28.8.2022 Ajoneuvot Lucid Air Sapphire – planeetan nopein sedan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Model S Plaid saa varsin uhkaavaa seuraa Arizonan suunnalta, kun Lucid Airin hurjimman version odotetaan etenevän tuotantoon ensi vuoden alkupuoliskolla. Lucid Motors on kärsinyt alkutaipaleellaan erinäisistä käynnistymisvaikeuksista, mutta kunnianhimo sillä on kohdillaan. Siitä kertoo ihan viimeistään Air Sapphire, joka saa aiemman huippumallin, Air Grand Touring Performancen, suorastaan jäätymään liikennevaloihin tai Bonnevillen suolatasangolle.Vasta julkistetun Sapphiren tarkimmat suorituskykylukemat sekä tekniset tiedot ovat vielä tuloillaan, mutta kolme saatua suoritusarvoa kertovat kyllä millaisesta laitteesta tässä on kyse. Varttimaili alle yhdeksän sekuntia, huippunopeus yli 320 km/h, nollasta sataan alle kahdessa sekunnissa. Sapphirea liikuttaa kaikista aiemmin nähdyistä Air-malleista poiketen peräti kolmen sähkömoottorin konfiguraatio, joka yltää valmistajan mukaan "yli" 1 200 hevosvoiman (895 kW) tehoihin. Tällaisen suorituskyvyn vapauttaminen vaatii sähkömoottoreilta paljon, ja Lucid kertookin miettineensä niiden kohdalla asioita varsinkin jäähdytyksen osalta uudelleen. Jäähdytysilmaa puhalletaan sähkömoottoreille pienten turbiinien avulla. Niin ikään akuston lämpötasapainoon on jouduttu kiinnittämään erityistä huomiota.Tummanpuhuvaan Sapphireen kuuluu ultimaattisen voimalinjan lisäksi uudenlaiset vanteet, jättimäiset hiilikeraamiset jarrut, nopeaan ajoon viritetty alusta sekä uudet, urheilullisemmat istuimet. Kaikki on kuitenkin edelleen toteutettu myös sillä ajatuksella, että kyseessä on tilava ja mukava luksussedan. Hintakin tälle pakkaukselle on muuten jo ehditty keksiä, se on 249 000 dollaria. Se on noin 95 tonnia enemmän, kuin mainitulla kaksimoottorisella, 1 050 hevosvoimaa tarjoavalla Grand Touring Performance -mallilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVertailu käy kuumanaLucid Air Sapphirea ei kerta kaikkiaan voi olla vertaamatta sen arkkiviholliseen, melkeinpä voittamattomana pidettyyn kolmimoottoriseen Tesla Model S Plaidiin. Tesla ja Lucid eivät ole kilpailijoita pelkästään ruutulipulla, ne ovat sitä myös kaupallisesti ja oikeastaan kaikilla muillakin kuviteltavissa olevilla tavoilla. Täydellinen vertailu on toistaiseksi mahdotonta, emmehän tosiaankaan tiedä tarkkoja suorituskykylukemia Sapphiren osalta. Plaidin päihittämiseksi pitäisi alittaa tehdasvarusteltuna nollasta sataan 1,99 sekuntia, huippunopeus 322 km/h ja varttimaili 9,2 sekuntia. Ennakoiduilla lukemilla Sapphirella vaikuttaisi olevan hyvinkin saumat Teslan päihittämiseen, mutta tasaisuudesta päätellen fysiikan lait alkavat olla tässä kohtaa koetuksella. Jäämme odottamaan tuloksia mitä suurimmalla mielenkiinnolla.Lähde ja kuvat: Lucid Motors Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaLucid Air Dream saapuu Eurooppaan – hillitön luksussedan on ilmoittautunut Teslan kaatajaksi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa