26.11.2024

Lumimyräkät tietävät lentojen myöhästymisiä

Kuva Marko Jokela

Kun kiitotietä aurataan, joutuvat lentokoneet odottamaan vuoroaan.

Kun lunta tulee taivaan täydeltä, tietää se lukuisia työtunteja Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitoteiden kunnossapidosta vastaaville työntekijöille. Helsinki-Vantaalla on kolme kiitotietä, jotka ovat 60 metriä leveitä ja 3–3,5 kilometriä pitkiä.

Finavia vastaa kiitoteiden auraamisesta, ja voimakkaan lumisateen aikana kiitotie voidaan joutua auraamaan kaksikin kertaa tunnin aikana. Kun kiitotietä aurataan, se ei ole lentoliikenteen käytössä eli lentokoneet joutuvat odottamaan vuoroaan. Tämän vuoksi vilkkaasti liikennöidyillä kentillä, kuten Helsinki-Vantaalla, lähtevien ja saapuvien lentojen määrää voidaan tämän takia joutua vähentämään, mikä aiheuttaa myöhästymisiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiitotien sulkeminen harvinaista

Kiitotien sulkeminen sääolosuhteiden takia on Suomessa erittäin harvinaista, mutta turvallisuuden takaamiseksi myös tämä toimenpide voidaan joutua tekemään. Yleensä kiitotien sulkemista joudutaan harkitsemaan silloin, kun jäätävä tihku ja alijäähtynyt vesi tekevät kiitotien pinnat erittäin liukkaiksi.

Runsas lumisade haastavaa

Helsinki-Vantaan lentoaseman kunnossapitopäällikkö Pyry Pennanen Finavialta kertoo Moottorille, että vilkkaimpien tuntien aikana, kun lentoja lähtee ja saapuu paljon, runsas lumisade aiheuttaa sen, että lennot joutuvat välillä odottamaan vuoroaan. Pennasen mukaan on normaalia, että hyvin talvisissa olosuhteissa lentoaseman eri toiminnot kestävät hieman pidempää kuin kesäkelillä.

– Kaikista tärkeintä on varmistaa, että toiminta on turvallista, hän painottaa.

Lentoliikennettä voidaan joutua rajoittamaan myös hyvin voimakkaan tuleen tai liukkauden takia. Lisäksi talvikaudella lentokoneille joudutaan tekemään jäänpoistoa ja moottorien sulatusta ennen lennon lähtöä, ja matkatavaroiden luovutuksessa voi esiintyä viiveitä, koska matkatavaroiden kuljettaminen asematasolta terminaaliin on lumen takia normaalia hitaampaa. Lentoyhtiöt vastaavat matkatavaroista.

Mikä Finavia?

Lentoasemayhtiö Finavia Oyj kehittää Suomen lentoasemaverkostoa, johon kuuluu Helsinki-Vantaan lentoaseman lisäksi 19 alueellista lentokenttää.

Finavian lentoasemien kautta matkusti viime vuonna noin 18,3 miljoonaa matkustajaa – heistä valtaosa eli 15,3 miljoonaa käytti matkallaan Helsinki-Vantaan lentoasemaa.

Suomen päälentoasema on Pohjois-Euroopan keskeinen kaukoliikenteen solmukohta eritoten Euroopan ja Aasian välillä. Vuonna 2023 Helsinki-Vantaan kautta kulkevista lentomatkustajista 88 prosenttia oli kansainvälisen liikenteen matkustajia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue lisää

Norwegian valmistautuu Rovaniemen sesonkiin lisäämällä 25 prosentilla lentoja Helsingistä, ja avaamalla kaksi uutta reittiä Euroopasta

Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n – liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone

Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa – kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi

Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen ”Lentävän Lyijykynän” – konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa

101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa – hyvästit Czech Airlinesille

Norjan puolustusvoimat lentää Norwegianin siivin yli miljoona lentoa 15-prosenttisesti biopolttoaineella – suomalainen St1 mukana

Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä – antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?

Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta

Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat