan. Ja ympäri vuoden. Stressi ja päivittäiset palaverit eivät kuulu paikallisten arkeen. Vierailijankin stressitaso laskee hetkessä. Pulssi tasaantuu. Happi kulkee.Tänne olisi helppo jäädä päiväksi tai kahdeksi miettimään maailman menoa ja syntyjä syviä. Valitettavasti olimme alunperin matkalla siis jonnekin muualle. Ja nyt olemme jo myöhässä. Ei haittaa. Stressitaso saa pysyä alhaisena myös lopun päivää. Kiire on suhteellinen käsite ja usein itse aiheutettua.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Matkailu Tarton Alatskivi ja linnan skottilumo 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta