12.1.2025

Lufthansa aloittanee liittämään Alitalian raunioille perustettua ITA Airwaysia itseensä huomisesta alkaen

Kuva ITA Airways, Benjamin Helander

Vuosien valmistelujen ja paperisodan jälkeen Lufthansa Group on valmis laajentamaan reviiriään etelään vähemmistöosuudella tuoreesta Italian lippulaivalentoyhtiöstä.

Euroopan lentoyhtiötaivaan suurikokoisin tähti Lufthansa Group on laajentumassa entisestään, kun eri lähteiden mukaan saksalaisyhtiö on maanantaina 13. tammikuuta 2025 hankkimassa itselleen 41 prosentin osuuden italialaisyhtiö ITA Airwaysistä. Kauppaa on valmisteltu käytännössä siitä lähtien, kun ITA Airways perustettiin vuonna 2021, mutta se on vaatinut erityisesti kilpailuviranomaisten puolelta huomattavasti valmisteluja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

ITA Airways...

Todennäköisesti jokainen ilmailua vuosien varrella edes jonkin verran seurannut voi muistaa lentoyhtiön nimeltä Alitalia. Vuonna 1946 perustettu Alitalia toimi Italian kansallisena lentoyhtiönä pitkään, ylittäen monet ilmakuopat, ja suomeksi sanottuna heräten feeniks-linnun lailla tuhkasta useamman kerran.

Alitalia oli Italian valtion omistama aina finanssikriisiin asti, kunnes vuonna 2009 Silvio Berlusconin pääministeriaikana se yksityistettiin.

Suomessa Alitalia oli melko tuntematon näky, paitsi ehkä silloin kun Azzurri pelasi Huuhkajia vastaan. Yksi Alitalian linkki Suomeen oli se, että italialaisyhtiö myi oheisessa kuvassa esiintyvän McDonnell Douglas DC-10 -yksilön vuonna 1983 Finnairille, joka lensi täällä rekisteritunnuksella OH-LHD. KUVA: Aldo Bidini via Wikimedia Commons

Yksityistäminenkään ei saanut käännettyä Alitalian strategisia lukuja noususuuntaan, ja rakenteelliset ongelmat, kuten laaja-alainen nepotismi rehottivat edelleen. Covid-pandemian alkaminen keväällä 2020 kulminoi tilanteen siihen pisteeseen, että Italian hallitus otti Alitalian uudelleen hallintaansa.

Tästä Alitalia ei enää selvinnyt, sillä kun Euroopan komissio puuttui peliin, se teki Italian hallitukselle omistajana hyvin selväksi, että rahoituksen ehtoina olivat muun muassa Alitalian purkaminen, uuden lentoyhtiön perustaminen sekä täydellinen avoimuus prosessin aikana.

Pähkinänkuoressa näin syntyi siis vuonna 2021 Italian uusi kansallinen lentoyhtiö Italia Trasporto Aereo eli ITA Airways.

ITA Airwaysin brändiin kuuluvat näyttävän sininen väritys sekä lentokoneiden nimeäminen italialaisten urheilusankareiden mukaan. Airbus on ITA:n yhteistyökumppani, joten kaikki koneet ovat eurooppalaisvalmistajan käsialaa. Laivastossa on upouusia A220-, A320neo- ja A321neo -kapearunkokoneita sekä A330neo- ja A350 -laajarunkokoneita. Nämä uusimman sukupolven koneet tekevät ITA:n laivastosta yhden maailman moderneimmista. Mukana laivastossa on toki myös Alitalian vanhoja A320-sarjan koneita.

...ja Lufthansa Group...

ITA Airways ei todellakaan ole ensimmäinen eurooppalainen flag carrier -tyyppinen lentoyhtiö, jonka Lufthansa tulee omistamaan.

Saksalaisjätistä on vuosikymmenten varrella muodostunut laaja konserni, johon kuuluu alkuperäinen, vuonna 1955 sotien jälkeisessä muodossaan perustettu Saksan kansallinen lentoyhtiö Lufthansa sekä sen lisäksi Austrian Airlines, SWISS ja Brussels Airlines eli Itävallan, Sveitsin ja Belgian "lippulaivat". ITA Airwaysista tulee siten jo viides Lufthansa Groupin omistama "flag carrier".

Näiden lisäksi konserniin kuuluu liuta muitakin lentoyhtiöitä. Ne ovat Lufthansan rahtitytäryhtiö Lufthansa Cargo, syöttöliikennetyyppiset tytäryhtiöt Lufthansa City ja Lufthansa CityLine, saksalainen halpalentoyhtiö Eurowings, saksalainen lomalentoyhtiö Discover Airlines sekä sveitsiläinen lomalentoyhtiö Edelweiss Air. Unohtaa ei sovi myöskään Lufthansa Technikiä, joka on maailman huomattavimpia lentokoneiden huolto- ja korjauspalvelujen tuottajia.

Austrian Airlines on yksi Lufthansa Groupiin kuuluvista flag carrier -yhtiöistä.

On selvää, että tämä kymmenen lentoyhtiön muodostama kokonaisuus on entisestään laajetessaan merkittävin kilpailutoimija Euroopan lentoyhtiökentässä. Siksi Euroopan kilpailuviranomaiset ovat pitäneet tarkkaan huolta siitä, ettei saksalais-italialainen unelmaliitto tule aiheuttamaan epäreilua kilpailutilannetta, ja sitä kautta lippujen hintojen nousua tai muuta haittaa matkustajille.

Mahdollistaakseen kaupan toteutumisen on Lufthansa muun muassa luopunut isosta määrästä slottejaan eli nousu- ja laskeutumisoikeuksiaan Milanon ja Rooman lentoasemilla. Lisäksi se on tehnyt myönnytyksiä pääkilpailijoilleen, British Airwaysin ja Iberian muodostamalle IAG:lle sekä Air France - KLM:lle.

Maanantaina 13. tammikuuta virallistettavaksi aiottu osto käsittää siis 41 prosentin vähemmistöosuuden ITA:n osakkeista 325 miljoonan euron sijoitusta vastaan. Lufthansan on tarkoitus kasvattaa osuuttaan enemmistöön, ja lopulta omistaa ITA Airways kokonaan. Tämä tulee kestämään vuosia.

...tähtäävät yhdessä etelään

ITA Airways kuuluu tällä hetkellä edeltäjänsä Alitalian perintönä Skyteam-allianssiin, kuten vaikkapa Air France, KLM ja tuoreimpana SAS. Lufthansa-fuusion edetessä ITA tulee vaihtamaan Lufthansa Groupin muiden "flag carrier" -jäsenten tapaan Star Allianceen, ja tämä tapahtuu mahdollisesti ensi vuonna. Allianssivaihdon myötä ITA pääsee täysivaltaiseksi osaksi konsernin reittiverkostoa.

Konsernilla on mielenkiintoinen visio siitä, millainen osa ITA Airwaysilla tulee olemaan sen liiketoiminnassa. Paitsi että ITA jatkaa tietysti Italian lippulaivana tuon erään maailman vaikutusvaltaisimman maan palvelemista, näkee tuleva emokonserni siinä potentiaalia etelässä, erityisesti Latinalaisen Amerikan markkinoilla.

Nykyisin espanjalaisella Iberialla on varmasti historiallisistakin syistä selkeä johtoasema Euroopan ja Latinalaisen Amerikan välisessä liikenteessä, sillä se lentää kotikentältään Madridista huomattavaan osaan Väli- ja Etelä-Amerikan maista, toimien moneen niistä ainoana suorana yhteytenä Euroopasta. Tätä Iberian tietynlaista ylivoimaa kyseisellä markkina-alueella ITA Airwaysin tehtävä on lähteä haastamaan.

Stategian tueksi on mainittu erityisesti se, että Latinalaisen Amerikan maiden väestössä on huomattava italialaisten diaspora, ja monilla maanosan ihmisillä on vähintään italialaisia sukujuuria. Näin ollen monesta Latinalaisen Amerikan maasta Italiaan on luonnollista matkustustarvetta, mitä tulevat täydentämään maiden välinen muu turismi ja liikematkustus sekä tietenkin mahdollisuus vaihtaa Roomassa konsernin laajan reittiverkoston sisällä muihin kohteisiin.

Lähteet: Lufthansa, Business Travel News Europe, ITA Airways

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat