29.6.2016 Ajoneuvot Maailman nopein viisiovinen perheauto – uusi Porsche Panamera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korjatut muodot ja uusittu ohjaamo siivittävät Panameran seuraavalle vuosikymmenelle. Porsche Panamera on auto, jota voi lähestyä monesta suunnasta. Kyse on viisiovisesta sedanista, jonka takaistuimen voi kaataa kolmessa osassa. Vaihtoehtoisesti voi suunnata Nürburgring Nordschleifelle, jonka Turbo-versio kiertää ällistyttävään 7 minuuttiin ja 38 sekuntiin.Ehkä merkittävintä Panameran uudistuksessa on ulkonäkö. Alkuvaikutelma erittäin hililtystä uudistuksesta häviää, kun uutuutta vertaa suoraan edeltäjäänsä. Ensimmäisen Panameran vaikutelma väkivaltaisesti venytetystä 911-mallista on hävinnyt täysin.Porsche Panamera paljastettiin näyttävässä show'ssa, joka yhdisti videoleikkeitä, tanssiesityksiä ja hieman autoakin.Malliuudistuksessa mittasuhteet on saatu kuntoon, joten Panamera näyttää aiempaakin enemmän viisioviselta 911:sta. Urheiluauton ajattomaan eleganssiin 5,049 metrinen (+30 mm) viistoperä ei sentään yllä. Massiivisuutta häivytetään perää halkovalla punaisella ledinauhalla, joka kätkee myös kolmiulotteisen Porsche-tekstin. Keulailmettä parantavat uudet särmikkäämmät etuvalot.Vaikka uutuuden ulkonäkö on onnistunut, toivoisi Porschen vähitellen yllättävän. Legendaarisen 911-mallin muotokieltä on vuosien varrella sovellettu jo niin monta kertaa, että vaihtelu alkaisi virkistää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuodon alla uusi autoVaikka muotoiluvallankumousta jäätiin odottamaan, on kyse täysin uudesta autosta.Huippumalli Panamera Turbo saa Volkswagen-konsernin nelilitraisen V8-moottorin, jonka sylinteriryhmien väliin on mahdutettu kaksi turboahdinta. Aiemmin esimerkiksi Audi S6 ja RS 6 -malleista tuttu voimalaitos kehittää Porschen muutoksin 550 hevosvoimaa ja 770 newtonmetriä.Etsi täältä Panamera Turbon moottori.Toinen kasikone on tarjolla Panamera 4S Dieselissä. 422 hevosvoimainen tuplaturbo on muunnos Audi SQ7:n keulalla esitellystä moottorista, mutta Porscheen se on saapunut ilman sähköistä ahdintekniikkaa.Kiitos 285 kilometriin tunnissa yltävän huippunopeuden, Porsche ylpeilee uutuuden olevan maailman nopein diesel. Kulutuksen kerrotaan kuitenkin jäävän 6,7–6,8 litraan sadalla kilometrillä.Sisusta on ajattoman selkeä.Stuttgartilaiset ovat kehittäneet konsernimoottorien perään uuden kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston. Esimerkiksi Audi toimittaa SQ7:n ja RS 6:n perinteisellä automaattivaihteistolla, toki kahdeksanportaisena. Omalla vaihteistolla Porsche halunnee pitää kiinni teknisestä omavaraisuudesta ja tarjota erityylistä ajokokemusta.Jokapaikan nelipyöräohjausPerusmallina tarjotaan bensiinikäyttöistä Panamera 4S:ää. 2,9-litrainen V6 moottori tuottaa turbojen avulla 440 hevosvoimaa. Sekin riittää vaivattomaan etenemiseen, sillä satasen vauhti saavutetaan 4,4 sekunnissa (Sport Chrono -paketilla 4,2 s.). Lähiaikoina autosta saapuu myös ladattava hybridiversio.Panamera Turbon kulkua vakautetaan kaksiosaisella takasiivellä, joka nousee ylös ja levenee.Huimaa Nürburgringin kierrosaikaa, moottoritieajoa ja pysäköintiä helpotetaan nyt nelipyöräohjauksella. Aiemmin muun muassa 911 Turbossa ja 911 GT3:ssa hyödynnetty järjestelmä vakauttaa menoa korkeissa nopeuksissa ja tuo kaivattua ketteryyttä alhaisiin nopeuksiin.Hipaisuja ja kosketuksiaArkeen mukavuutta tuo myös täysin uusittu ohjaamo. Porschen perinteiden mukaisesti kojelauta on yhä yksinkertainen ja suoraviivaisen muotoinen. Mittaristoa hallitsee suuri pyöreä perinteinen kierroslukumittari, jota reunustavat muokattavat näyttöruudut. Asetelma mahdollistaa perinteikkään viiden analogimittarin lisäksi esimerkiksi suuren kartan.Kierroslukumittaria ympäröivistä näytöistä huolimatta mittaristonäkymän saa asetettua perinteiseksi....tai sitten ruudulle voi tuoda suuren kartan.Perinteisistä katkaisimista suuri osa on nyt korvattu hipaisukytkimillä ja suurella kosketusnäytöllä. Järjestelmän käyttöliittymä on tuoreista 911 Carrera ja 718 Boxster -malleista tuttu, mutta Panameran 12,3-tuumainen versio se mahdollistaa uusia toimintoja, kuten navigaatio- tai radiotietoja näyttävän pikkuikkunan avaamisen.Suuri kosketusnäyttö ja keskikonsolin hipaisukytkimet kuuluvat Porschen Advanced Cockpit -suunnitteluun.Järjestelmän käyttöliittymä vaikutti suoraviivaiselle, mutta huomattavasti aiempaa suuremman toimintomäärän vuoksi lopullinen käytettävyys selviää vasta koeajolla.Porsche Panamera saa hinnat lähipäivinä, ja ensimmäisten autojen pitäisi saapua maahan vuodenvaihteen tienoilla.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta